Blauwe Engel (DE1 en DE2)

De Blauwe Engelen, ook wel bekend als Plan X en DE1 of DE2 zijn een serie dieseltreinen die in 1953 in dienst kwamen bij de NS. Ze werden ingezet op vrijwel alle niet-geëlektrificeerde lijnen, ter vervanging van de oude stoomtreinen. Er zijn motorrijtuigen (DE1) en tweedelige treinstellen (DE2) gebouwd. In eerste instantie reden deze treinen rond in het blauw met het uit twee vleugels bestaande Allan-logo op de neus (vandaar de naam Blauwe Engel), later werd dit het gebruikelijke diesel-rood. In de jaren '80 werden, door de komst van de Wadlopers, alle DE1'en buiten dienst gesteld, evenals een aantal DE2'en. De resterende tweetjes werden gerenoveerd en opnieuw ingezet, nu in de geel-blauwe huisstijl. Deze treinen hebben het tot 1998 uitgehouden, waarna de NS afstand van ze deed. De 180 en 186 hebben daarna nog onder de vlag van Oostnet gereden, totdat ook deze in 2000 werden vervangen door Wadlopers. Vandaag de dag zijn er nog een viertal Blauwe Engelen over: motorwagen 41 bij het Spoorwegmuseum, de 179 bij de ZLSM in Simpelveld, de 180 bij Spoorfietsen Hengelo - Twekkelo en de 186 bij Stichting HSA in Winterswijk. Verder bezit de STAR in Winterswijk een kop van motorwagen 21, bevindt een kop van de 169 zich in Waterhuizen en bevindt een deel van de 164 zich als vakantiehuisje in Hoogwoud.

De Kameel (NS 20) hoort eigenlijk ook bij de Blauwe Engelen, maar door zijn uniciteit heeft deze toch een aparte pagina.


De Blauwe Engelen deden vooral dienst op de nevenlijnen in het noorden, oosten en zuiden van het land en daarom zijn de meeste bewaarde exemplaren ook in die regio's te vinden. Daarom heb ik, als Randstedeling zijnde, dit type nog niet heel vaak aangetroffen. de eerste keer dat ik een Blauwe Engel op de foto zette was op 13 augustus 2011, toen motorwagen 41 van het Spoorwegmuseum de Heimwee Express reed. We zien de trein hier bij doorkomst in Driebergen-Zeist.

 

De 41 was lange tijd de enige daadwerkelijk Blauwe Engel. De 186 is bij Stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek (HSA) in Winterswijk in de geel-blauwe kleurstelling bewaard gebleven, in welke hoedanigheid Bart Tummers het treinstel in 2013 fotografeerde. Tegenwoordig staat het stel opgeslagen in een loods. In hetzelfde jaar bracht ik een bezoek aan de tuin van Riekje Buivenga in Waterhuizen, waar onder andere de gele kop van DE2 169 staat. De 179 staat in het geel in een loods in Simpelveld, van dit stel heb ik helaas geen beeldmateriaal.

 


Nadat treinstel 180 na haar loopbaan bij NS nog tot 2000 voor Oostnet heeft gereden, kwam het stel in 2002 bij de Haarlem - IJmuidense Spoorwegmaatschappij (HIJSM) terecht. Deze organisatie was van plan om met museummaterieel te gaan rijden op de IJmuiderlijn. In 2009 is de 180 echter, samen met twee bewaarde Plan U-stellen, in zoverre vernield dat het het einde van de HIJSM betekende. Hierna kwam het stel bij de nieuw opgerichte stichting Behoud Spoormaterieel Haarlem (BSH) terecht, die een poging heeft gedaan de 180 terug te brengen naar de rode kleurstelling. In die hoedanigheid zien we de DE2 hier op 7 april 2012 in Haarlem.

 

Vanwege aanhoudend vandalisme is de 180 in 2020 overgedragen aan Spoorfietsen Hengelo - Twekkelo, die het treinstel wil gebruiken als wachtruimte aan het einde van hun spoorfietslijn in de buurtschap Twekkelo. Op 11 augustus 2022 bracht ik een bezoek aan de 180, die sindsdien is teruggebracht naar de blauwe kleurstelling maar nog wacht op een grote opknapbeurt.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb