Lint

De Lint, voluit Alstom Coradia LINT, is een trein gebouwd door Alstom. Er zijn meerdere uitvoeringen van die in meerdere landen te vinden zijn. In Nederland rijdt sinds 2001 de dieselelektrische Lint 41/H, waarbij de 41 op de lengte van de treinen slaat. Deze tweewagenstellen waren oorspronkelijk in dienst bij Syntus voor hun spoorlijnen in het oosten van het land. Sinds Syntus in 2012 de concessie verloor aan Arriva, staan er een aantal Lints terzijde. Veolia is vervolgens in het bezit geweest van twee Lints, die daarna door Arriva zijn overgenomen. Ik weet niet wat het correcte meervoud van de naam Lint is, maar ik hanteer hier de benaming "Lints".


Mijn eerste foto van een Lint is verrassend genoeg niet van een Nederlands exemplaar, maar van een Duitse. Naast de bij ons bekende Lint 41 rijden in Duitsland ook treinen van het type Lint 27, onder de naam Baureihe 640. De 27 slaat hier ook weer op de lengte en die is korter omdat dit enkel motorwagens zijn. Op de foto komt Lint 640 013 op 6 mei 2011 net aan op het station van Olpe. Ooit was dit een driesporig station aan een doorlopende spoorlijn, maar nu is het slechts een enkelsporig eindstation.

 

Twee Lint-motorwagens op de dubbeldeks Listerbrücke over het stuwmeer Biggesee.

 


Treinstel 45 (bijnaam Hennie Kuiper) in de rode Twents-uitvoering te Blerick op 17 oktober 2011. Alleen de stellen 44 en 45 waren van deze kleurstelling voorzien, bedoeld voor inzet op de lijn Almelo - Mariënberg, die deel uitmaakte van het concessiegebied waar Syntus de merknaam "Twents" gebruikte. Nadat die lijn eind 2012 door Arriva is overgenomen, wordt de merknaam Twents gebruikt voor de spoorverbinding Zutphen - Oldenzaal. De treinstellen zelf hebben deze huisstijl in 2018 ingeruild voor die van Blauwnet, de merknaam van Syntus-opvolger Keolis voor al het spoorvervoer in Overijssel.

 

Treinstel 36, die in 2010 bij een aanrijding met een auto zwaar beschadigd is, was hier ook te vinden.

 


Lint 42 komt op 31 juli 2012 buiten dienst door het station van Zutphen gereden.

 

Treinstel 38 naar Oldenzaal en treinstel 35 naar Winterswijk op 3 januari 2012 in Zutphen.

 


In Denemarken zijn ook Lints te vinden, net als bij ons van het type Lint 41. Ze rijden in dienst van Arriva, op spoorlijnen in voornamelijk het noordwesten van het land. Op de foto zien we een Lint 41 op 16 juli 2017 buiten dienst staan bij het station van Esbjerg.

 

Op 19 juli 2017 bracht ik een bezoek aan Ribe, de oudste stad van Scandinavië. Ook deze stad wordt aangedaan door een van de spoorlijnen van Arriva.

 


Bij de Duitse maatschappij Erixx rijden Lints met een enigszins andere kopvorm dan de voor ons bekende Lint 27 en 41. Dit is een Lint 54, die nog een stukje langer is dan de Lint 41. We zien hier de 622 719 op 23 juli 2018 in Goslar.

 

Bij datzelfde station stond ook de 622 710 opgesteld.

 

Een dag eerder kwam ik ook al een Lint 54 tegen op Hannover Hbf. Het gaat hier om de 622 202.

 


In Duitsland dragen de Lint 41'en de benaming Baureihe 648. Hier zien we de 648 324 tijdens een stop op Neurenberg Hbf op 5 augustus 2018.