Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Plan-U

 

De Plan U is een vanaf 1960 ingezette serie dieseltreinen van de NS. Ze werden door Werkspoor afgeleverd in het gebruikelijke diesel-rood, vandaar de bijnaam "Rode Duivels". De treinen uit deze serie bestonden uit drie bakken, waarvan één motorrijtuig, gekarakteriseerd door de ronde raampjes en later ook twee blauwe schuine strepen i.p.v. drie. Dat laatste gebeurde in 1968, toen de nieuwe geel-blauwe huisstijl werd ingevoerd. De Plan U reed aanvankelijk op de drukkere niet-geëlektrificeerde lijnen, maar in de loop der jaren doken er op steeds meer van die lijnen bovenleiding op. Zo werd de Plan U verdreven naar de zwakker bezette lijnen. Met de komst van de DM'90 verdween de Plan U langzamerhand ook van deze lijnen. Er kwamen echter wel andere maatschappijen op die wegens materieeltekort Plan U's huurden. Zo waren er vier treinen die van 1999 tot 2002 voor Syntus hebben gereden. Ook hebben er in 2001 en 2002 zes stellen voor NoordNed gereden. Uiteindelijk was in 2003 helemaal afgelopen voor de Plan U. Na de buitendienststelling zouden er zes stellen naar Slowakije gegaan. Twee zijn daar in 2007 aangekomen, maar zijn nog nooit ingezet, aangezien de maatschappij is gestopt met reizigersvervoer. Door uitblijven van betalingen zijn de overige vier in Nederland gebleven; drie zijn er gesloopt, de 195 staat in Amersfoort te wachten op vertrek naar Roemenië, samen met de 113, 116, 117 en 191. Als museumstellen zijn de volgende vier bewaard gebleven: 114 (Spoorwegmuseum), 115 (Stichting DE-III), 121 en 151 (beide SHD).

 


Op 22 augustus 2016 bracht ik een bezoek aan Amersfoort. Hier trof ik de voor Roemenië bestemde Plan U's aan. Deze foto toont de, ondanks het gebrekkige onderhoud en het vandalisme, glanzende 191 in de zakkende middagzon.

 

Een stuk minder goed eraan toe zijn de 195 (links) en de 116 (rechts). Op de tweede foto zien we de zijkant van de 195. Het is nog maar de vraag of Roemenië ze überhaupt nog wil...

 


Op 9 februari 2013 reed Plan U 114 de Heimwee Express. Hier zien we de trein met 30 minuten vertraging door Bilthoven rijden.

 

Door deze vertraging maakte de 114 kop op het middenspoor na Bilthoven om meteen weer terug te keren naar de Maliebaan.

 

Even later reed de 114 wel door naar Amersfoort. Tenminste, dat dachten we. Het bleek de 115 te zijn die aan kwam rijden en een tijdje bleef staan op middenspoor 3. Later kwam de 114 aan via spoor 2.

 

De twee treinen werden naast elkaar opgesteld en het gevolg was een mooie fotostop.

En nog een derde Rode Duivel was te zien in Amersfoort, de 113. Deze is helemaal verroest en bespoten en zou daarom verkocht worden aan Slowakije. Dit is inmiddels afgeblazen.

 


Op 8 en 9 september was het Open Monumentendag. Ook in 2012 waren de stichting Mat. '54 Hondekop-4 en de SHD weer van de partij. Helaas was het dit jaar minder uitbundig dan in 2011, maar de 121 stond er wel weer, met catering erin.

 

Een stuk verderop stond een zwik Plan U's te wachten op wat er komen staat, waaronder dit treinstel, de 195.

 


Treinstel 115 van de gelijknamige stichting rijdt op 23 juni 2012 terug naar zijn vaste standplaats in Amersfoort, nadat hij even verderop een draaistelrevisie heeft gehad.

 

Op 08 oktober 2011 reed Plan U 114 de Heimwee-Express. Hier zien we één van de stops bij het Spoorwegmuseum.


Een er zo goed als nieuw uitziende Plan U 117 te Amersfoort op 10 september 2011.

 

Plan U 121 met uw webmaster in actie. In dit treinstel was speciaal voor dit evenement, de Open Monumentendag, een snackbar gevestigd.

 

De erg vergane Plan U 116. Op deze foto werd hij klaargemaakt voor vertrek naar Roemenië. Een nieuwe bestemming voor het treinstel is om te dienen als plukstel voor de 195, die er nog slechter aan toe is.

 

Sik 243 van SHD wordt weggeduwd door Plan U 113. Deze Plan U, die aanvankelijk een museumstel was, zou verkocht worden aan Slowakije (zoals hierboven te lezen). In plaats van dit treinstel komt Plan U 151 naar de SHD. Dit omdat de 113 lastig te repareren is: er zitten gaten in de zijkant, de verf komt los, enz. De 151 is nog geel en zit onder de graffiti, maar er hoeft bijna niks gerepareerd te worden.

 

Links Plan U 151, die de 113 vervangt. Rechts Plan U 191, ook bestemd voor Roemenië. Hij lijkt mooi in de lak te staan, maar eigenlijk heeft ie gewoon een vlugge verfbeurt gehad.

 

Van links naar rechts: ICMm 4216 (Plan Z), SGMm 2962 (Plan Y) en Plan U 115.

 


Plan U 113 op 30 augustus 2008, naast een oude loods tijdens de Haarlem-100. Daarnaast zie je Plan U 121 in de sporendriehoek. Deze treinen zijn in februari 2009 vernield.

 

Plan-U 113 is net door de machinist tevens webmaster naar de werkplaats in Haarlem gebracht.

 


Op 23 oktober 2007 staat de 115 in Zwolle. Het treinstel is pas net rood geverfd, het tyfoonrooster is blijkbaar nog niet klaar.

 

Op 26 mei 2007 staat Plan U 125 in Zwolle klaar voor vertrek naar Slowakije. Tot op heden is hij daar nog niet gebruikt.

 

Eigen bedacht ontwerp van een lego Plan-U (niet mijn beste creatie).