Stadler FLIRT

FLIRT is een grote serie treinen van de Zwitserse fabriek Stadler die geleverd wordt aan vele maatschappijen door heel Europa. De eerste generatie FLIRT-stellen (verderop op deze pagina te zien) verscheen in 2004 op het Europese spoor en vertoont gelijkenis met het type GTW van dezelfde fabrikant. Met uitzondering van de grenstrajecten zijn deze stellen nooit op het Nederlandse spoor te zien. Door de komst van nieuwe wetten over botsveiligheid hanteert Stadler sinds 2013 een nieuwe kopvorm voor het FLIRT-materieel. Vanwege het afwijkende uiterlijk worden deze treinen ook wel aangeduid als FLIRT 3, hoewel ze technisch amper afwijken van de oudere modellen.

In Nederland wordt sinds 2016 gebruik gemaakt van de Stadler FLIRT, in alle gevallen gaat het om de FLIRT 3. In de periode tot 2020 zijn er stellen gaan rijden voor de Nederlandse Spoorwegen, Abellio, Arriva, Connexxion en Keolis. De pagina is gerangschikt op vervoerder, met eerst de Nederlandse en daarna de buitenlandse maatschappijen.

Een van de FLIRT afgeleid treintype is de WINK, die dezelfde kopvorm heeft als de FLIRT 3, maar vanwege de technische verschillen een eigen pagina heeft.


Abellio (R-net)

Op 31 mei 2018 kwam ik FLIRT-stellen 2011 en 2013 van Abellio tegen op station Gouda. Deze dochteronderneming van NS rijdt met FLIRT-stellen op de spoorlijn tussen Gouda en Alphen a/d Rijn onder de vlag van R-net, een overkoepelende merknaam voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad.

 

FLIRT 3 no. 2011 van Abellio maakt op 21 mei 2021 een stop op station Boskoop, om daarna verder te rijden richting Gouda.

 

Omdat Boskoop een kruisingsstation is aan een enkelsporige lijn, moeten de treinen hier tegelijk halteren om elkaar in te halen. Tegelijk met de 2011 kwam ook de 2015 naar Alphen a/d Rijn aan, die overigens vanwege een defecte bovenleiding niet meer verder kon dan dit station.

 

Tot mijn verbazing trof ik op 3 juli 2022 treinstel 2010 aan op station Rotterdam Centraal, waar deze stond opgesteld op het perronloze spoor 18.

 


Arriva Limburg

Treinstel 463 van Arriva Limburg komt op 30 mei 2021 als RS12 aan op zijn eindpunt Roermond, om daarna weer om te keren naar Maastricht Randwyck.

 

Op 16 september 2021 maakt de 557 van Arriva Limburg een stop op station Valkenburg, om daarna zijn weg te vervolgen als RE 18 naar Heerlen.

 


Connexxion

Het was mij bekend dat er nieuwe FLIRT-stellen waren aangeschaft door NS, Arriva en Keolis, maar ik wist niet dat er ook twee exemplaren naar Connexxion zijn gegaan. Dat maakte mijn toevallige ontmoeting met deze stellen op 3 januari 2018 op opstelterrein Amersfoort Bokkeduinen een aangename verrassing.

 

Op 28 maart 2021 trof ik op station Amersfoort Centraal FLIRT 3 no. 5039 aan, klaar om een slag te maken op de Valleilijn.

 


Keolis (Blauwnet)

Driedelige FLIRT 3 no. 7305 van Keolis op 6 mei 2019 op station Zwolle, klaar voor vertrek als stoptrein naar Enschede. De treindiensten van Keolis (voorheen Syntus) in de provincie Overijssel maken deel uit van de merknaam Blauwnet, waar ook de door Arriva uitgevoerde diensten Zwolle - Emmen en Almelo - Hardenberg onder vallen.

 


Nederlandse Spoorwegen

Na een bezoek aan de open dag van de Wageningse universiteit kwam ik op 18 oktober 2017 FLIRT 3 no. 2509 tegen op station Ede-Wageningen. Dit was het eerste jaar waarin de FLIRT 3 door NS werd ingezet.

 

Een FLIRT van NS rijdt op 24 juni 2018 op de brug over Spiegelwaal bij Nijmegen, terwijl een groep mensen op segways over de dijk voorbijrijdt.

 

De 2233 maakt op 3 april 2019 een stop op station Lage Zwaluwe, als sprinter van Arnhem naar Dordrecht.

 

Treinstel 2209 staat op 1 februari 2021 in Dordrecht klaar om een slag naar Roosendaal te maken.

 

De 2519 en 2518 van NS staan klaar op spoor 4a van Arnhem Centraal om een slag te maken als sprinter naar Dordrecht.

 

In de heiige ochtend van 16 december 2021 nadert de 2507 station 's-Hertogenbosch Oost.

 

Hetzelfde treinstel later die maand op dezelfde verbidning: op 22 december 2021 staat de 2507 in Dordrecht klaar om weer een slag naar Arnhem Centraal te maken.

 


Bij Duitse vervoeders

Sinds 2007 maakt Westfalenbahn gebruik van treinstellen type FLIRT. Ze staan hier bekend als type ET 3 en ET 5, waarbij het cijfer slaat op het aantal bakken. In 2015 is het wagenpark uitgebreid met een aantal vierdelige FLIRT 3-stellendie bekend staan als ET4. Op de foto zien we ET 3 no. 009 op 27 december 2010 in Bad Bentheim, wachtend op vertrek naar Bielefeld.

 

Bij de Duitse spoorwegonderneming VIAS zijn de FLIRT-treinen te vinden onder de namen ET 300 en ET 400. We zien hier de 301 op het station van St. Goarshausen op 8 augustus 2018.

 

Een FLIRT 3 van Deutsche Bahn, die daar bekend staat als Baureihe 1429, staat op 7 augustus 2018 op Frankfurt am Main Hbf te wachten op vertrek naar Koblenz.

 

Abellio reed niet alleen met de FLIRT 3 tussen Gouda en Alphen a/d Rijn. De dochtermaatschappij van NS is al sinds 2005 actief in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen, waar ze vanaf 2017 ook de RE19 van Düsseldorf naar Arnhem Centraal exploiteerde. Vanwege financiële perikelen heeft Abellio per 2022 een groot aantal verbindingen verloren, waaronder Arnhem - Düsseldorf. De foto toont FLIRT 3 no. 2301 op spoor 6a van Arnhem Centraal op 8 december 2021.

 

Sinds 2010 maakt eurobahn gebruik van FLIRT-stellen en zet deze onder andere in op de verbinding tussen Venlo en Hamm. De vervoerder maakt onderscheid tussen de series ET 5, ET 6 en ET 7, waarbij de cijfers deze keer niet op het aantal bakken slaat. Op 29 maart 2022 staat de vijfdelige ET 7.12 in Venlo te wachten op vertrek naar Hamm.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb