Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

GTW (Arriva, Veolia, Breng, Connexxion)

De Stadler Gelenktriebwagen (GTW) is een, voor het eerst in 1996 gebouwde, trein gebouwd door Stadler. Er bestaan zowel diesel- als elektrische varianten. Op deze pagina staan foto's van de Nederlandse GTW's, van Arriva (Spurt, Vechtdallijnen), Veolia (Velios), Breng en Connexxion. De eerste Spurt in Nederland reed in 2006 op het traject Groningen - Leer. Al snel volgde de rest van de Noordelijke Nevenlijnen. De Veliossen volgden in 2007 tussen Nijmegen en Boxmeer, ondertussen wordt er gereden op Nijmegen - Roermond, Maastricht - Heerlen en Maastricht Randwyck - Kerkrade Centrum. In 2008 werden de Spurt van de MerwedeLingelijn (Dordrecht - Geldermalsen) in gebruik genomen. De GTW's van Breng (Arnhem - Doetinchem) en Arriva Vechtdallijnen (Zwolle - Emmen) gingen allebei op 9 december 2012 rijden. Ook de diensten van Arriva genaamd 'Achterhoek' (Apeldoorn - Zutphen, Zutphen - Winsterswijk, Winterswijk - Arnhem, Arnhem - Tiel) gingen toen van start. Als laatste ging de enkele GTW van Connexxion (Amersfoort - Ede-Wageningen) in april 2013 rijden tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.


Op 9 augustus 2018 reden er wegens een seinstoring geen treinen tussen Nijmegen en Boxmeer. Hierdoor stond deze GTW voor een lange tijd stil op het station van Nijmegen.

Op 26 april 2014 organiseerde de SNE een konigsdagrit met de 205 en 203 van Veolia. Op deze foto van Bart Tummers zien we de twee in Born.

Op 21 februari 2014 kwam er een Spurt langs Rotterdam Lombardijen gereden. Deze was op weg naar de wasstraat bij Rotterdam Centraal, iets dat vaak voorkomt.

Een GTW Spurt op 7 september 2013 in Apeldoorn, als stoptrein naar Zutphen.

 


Spurt 241 als sneltrein naar Leeuwarden op station Groningen, 22 augustus 2013.

 

Twee werkers zijn bezig met het verwijderen van een groot illegaal kunstwerk op een Spurt.

 

Spurt 246 rijdt als stoptrein naar Roodeschool onder het Emmaviaduct door.

 

De stoptrein naar Veendam op spoor 1.

 


Een GTW van de Vechtdallijnen vertrekt in de avondschemering van 21 augustus 2013 van station Dalen in de richting van Zwolle.

Een ICMm als sprinter naar Groningen naast een onbekende Vechtdallijnen-GTW naar Emmen, hier op het station van Zwolle op 25 mei 2013.

Op 20 april 2013 fotografeerde Bart Tummers een tweetal GTW's van Arriva en een drietal GTW's van Breng te Arnhem Berg.

 

Spurt 407 (met bijnaam Frank Wels) staat samen met de 509 stil op spoor 8 van Rotterdam Centraal, om vervolgens door te rijden naar Dordrecht, 22 februari 2013. Deze treinen komen hier om gewassen te worden.

 

Op 6 december 2012 fotografeerde Bart Tummers een GTW van Breng in Blerick. Breng rijdt sinds 9 december 2012 op het traject Arnhem - Doetinchem, maar de hoofdwerkplaats zit hier in Blerick.

 

Met de kerst van 2012 verbleef ik met een groep mensen in een Nivon-huis in Dordrecht. Dit huis staat op een schiereiland tussen de rivier Wantij en een spaarbekken. Toen ik op verkenningstocht ging en door de wilde begroeiing de landtong volgde, belandde ik uiteindelijk op een golfterrein naast de spoordijk van de MerwedeLingelijn ter hoogte van de Wantijbrug, zoals op de eerste foto te zien is. Van nog wat dichterbij fotografeerde ik een anonieme Spurt met "Merry Xmas" op de koersrol.

 

GTW 520 voor de Vechtdallijnen op 26 november 2012 te Amersfoort. Foto: Jeffrey Zeitzen.

 

Op 9 november 2012 maakte een onbekende Spurt kop op spoor 7 van Rotterdam Centraal.

 

De nieuwe GTW's voor de Vechtdallijnen staan op 21 oktober 2012 in Amersfoort te wachten totdat ze op 9 december dat jaar mogen gaan rijden.

 

De Floriade-Velios op 16 september 2012 in Arnhem Berg. Foto: Bart Tummers.

 

Velios 653, met bijnaam André Rieu, staat op 12 augustus 2012 voor revisie aan de motorwagen op het emplacement Waalhaven. Een stukje verderop was ook Spurt 503 te vinden.

 


Opnieuw de 503, maar ongeveer twee maanden eerder, op 2 juni. Hij rijdt hier naar Dordrecht, de bovenleidingloze brug over het Wantij op. Foto: Berend van Nijen.

 

GTW 2/6-stel 407, met bijnaam Frank Wels, maakt op 16 mei 2012 een stop op het nieuwe station Sliedrecht Baanhoek, gelegen op de spoordijk gelijk naast het viaduct over de A15. Foto: Berend van Nijen.

 

GTW 2/8-stel 510 met de bijnaam Hendrik Hamel rijdt terug naar Dordrecht nadat hij in Rotterdam door de wasstraat is gegaan. De tweede foto toont dezelfde trein drie dagen eerder, nog met dode vliegjes op de neus. Foto: Berend van Nijen.

 

Treinstel 509 op 12 mei 2012 in Arkel, met de bijpassende bijnaam Jan van Arkel. Foto: Berend van Nijen.

 

Een GTW 2/6 en een 2/8 stel rijden op 16 januari 2012 naar Dordrecht nadat ze hier in Rotterdam in onderhoud zijn geweest. Foto: Berend van Nijen.


Op 4 januari 2012 stond een drietal Veliossen in Venlo op hun volgende inzet te wachten. We zien de 355, 205 en een onbekende.

De 352 was nog wel aan het werk, namelijk als stoptrein naar Nijmegen.


Velios-stel 653 (André Rieu) op 17 oktober 2009 tijdens een stop in Heerlen.

Testrit met een elektrische GTW 2/8 op 7 oktober 2008 te Rotterdam Centraal. Deze treinen worden vanaf 14 september 2008 ingezet op de MerwedeLingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen. Foto: Hans van der Valk.

Op 30 maart 2009 schreef Kevin Vezo:

Twan, ik weet een trein die hier niet te vinden is, in Nederland natuurlijk!!! ARRIVA medewerkerstrein, ha ha!!! Of heb je die wel?

Op deze elektrische Spurt's staat de tekst 'MerwedeLingelijn'. Kevin keek snel en dacht dat er 'medewerkerstrein' stond. Bij deze: er staat MerwedeLingelijn.

 

Diesel-GTW 2/8 324 met de bijnaam Sicco Mansholt op het opstelterrein van Leeuwarden, 19 januari 2008.