GTW (Arriva, Veolia, Breng, Connexxion)

De Stadler Gelenktriebwagen (GTW) is een, voor het eerst in 1996 gebouwde, trein gemaakt door Stadler. Er bestaan zowel diesel- als elektrische varianten. Op deze pagina staan foto's van de GTW's die bij Nederlandse vervoersmaatschappijen te vinden zijn of waren.

De eerste 51 GTW's in Nederland waren de "Spurts" van Arriva die van 2006 tot 2020 op de Noordelijke Nevenlijnen te vinden waren. Veolia volgde in 2007 met 24 exemplaren voor de Maaslijn (Nijmegen - Venlo) en de Heuvellandlijn (Maastricht - Kerkrade), die ook wel "Velios" werden genoemd. Arriva kwam vervolgens in 2008 met nog 10 exemplaren voor de MerwedeLingelijn (Dordrecht - Geldermalsen). In 2012 begon Arriva gelijktijdig met exploitatie op de Vechtdallijnen en de concessie Achterhoek-Rivierenland, waarvoor nog eens respectievelijk 13 en 24 exemplaren werden aangeschaft. Tegelijkertijd begon voor Breng de exploitatie tussen Arnhem en Doetinchem, waarvoor 9 stellen werden aangeschaft. Als laatste nieuwe GTW kwam in 2013 één exemplaar naar Connexxion om dienst te doen op de Valleilijn.

Toen Arriva in 2016 alle sprinter/stoptreindiensten in Limburg overnam, werden daarbij ook alle 24 GTW's van Veolia overgenomen. Ook het enkele exemplaar van Connexxion is aan die vloot toegevoegd. In 2019 is de MerwedeLingelijn overgenomen door Qbuzz en zijn ook de 10 GTW's overgedragen aan de nieuwe vervoerder.


Zijaanzicht van diesel-GTW 2/8 324 met de bijnaam Sicco Mansholt op het opstelterrein van Leeuwarden, 19 januari 2008.

 

Testrit met een elektrische GTW 2/8 op 7 oktober 2008 te Rotterdam Centraal. Deze treinen worden vanaf 14 september 2008 ingezet op de MerwedeLingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen. Foto: Hans van der Valk.

Op 30 maart 2009 schreef Kevin in mijn gastenboek:

Twan, ik weet een trein die hier niet te vinden is, in Nederland natuurlijk!!! ARRIVA medewerkerstrein, ha ha!!! Of heb je die wel?

Ik heb inderdaad geen foto van de Arriva Medewerkerstrein, maar ik vermoed dat Kevin de naam "MerweLingeLijn", die op de zijkant van deze Spurts staat, verkeerd heeft gelezen.

 

Velios-stel 653 met bijnaam André Rieu op 17 oktober 2009 tijdens een stop in Heerlen.

 

Velios 355 staat in de avond van 4 januari 2012 buiten dienst in Venlo.

 


Treinstel 509 met de bijpassende bijnaam Jan van Arkel op 12 mei 2012 op station Arkel, onderweg naar Dordrecht. Foto: Berend van Nijen.

 

GTW 2/6-stel 407, met bijnaam Frank Wels, maakt op 16 mei 2012 een stop op het nieuwe station Sliedrecht Baanhoek, gelegen op de spoordijk gelijk naast het viaduct over de A15. Foto: Berend van Nijen.

 

Treinstel 503 rijdt op 2 juni 2012 de bovenleidingloze brug over het Wantij op. Foto: Berend van Nijen.

 


Velios 653, met bijnaam André Rieu, staat op 12 augustus 2012 voor revisie aan de motorwagen bij Shunter Waalhaven.

 

Ook Spurt 503 was hier te vinden, alleen is de reden hiervoor mij niet bekend.

 


Vanwege de Floriade die in 2012 in Venlo plaatsvond, was treinstel 202 beplakt met reclame voor dit evenement. We zien de Floriade-Velios hier op 16 september 2012 op opstelterrein Arnhem Berg. Foto: Bart Tummers.

 

Met ingang van de dienstregeling van 2013 nam Arriva het spoorvervoer op de Vechtdallijnen (Zwolle - Emmen en Almelo - Mariënberg) over van NS en Connexxion. Hiervoor werden nieuwe Spurts aangeschaft die in plaats van het bekende wit-rood gestoken waren in een wit-blauwe kleurstelling. Dit is gedaan ter voorbereiding op de merknaam Blauwnet die sinds 2017 wordt gebruikt door zowel Arriva als Keolis voor al het spoorvervoer in Overijssel. Op de foto zien we de nog niet in gebruik genomen GTW 520 op 26 november 2012 te Amersfoort. Foto: Jeffrey Zeitzen.

 

Met de kerst van 2012 verbleef ik met een groep mensen in een Nivon-huis in Dordrecht. Dit huis staat op een schiereiland tussen de rivier Wantij en een spaarbekken. Toen ik op verkenningstocht ging en door de wilde begroeiing deze landtong volgde, belandde ik uiteindelijk op een golfterrein naast de spoordijk van de MerwedeLingelijn ter hoogte van de Wantijbrug. Toen ik de spoordijk betrad kwam net deze Spurt voorbij, die vanwege de feestdagen "Merry X-mas" op de koersrol had staan.

 

Spurt 407 staat samen met de 509 stil op spoor 8 van Rotterdam Centraal, om vervolgens door te rijden naar Dordrecht, 22 februari 2013. De Spurts van de MerwedeLingeLijn wijken regelmatig uit naar Rotterdam om hier door de wasstraat te gaan.

 


Naast de Overijsselse Vechtdallijnen nam Arriva met ingang van de dienstregeling van 2013 ook nog de Gelderse lijnen in de consessie Achterhoek-Rivierenland over. Ook hiervoor werden nieuwe Spurts aangeschaft, maar voor deze lijnen weer wel in het vertrouwde wit-rood. We zien hier twee exemplaren op opstelterrein Arnhem Berg op 20 april 2013. Foto: Bart Tummers.

 

De consessie Achterhoek-Rivierenland is een bijzondere, want de twee gebieden die er deel van uitmaken worden van elkaar gescheiden door de consessieregio Arnhem-Nijmegen. Omdat deze consessie is toebedeeld aan Connexxion-dochter Hermes, die onder de merknaam Breng het stads- en streekvervoer in deze regio verzorgt, is de opvallende situatie ontstaan waarbij het traject Arnhem - Winterswijk wordt bediend door Arriva, maar de korttrajectdiensten Arnhem - Doetinchem op dezelfde lijn door Breng worden gereden. Hierdoor had Breng ook behoefte aan treinstellen en net als bij Arriva werd er voor GTW-stellen gekozen. Foto: Bart Tummers.

 


Een ICMm als sprinter naar Groningen naast een onbekende Vechtdallijnen-GTW naar Emmen, hier op het station van Zwolle op 25 mei 2013.

 

Een GTW van de Vechtdallijnen vertrekt in de avondschemering van 21 augustus 2013 van station Dalen in de richting van Zwolle.

 


Spurt 241 als sneltrein naar Leeuwarden op station Groningen, 22 augustus 2013.

 

Twee werkers zijn bezig met het verwijderen van een groot illegaal kunstwerk op een Spurt.

 

Spurt 246 rijdt als stoptrein naar Roodeschool onder het Emmaviaduct door.

 

De stoptrein naar Veendam op spoor 1. Van 1910 tot 1953 werd er al op station Veendam gestopt, maar daarna is het station heel lang niet gebruikt geweest in de reizigersdienst. De sporen zijn vanwege verschillende partijen die gebruik maakten van goederentreinen echter blijven liggen. Tevens is station Veendam sinds 1995 het begin van museumspoorlijn STAR die vanaf hier via Stadskanaal naar Musselkanaal voert. Het laatste verbindende stukje van de spoorlijn, tussen Veendam en de aansluiting bij Zuidbroek, is echter in 2011 weer in gebruik gesteld door Arriva en sindsdien rijden er weer reguliere stoptreinen naar Veendam.

 


Een GTW Spurt op 7 september 2013 in Apeldoorn, als stoptrein naar Zutphen.

 

Een anonieme Spurt op 21 februari 2014 op station Rotterdam Lombardijen, onderweg naar de wasstraat bij Rotterdam Centraal.

 

Op 26 april 2014 organiseerde de SNE een koningsdagrit met de 205 en 203 van Veolia. Hier zien we de combinatie op de goederenlijn in Born. Foto: Bart Tummers.

 


Op 9 augustus 2018 reden er wegens een seinstoring geen treinen tussen Nijmegen en Boxmeer. Hierdoor stond deze GTW voor een lange tijd stil op het station van Nijmegen.

 

Op 6 mei 2019 staat Blauwnet-GTW 10411 samen met een anonieme soortgenoot op station Zwolle naast SNG-drietje 2312, die klaar is voor vertrek als sprinter naar Groningen.

 


Met ingang van de dienstregeling van 2019 is de MerwedeLingelijn overgenomen van Arriva door Qbuzz, die de lijn vervolgens heeft geïntegreerd in het concept R-net. Dit is een overkoepelende merknaam voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Naast talloze hoogwaardige busverbindingen, de metronetten van Rotterdam en Amsterdam en een aantal Haagse tramlijnen, zijn ook de spoorverbindingen Gouda - Alphen a/d Rijn en dus Dordrecht - Geldermalsen hier deel van gaan uitmaken. Qbuzz heeft voor de exploitatie het bestaande wagenpark van Arriva overgenomen en heeft alle treinen gedurende 2019 van de R-net huisstijl voorzien, maar op 21 juni was dit specifieke stel nog niet aan de beurt geweest.

 

Toen ik op 23 december 2020 nogmaals in Dordrecht was, waren alle GTW's ondertussen voorzien van de nieuwe bestickering en zodoende trof ik dit anonieme treinstel in R-net-huisstijl aan.

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb