Stadler FLIRT
FLIRT is een grote serie treinen van de Zwitserse fabriek Stadler die geleverd wordt aan vele maatschappijen door heel Europa. De eerste generatie FLIRT-stellen (verderop op deze pagina te zien) verscheen in 2004 op het Europese spoor en vertoont gelijkenis met het type GTW van dezelfde fabrikant. Met uitzondering van de grenstrajecten zijn deze stellen nooit op het Nederlandse spoor te zien. Door de komst van nieuwe wetten over botsveiligheid hanteert Stadler sinds 2013 een nieuwe kopvorm voor het FLIRT-materieel. Vanwege het afwijkende uiterlijk worden deze treinen ook wel aangeduid als FLIRT 3, hoewel ze technisch amper afwijken van de oudere modellen.
In Nederland wordt sinds 2016 gebruik gemaakt van de Stadler FLIRT, in alle gevallen gaat het om de FLIRT 3. In de periode tot 2020 zijn er stellen gaan rijden voor de Nederlandse Spoorwegen, Abellio, Arriva, Connexxion en Keolis. De pagina is gerangschikt op vervoerder, met eerst de Nederlandse en daarna de buitenlandse maatschappijen.
Een van de FLIRT afgeleid treintype is de WINK, die dezelfde kopvorm heeft als de FLIRT 3, maar vanwege de technische verschillen een eigen pagina heeft.
Abellio (R-net)
2011 en 2013 van Abellio op spoor 11 van station Gouda, 31 mei 2018. Deze dochteronderneming van NS rijdt met FLIRT-stellen op de spoorlijn tussen Gouda en Alphen a/d Rijn onder de vlag van R-net, een overkoepelende merknaam voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad.
FLIRT 3 no. 2011 van Abellio maakt op 21 mei 2021 een stop op station Boskoop, om daarna verder te rijden richting Gouda.
Omdat Boskoop een kruisingsstation is aan een enkelsporige lijn, moeten de treinen hier tegelijk halteren om elkaar te passeren. Tegelijk met de 2011 kwam ook de 2015 naar Alphen a/d Rijn aan, die overigens vanwege een defecte bovenleiding niet meer verder kon dan dit station.
Op 3 juli 2022 trof ik treinstel 2010 aan tijdens een uitstapje naar station Rotterdam Centraal, waar deze stond opgesteld op het perronloze spoor 18.
Arriva Limburg
Treinstel 463 van Arriva Limburg komt op 30 mei 2021 als RS12 aan op zijn eindpunt Roermond, om daarna weer om te keren naar Maastricht Randwyck.
Op 16 september 2021 maakt de 557 van Arriva Limburg een stop op station Valkenburg, om daarna zijn weg te vervolgen als RE 18 naar Heerlen.
Treinstel 556 van Arriva Limburg in Drielandentrein-uiterlijk (herkenbaar aan de drie vlaggen op de zijkant en het ontbreken van de Limburgse leeuw), 9 mei 2024 te Maastricht. Per 30 juni 2024 is de RE18 vanuit Aken in Maastricht gekoppeld aan de voormalige NMBS-stoptrein naar Luik. Sindsdien zet Arriva deze FLIRT-stellen in op de nieuwe verbinding tussen Aachen Hbf en Liège Guillemins.
Op dezelfde dag staat de 460 langs perron 2 van station Heerlen, te wachten om als RE15 een slag te maken naar Sittard.
Een van de Drielandentrein-stellen komt op 30 mei 2024 door 's-Hertogenbosch.
FLIRT 557 en MS96-stel 525 op station Liège-Guillemins, 11 augustus 2024.
Connexxion
Het was aan me voorbij gegaan dat Connexxion ook een tweetal FLIRT-stellen had aangeschaft, totdat ik op 3 januari 2018 op opstelterrein Amersfoort Bokkeduinen de twee stellen toevallig tegenkwam.
De 5039 op 27 april 2023 op het in verbouwing zijnde station Ede-Wageningen, klaar om een slag te maken op de Valleilijn.
Keolis (Blauwnet)
Driedelige FLIRT 3 no. 7305 van Keolis op 6 mei 2019 op station Zwolle, klaar voor vertrek als stoptrein naar Enschede. De treindiensten van Keolis (voorheen Syntus) in de provincie Overijssel maken deel uit van de merknaam Blauwnet, waar ook de door Arriva uitgevoerde diensten Zwolle - Emmen en Almelo - Hardenberg onder vallen.
Treinstel 7304 staat op 27 juli 2024 op spoor 9 van station Zwolle te wachten op vertrek als sneltrein naar Enschede. Waar er in 2019 nog een perronloos spoor 8 te vinden was tussen perronsporen 7 en 9, is deze anno 2024 vanwege perronverbreding verdwenen.
De 7306 staat langs het perron van station Kampen te wachten op vertrek naar Zwolle, 1 september 2024.
Nederlandse Spoorwegen
Na een bezoek aan de Wageningse universiteit kwam ik op 18 oktober 2017 FLIRT 3 no. 2509 tegen op station Ede-Wageningen, die hier op spoor 1b stond te wachten op vertrek als sprinter naar Arnhem. Dit was het eerste jaar waarin de FLIRT 3 door NS werd ingezet.
Op 3 april 2019 staat FLIRT 2208 samen met de 2218 langs perron 4b van station 's-Hertogenbosch te wachten op vertrek als sprinter naar Deurne, terwijl op spoor 6b zojuist de intercity naar Heerlen is gearriveerd.
De 2519 en 2518 van NS staan klaar op spoor 4a van Arnhem Centraal om een slag te maken als sprinter naar Dordrecht, 8 december 2021.
In de heiige ochtend van 16 december 2021 nadert de 2507 station 's-Hertogenbosch Oost.
Op 22 december 2021 zien we de 2507 opnieuw, nu in Dordrecht als sprinter naar Arnhem Centraal en vergezeld door VIRM 9587 die staat te wachten op vertrek naar Vlissingen.
De 2210 op het in verbouwing zijnde station Ede-Wageningen als sprinter naar Arnhem Centraal, 27 april 2023. Voorheen vertrok deze trein standaard vanaf spoor 1b, maar sinds de bouw van het nieuwe perron 5 voor doorgaande treinen wordt spoor 4 gebruikt als keerspoor voor deze sprinterdienst.
Op 14 oktober 2023 maakt FLIRT 3 no. 2225 een stop op spoor 2 van station Vught, om dadelijk zijn weg te vervolgen als sprinter naar Eindhoven Centraal. Normaal gesproken rijdt deze sprinter door van Eindhoven naar Deurne, maar vanwege werkzaamheden was de dienst tijdelijk ingekort.
De sprinter van Deurne naar 's-Hertogenbosch bestaande uit FLIRT-stellen 2525 en 2507 vertrekt vanaf station Vught, 15 februari 2024.
Naar aanleiding van een dodelijke aanrijding bij Hooghalen in 2021 is vanwege de zichtbaarheid besloten alle treinen van gele fronten te voorzien. Nadat eerst de SNG en VIRM zijn aangepast, worden vanaf 2023 de FLIRT-stellen van een geel front voorzien. We zien de 2210 die samen met de eveneens gele 2239 als sprinter naar Den Bosch wegrijdt van station Vught, 17 april 2024.
Even later komen de eveneens allebei gele 2211 en 2209 aan als sprinter naar Deurne.
Bij Duitse vervoerders
Sinds 2007 maakt Westfalenbahn gebruik van treinstellen type FLIRT. Ze staan hier bekend als type ET 3 en ET 5, waarbij het cijfer slaat op het aantal bakken. In 2015 is het wagenpark uitgebreid met een aantal vierdelige FLIRT 3-stellen die bekend staan als ET4. Op de foto zien we ET 3 no. 009 op 23 december 2010 in Bad Bentheim, wachtend op vertrek naar Bielefeld.
Bij de Duitse spoorwegonderneming VIAS zijn de FLIRT-treinen te vinden onder de namen ET 300 en ET 400. We zien hier de 301 op het station van Sankt Goarshausen op 8 augustus 2018.
Een FLIRT 3 van Deutsche Bahn, die daar bekend staat als Baureihe 1429, staat op 7 augustus 2018 op Frankfurt am Main Hbf te wachten op vertrek naar Koblenz.
Abellio reed in Nederland niet alleen met de FLIRT 3 tussen Gouda en Alphen a/d Rijn. De dochtermaatschappij van NS is al sinds 2005 actief in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen, waar ze vanaf 2017 ook de RE19 van Düsseldorf naar Arnhem Centraal exploiteerde. Vanwege financiële perikelen heeft Abellio per 2022 een groot aantal verbindingen verloren, waaronder Arnhem - Düsseldorf. De foto toont FLIRT 3 no. 2301 op spoor 6a van Arnhem Centraal op 8 december 2021.
Sinds 2010 maakt eurobahn gebruik van FLIRT-stellen en zet deze onder andere in op de verbinding tussen Venlo en Hamm. De vervoerder maakt onderscheid tussen de series ET 5, ET 6 en ET 7, waarbij de cijfers deze keer niet op het aantal bakken slaat. Op 29 maart 2022 staat de vijfdelige ET 7.12 in Venlo te wachten op vertrek naar Hamm.