Sprinter Nieuwe Generatie (SNG)

De Sprinter Nieuwe Generatie, kortweg SNG, is een door de Spaanse fabrikant CAF geleverde sprinterserie van de NS. Er zijn 118 driewagenstellen en 88 vierwagenstellen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Sprinter Lighttrain (SLT), die vanaf 2008 geleverd werd, het Mat.'64 volledig zou vervangen. Omdat deze serie echter tegenviel is er geen vervolgserie gekomen en is in plaats daarvan de SNG ontwikkeld. Deze treinstellen worden met ingang van de dienstregeling van 2019 ingezet.


Meerdere SNG's achter de wagenwerkplaats te Amersfoort in de avondschemer van 6 december 2018. Met ingang van de dienstregeling van 2019 later die maand zou de SNG voor het eerst ingezet worden.

Tijdens de coronapandemie werd in heel Nederland volgens een aangepaste dienstregeling gereden. De sprinter Alphen a/d Rijn - Leiden Centraal, die samen met de intercity van Utrecht naar Leiden een kwartiersdienst vormt, werd hierbij opgeheven en de overgebleven intercitydienst werd uitgevoerd met SNG's. Hier zien we de 2727 met daarachter de 2748 op 21 mei 2021 als intercity van Leiden naar Utrecht bij aankomst in Alphen aan den Rijn.

Precies een maand later, op 21 juni 2021, kwam ik de 2748 - die net achterop reed - in haar eentje tegen op station Rotterdam Zuid.


Weer precies een maand later (dit is daadwerkelijk toeval), op 21 juli 2021, staat SNG 2342 op spoor 4 van station Baarn te wachten op vertrek naar Utrecht Centraal.

Aan de voorkant van deze trein reed de 3010, die we hier zien tijdens een stop in Soestdijk. Dit is een driewagenstel uit de deelserie SNG-2 die sinds 2020 op het spoor te zien is.


In maart 2021 botste bij Hooghalen een SNG op een oplegger, waarbij de machinist helaas om het leven kwam. Naar aanleiding hiervan is besloten alle SNG's te voorzien van een geel front, zodat ze beter zichtbaar zijn. De foto toont de 2339 met geel front op 25 augustus 2021 te Dordrecht.

De 2718 maakt samen met een soortgenoot op 13 november 2021 een stop op het door herfstkleuren omgeven station Nunspeet, onderweg van Zwolle naar Amersfoort Centraal.

Treinstel 2760 achteraan elf bakken SNG die op 22 december 2021 klaar staan om een slag van Dordrecht naar Den Haag centraal te maken. Voorheen vertrok deze sprinter standaard van spoor 3a, maar sinds niet lang hiervoor de tienminutensprinter tussen Dordrecht en Rotterdam Centraal is ingevoerd, vertrekken sommige ritten nu ook van spoor 4a, zoals hier het geval is.

De 2757 en 2741 zijn op 3 maart 2022 onderweg van Den Haag naar Dordrecht en komen hier station Rotterdam Lombardijen binnenrijden.