Baureihe 186 / NS 186 / HLE 28

De locomotieven uit de serie Bombardier TRAXX F140 MS2 zijn door heel Europa te vinden. In Nederland zien we vooral de locomotieven van de NS (als type NS 186, voorheen ook NS Hispeed 186) en van de Belgische Spoorwegen, hier rijden ze onder de naam HLE 28 of simpelweg "Reeks 28". De NS Hispeed 186'en worden vanaf 2005 geleased voor vervoer over de HSL-Zuid. De treinen bestaande uit rijtuigen en een 186 moesten vervangen worden door de V250, maar door de problemen hiermee zullen de geleasede 186'en nog tot minstens 2020 te zien zijn. Vanaf 2014 is er een nieuwe bestelling van 186'en op het Nederlandse spoor te zien. Deze waren eigendom van NS (niet geleased) en rijden rond in het NS-blauw-met-geel, maar in 2018 werd bekend dat de NS ze zou verkopen aan een leasemaatschappij en ze vervolgens van hen zou blijven leasen. Ook is er nog een nieuwe lading aangekomen in 2016, als gevolg van het feit dat de ICRm BDs stuurstandrijtuigen niet overweg kunnen met de 186, waardoor er aan beide kanten een loc moet rijden.


NS Hispeed 186 115 op 30 augustus 2008 op station Haarlem tijdens het evenement Haarlem 100, ongeveer een jaar nadat de eerste NS Hispeed 186 verscheen.

 

NS Hispeed 186 122 op 29 september 2008 in het nog onverbouwde station Rotterdam Centraal, tijdens het rijden van testritten op de HSL-Zuid. Op 7 september 2009 ging de Fyra-treindienst van start tussen Rotterdam en Amsterdam.

 

Bij de NMBS rijdt de Baureihe 186 onder de naam Reeks 28, waarbij ze naast een 186-nummer ook een nummer in de 2800 krijgen. Deze worden gebruikt voor binnenlandse diensten, maar sinds de buitendienststelling van de Reeks 11 worden ze ook ingezet op de Beneluxdienst. Zodoende verscheen de 2825 op 27 juli 2011 op Rotterdam Centraal.

 

Dezelfde NS Hispeed 186 115 als drie foto's hierboven, hier alleen wat minder glanzend vanwege alweer drie jaar vaste dienst.

 


Loc 186 110 van de Italiaanse goederenvervoerder Rail Traction Company op 25 januari 2012 bij Shunter Waalhaven. Het is opvallend dat dit type loc geen extra cijfer achter het locnummer heeft staan, aangezien ze is bedoeld voor internationale dienst. De correcte UIC-code van deze loc is 186 110-3.

 

Loc 2838 met een Beneluxtrein bestaande uit Oostenrijkse rijtuigen van de ÖBB passeert op 11 maart 2012 station Rotterdam Lombardijen.

 

Loc 186 183-0 van Metrans komt op 12 mei 2012 met een lange containertrein door Driebergen-Zeist.

 


Op 17 augustus 2012 rijdt loc 2835 Rotterdam Centraal binnen met de IC Brussel.

 

Loc 2811 met een Oostenrijkse Beneluxtrein langs spoor 8.

 


De NS 186 115 staat op 22 oktober 2012 klaar met de Fyra naar Amsterdam.

 

Loc 2838 met een Beneluxtrein diezelfde dag in station Schiedam Centrum.

 


De ondertussen met de letters "Fyra" bestickerde 186 120 langs spoor 4 van Rotterdam Centraal op 10 november 2012.

 

De grijze loc 186 144 op 26 november 2012 op Rotterdam Centraal. Dit is één van de twee reservelocs die in 2011 door NS zijn geleased, nog geen maand later stopte de inzet van deze loc bij NS alweer. Foto: Jeffrey Zeitzen.

 


Vanwege het Fyra-debakel heeft NS in 2013 een nieuwe lading 186en besteld, waarvan de eerste in 2014 in dienst kwam. Vanwege het opheffen van het hele merk Fyra werden deze locs in het normale NS blauw/geel gestoken, waarna de al aanwezige rode 186en deze kleuren ook kregen. We zien hier loc 186 001, eerste van deze serie, op 3 april 2019 in Breda achterop de intercity naar Eindhoven.

 

Later die dag kwam ik nog de 186 428-9 van RTB Cargo tegen, die met een containertrein door Lage Zwaluwe kwam.

 


Loc 186 037 komt op 5 november 2019 met een Intercity direct binnen op spoor 6 van Rotterdam Centraal.

 

Na het bestellen van de tweede lading 186en door NS kwam men erachter dat de BDs stuurstandrijtuigen van de ICRm niet overweg konden met deze nieuwe locomotieven. Dat heeft ervoor gezorgd dat elke ICRm-trein nu zowel voor als achter een locomotief moet hebben. Achterop deze trein was dat de 186 118.

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb