Buffel

De DM-'90, bijgenaamd Buffel, is een serie dieseltreinen van de NS. Ze zijn in de jaren '90 gebouwd als vervanger voor de oudere dieseltreinen, zoals de Plan U en de Blauwe Engel, op de nog niet geëlektrificeerde lijnen. Ook hebben er een aantal Buffels voor lange tijd voor Syntus gereden. Niet lang na de invoering van de Buffel begon er concurrentie op het spoor te komen, waardoor de NS een aantal diesellijnen verloor. In 2018 viel het doek voor de Buffel omdat de NS simpelweg geen ongeëlektrificeerde lijnen meer had.


Een DM'90 van NS op een van de sporen bij de werkplaats Zwolle op 18 mei 2007. Sinds de bouw van een nieuw eilandperron voor de komst van de Hanzelijn ligt perronspoor 8 op deze plaats.

 

Daarachter was nog een DM'90 van Syntus te zien, op de plaats waar zich sinds 2019 het busstation bevindt.

 


Een verscheidenheid van materieel op de opstelsporen van Zwolle op 23 december 2009. Van links naar rechts zien we een V100, een rij ICRm-rijtuigen, een 1700, een Plan U en twee rijen Buffels. Het voorste treinstel heeft een gele streep op de neus, dit is een sticker die was aangebracht op de vier treinstellen (3401 en 3443 - 3445) die onder de vlag van dochteronderneming RegioNS de exploitatie op de lijn Apeldoorn - Zutphen verzorgden.

 

Een Buffel als stoptrein naar Nijverdal West naast een ICMm als intercity naar Leeuwarden. Met het ingaan van de dienstregeling van 2010 eerder die maand is de treindienst Enschede - Zwolle opgeknipt in Enschede - Nijverdal en Zwolle - Nijverdal West, vanwege de bouw van een gecombineerde spoor- en autotunnel in Nijverdal.

 


Buffel 3414 staat op 3 januari 2012 te Apeldoorn klaar voor vertrek richting Zutphen. Dit was het laatste jaar van NS-exploitatie op deze lijn, in december 2012 werd de lijn overgenomen door Arriva.

 

In Zutphen stond tevens de 3412 buiten dienst. Nadat de NS eind 2009 stopte met de inzet van Buffels tussen Zwolle en Groningen, kwamen er maar liefst 16 stellen aan de kant te staan. Omdat RegioNS haar treinstellen aanvankelijk leasede van NS Financial Services Company (een in Ierland gevestigde dochteronderneming van NS die eigenaar was van een groot deel van het wagenpark), zijn die vier stellen vervangen door de werkloos geworden 3402, 3404, 3412 en 3414, die nog rechtstreeks eigendom van NS waren.

 


Als brugklasser ging ik op kamp naar Summercamp Heino. De spoorlijn die door Heino loopt gaat ook dwars door dit kamp: de huizen staan aan de ene kant, het activiteitengedeelte is aan de andere kant. Ik heb die dagen dus veel Buffels gezien, onder andere de 3426 die op 25 april 2012 net vanuit station Heino naar Zwolle vertrekt. Dit is overigens het enige stel dat na de buitendienststelling van het DM'90 naar het Spoorwegmuseum is gegaan.

 

Een onbekende RegioNS-Buffel op 26 juli 2012 te Apeldoorn als trein 17857 naar Zutphen.

 


Buffel 3402 als trein 17853 naar Apeldoorn, hier in Zutphen op 31 juli 2012.

 

Deze keer waren het de 3414 en de 3404 die daar buiten dienst stonden.

 


Buffel 3444 als stoptrein naar Tiel op 3 augustus 2012 in Arnhem. Dit was destijds een treindienst van Syntus, maar de trein heeft geen Syntus-bestickering of -nummer. De 3444 is namelijk één van de vier oorspronkelijke RegioNS-stellen die na 2009 aan de kant zijn gezet en sindsdien enkel nog zo nu en dan opdoken als reserve bij Syntus.

 

Syntus-stel 53 (ex-NS 3453) als stoptrein naar Winterswijk. Zoals we kunnen zien heeft dit stel wel Syntus-bestickering.

 

Syntus-stel 59 (ex-NS 3437) als stoptrein naar Doetinchem.

 


Een van de twee Buffels van het Kamperlijntje (3403 of 3410) staat op 21 oktober 2012 te wachten op spoor 12 van Zwolle, om dadelijk weer te vertrekken naar Kampen.

 

RegioNS 3412 bij aankomst in Apeldoorn op 24 november 2012.

 


Niet lang daarna, op 8 december 2012, trof ik de 3412 aan op spoor 13 van station Zwolle. Een loc van de storingsdienst kwam erbij kijken, dus er zal waarschijnlijk een defect zijn geweest.

 

Verderop stond een DM'90 klaar voor vertrek naar Nijverdal West.

 


Buffel 3410 komt op 25 mei 2013 op kopspoor 12 het station van Zwolle binnen.

 

De 3403 stond stil aan het eind van perron 13, waarna deze even later naar voren reed. De machinist vroeg me nog of de foto gelukt was, naar mijn mening goed genoeg.

 


Op 16 april 2016 was ik in Nijmegen en kwam daar op een opstelterrein een aangename verassing tegen: driemaal een Sik, een rij Buffels, een zwik dubbeldeksrijtuigen en verder een hele hoop Plan V's.

 

Op 24 juni 2018 was ik wederom in Nijmegen, waar ik toen een wat groter aantal buiten dienst gestelde Buffels aantrof. Een paar maanden later viel definitief het doek voor deze treinstellen.

 


Toen ik op 28 december 2018 wederom in Nijmegen was, was dat laatste ook gebeurd: de Buffels waren officieel buiten dienst gesteld en vrijwel de gehele vloot was hier in Nijmegen terzijde gesteld

 

Dezelfde stellen gezien vanuit een andere hoek. Op 14 april 2019 heeft er in één van deze treinstellen een explosie plaatsgevonden, waarbij één dode viel. Klik hier voor een artikel van De Gelderlander over dit voorval.