Zwolle

In 1864 werd het eerste station van Zwolle geopend aan de spoorlijn Utrecht - Kampen, maar in 1866 werd met de komst van de lijn Arnhem - Leeuwarden het huidige station al geopend. Treinen van Utrecht naar Kampen en v.v. maakten kop aan de westzijde van het station en treinen van Arnhem naar Leeuwarden v.v. deden dit aan de oostzijde, waardoor station Zwolle in de praktijk een dubbel kopstation was. Hier zijn door de geschiedenis heen nog een aantal lijnen bijgekomen, zodat men in 1903 ook rechtstreeks naar Almelo, Apeldoorn en Ommen kon reizen. Vanwege de vele spoorlijnen die Zwolle aandoen, was dit ook een strategische plaats voor een locomotiefdepot en een centrale werkplaats, die op hun beurt Zwolle weer een belangrijker station maakten.

In 1995 is de oude stationsoverkapping vervangen door een nieuw, maar nog steeds klassiek ogend exemplaar. Met de komst van de Hanzelijn naar Lelystad in 2012 is er een vierde eilandperron aan het stationscomplex toegevoegd, ten koste van waar ooit een deel van het werkplaatsemplacement lag. Het grootste deel van de voormalige werkplaats is echter verdwenen met de aanleg van een nieuw busstation aan de zuidzijde van het treinstation, inclusief de Schuttebusbrug die de bussen veilig het spoor laat oversteken.


mDDM-stam 7815 in Zwolle op 18 mei 2007. Tussen Amersfoort Schothorst en Zwolle heb ik als achtjarig jochie de rit vanuit de cabine mogen meemaken, met dank aan een vriendelijke machinist.

 

Een DM'90 van NS op een van de sporen bij de werkplaats Zwolle. Sinds de bouw van een nieuw eilandperron voor de komst van de Hanzelijn ligt perronspoor 8 op deze plaats.

 

Daarachter was nog een DM'90 van Syntus te zien, op de plaats waar zich sinds 2019 het busstation bevindt.

 

Tijdens het uiterste begin van mijn treinenhobby ben ik toevallig verrassend vaak in Zwolle geweest, wat voor mij altijd een feest was vanwege de aanwezigheid van oud materieel. Links zien we de voor Slowakije bestemde Plan U 125, nog steeds op dezelfde 18 mei 2007 als hierboven. Rechts is het een aantal maanden later, namelijk 23 oktober 2007, en zien we de pas rood geverfde Plan U 115 van de HIJSM.

 

Ook trof ik op 23 oktober 2007 in Zwolle de naar Nederland teruggehaalde TEE-trein en de buiten dienst gestelde Wadloper 3206 aan.

 

Naast de werkplaats trof ik op 19 januari 2008 wederom de teruggehaalde TEE, samen met DH2 3228 van NoordNed die stond te wachten op transport naar Roemenië.

 


Een rangeerrobot op het terrein van de werkplaats in Zwolle, 23 december 2009. Deze radiografisch bestuurbare locjes hebben een opklapbare koppeling waardoor ze zowel met ouderwetse schroefkoppelingen als automatische Scharfenbergkoppelingen kunnen omgaan.

 

Een Buffel als stoptrein naar Nijverdal West naast een ICMm als intercity naar Leeuwarden. Met het ingaan van de dienstregeling van 2010 eerder die maand is de treindienst Enschede - Zwolle opgeknipt in Enschede - Nijverdal en Zwolle - Nijverdal West, vanwege de bouw van een gecombineerde spoor- en autotunnel in Nijverdal.

 

Een verscheidenheid van materieel op de opstelsporen naast de werkplaats, vastgelegd op 23 december 2009. Van links naar rechts zien we een V100, een rij ICRm-rijtuigen, een 1700, een Plan U en twee rijen Buffels. Het voorste treinstel heeft een gele streep op de neus, dit is een sticker die was aangebracht op de vier treinstellen (3401 en 3443 - 3445) die onder de vlag van dochteronderneming RegioNS de exploitatie op de lijn Apeldoorn - Zutphen verzorgden.

 

 

ICMm 4071 komt op 31 augustus 2010 onder de kap van station Zwolle vandaan, onderweg als intercity naar Groningen of Leeuwarden. Op de achtergrond een nog onverbouwde ICM onderweg de andere kant op naar Den Haag.

 

Op 21 oktober 2012 is een van de twee Buffels van het Kamperlijntje net gearriveerd op spoor 12.

 


Op 8 december 2012 gingen de eerste treinen rijden over de Hanzelijn. Die dag was een rit over deze nieuwe spoorlijn dan ook gratis en daar werd volop gebruik van gemaakt. Een duizendtal mensen reed mee van Lelystad naar Zwolle of andersom. Een van de treinen die over de lijn pendelde, bestaande uit DDZ-stellen 7519 en 7526, staat hier te wachten op spoor 7 van station Zwolle om weer een slag naar Lelystad te maken. Rechts van de trein zien we het nieuwe eilandperron dat is aangelegd ten behoeve van de Hanzelijn.

 

Het was die dag dubbel feest in Zwolle, want de NS reed ook voor het laatst op de Emmerlijn. Arriva nam de exploitatie over en hierbij stopte ook de inzet van de Plan V op deze lijn. Plan V's 952 en 950 staan hier op spoor 15 te wachten op vertrek naar Emmen.

 

Ook Plan V 940 reed een van de laatste NS-diensten op deze lijn. We zien het treinstel hier naast ICMm 4039, die wacht op vertrek naar Groningen.

 

Eerder op de avond fotografeerde ik ook nog deze DM'90 die klaar stond voor vertrek naar Nijverdal West.

 


Op 25 mei 2013 vond de officiële afscheidsrit van de DD-AR plaats. Hierbij werd er met stam 7435 en loc 1715 een rit gemaakt door heel het land, waarbij ook Zwolle werd aangedaan. Leuk detail: bij vertrek vanuit Zwolle werden opzettelijk even de verkeerde frontseinen aangezet, we kijken rechts namelijk naar de achterkant terwijl wel de koplampen aanstaan. Klik hier voor meer foto's van deze afscheidsrit.

 

ICMm-drietje 4217 komt het station binnenrijden. Links van de trein zien we al voorbereidende werkzaamheden voor het busviaduct dat hier sinds 2019 ligt.

 

Buffel 3410 van het Kamperlijntje komt via kopspoor 12 het station binnenrijden.

 

De 3403 stond stil aan het eind van perron 13, waarna deze even later naar voren reed. De machinist vroeg me nog of de foto gelukt was, naar mijn mening goed genoeg.

 

DDZ 7521 staat klaar langs perron 1 om dadelijk te vertrekken als sprinter naar Utrecht Centraal.

 


Hoewel de afscheidsrit van de DD-AR al in 2013 plaatsvond, heeft het materieel nog tot 2019 planmatig rondgereden. Men kon de rijtuigstammen vinden in de spitsdienst tussen Apeldoorn en Enschede en als de reguliere sprinter tussen Utrecht Centraal en Zwolle. Op 6 mei 2019 komt loc 1763 met stam 7310 via spoor 1 het station van Zwolle binnenrijden.

 

Aan de voorzijde van het station staat Vechtdallijnen-GTW 10411 samen met een anonieme soortgenoot naast SNG-drietje 2312, die klaar is voor vertrek als sprinter naar Groningen.

 

Driedelige FLIRT 3 no. 7305 van Keolis op spoor 9, klaar voor vertrek als stoptrein naar Enschede. De treindiensten van Keolis (voorheen Syntus) in de provincie Overijssel maken sinds eind 2017 deel uit van de merknaam Blauwnet, waar ook de door Arriva uitgevoerde diensten Zwolle - Emmen en Almelo - Hardenberg onder vallen.

 


Blauwnet-FLIRT 7304 van Keolis staat op 27 juli 2024 op spoor 9 van station Zwolle te wachten op vertrek als sneltrein naar Enschede. Waar er in 2019 nog een perronloos spoor 8 te vinden was tussen perronsporen 7 en 9, is deze anno 2024 vanwege perronverbreding verdwenen.