Alstom Coradia LINT

De LINT, voluit Alstom Coradia LINT, is een trein gebouwd door Alstom. Er zijn meerdere uitvoeringen van die in meerdere landen te vinden zijn. In Nederland rijdt sinds 2001 de dieselmechanische Lint 41/H, waarbij de 41 op de lengte van de treinen slaat en de H erop duidt dat de stellen zijn aangepast voor de Nederlandse (en deels Duitse) perronhoogte. Deze tweewagenstellen waren oorspronkelijk in dienst bij Syntus voor hun spoorlijnen in het oosten van het land. Sinds Syntus in 2012 veel gebied verloor aan Arriva, zijn de meeste stellen eigendom geworden van NS Financial Serivces Company. De treinstellen worden van deze wagenparkhouder geleaset door Arriva en Syntus, dat sinds 2017 Keolis heet. Van 2014 tot 2016 hebben er ook nog twee stellen voor Veolia gereden. In 2019 zijn er vijf stellen verkocht aan een toeristische spoorweg in Zweden. De foto's op de pagina staan per land gesorteerd.


Nederland

De LINTs van Syntus verschenen vanaf 1999 op het Nederlandse spoor, met als eerste de verbindingen Zutphen - Winterswijk en Doetinchem - Winterswijk. In 2001 werd de laatste verlengd tot Arnhem - Winterswijk en in 2005 nam Syntus ook de lijn Arnhem - Tiel over van NS. De foto toont treinstellen 38 naar Oldenzaal en 35 naar Winterswijk in Zutphen op 3 januari 2012.

 

Op 31 juli 2012 komt de 42 als leeg materieel door station Zutphen. Dit was het laatste jaar waarin de LINT-stellen van Syntus in deze kleurstelling rondreden. Per december 2012 verloor Syntus de lijnen in Gelderland aan Arriva, samen met een deel van de vloot. Syntus behield alleen de verbinding Zutphen - Oldenzaal, maar is deze gaan uitvoeren onder een andere merknaam.

 

Treinstel 45 in de rode Twents-uitvoering te Blerick, 17 oktober 2011. Aanvankelijk waren alleen de stellen 44 en 45 van deze kleurstelling voorzien, bedoeld voor inzet op de lijn Almelo - Mariënberg. Deze dienst maakte deel uit van het concessiegebied waar Syntus de merknaam Twents gebruikte. Na de overname van Almelo - Mariënberg door Arriva in 2012 werd de naam Twents gebruikt voor het traject Zutphen - Oldenzaal. Nog zeven andere treinstellen zijn toen van deze huisstijl voorzien, maar hebben het in 2018 ingeruild voor die van Blauwnet (de merknaam van Syntus-opvolger Keolis voor al het spoorvervoer in Overijssel).

 

Treinstel 36, dat in 2010 zwaar beschadigd is geraakt bij een aanrijding met een auto, was hier toen ook te vinden. Dit stel is uiteindelijk na herstel ook nog in de Twents-kleurstelling verschenen.

 

Vier LINT-stellen van Arriva Limburg (30, 25, 32 en 26) staan op 29 maart 2022 opgesteld in Venlo.

 

Treinstel 45, dezelfde die we hierboven in het rood zagen, is op 11 augustus 2022 onderweg van Zutphen naar Oldenzaal en passeert daarbij de overweg in de Stationsweg te Markelo.

 


Denemarken

In Denemarken zijn ook LINTs te vinden, net als bij ons van het type LINT 41. Ze rijden in dienst van Arriva, op spoorlijnen in voornamelijk het noordwesten van het land. Op de foto zien we een LINT 41 op 16 juli 2017 buiten dienst staan bij het station van Esbjerg.

 

Op 19 juli 2017 bracht ik een bezoek aan Ribe, de oudste stad van Scandinavië. Ook deze stad wordt aangedaan door een van de spoorlijnen van Arriva.

 


Duitsland

Mijn eerste foto's van dit type zijn verrassend genoeg niet van Nederlands exemplaren, maar van Duitse. Naast de bij ons bekende LINT 41 rijden in Duitsland ook motorwagens van het type LINT 27, onder de naam Baureihe 640. Links komt de 640 013 net aan op het station van Olpe op 6 mei 2011, rechts zien we twee motorwagens op de dubbeldeks Listerbrücke over het stuwmeer Biggesee.

 

Bij de Duitse maatschappij Erixx rijden LINTs met een enigszins andere kopvorm dan de voor ons bekende LINT 27 en 41. Dit is een LINT 54, die nog een stukje langer is. We zien hier de 622 710 op 23 juli 2018 in Goslar.

 

Een dag eerder kwam ik ook al een LINT 54 tegen op Hannover Hbf. Het gaat hier om de 622 202, onderweg naar Goslar.

 

In Duitsland dragen de stellen van het type LINT 41 de benaming Baureihe 648. Hier zien we de 648 324 tijdens een stop op Neurenberg Hbf op 5 augustus 2018.