Belgische locomotieven

Op deze pagina zijn foto's en informatie te vinden over de elektrische en diesellocomotieven van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). Een aantal locomotiefreeksen hebben een eigen pagina, omdat ze onderdeel zijn van een grotere serie die internationaal te vinden is, of omdat ik enkel foto's heb van hun tweede leven in Nederland. Links naar de pagina's van deze reeksen staan hiernaast.


Locs 2143 en 2147 staan op 23 mei 2009 in station Brussel Zuid. De in 1984 gebouwde locomotieven van Reeks 21 (of HLE 21) zijn bijna identiek aan de iets hieronder te vinden Reeks 27 uit 1981, zij het dat die een sterkere motor heeft. De series HLE 11 en 12 (bedoeld om in respectievelijk Nederland en Frankrijk te kunnen rijden) zijn op hun beurt weer afgeleid van deze HLE 21.

 

Rechts de 1190 op 1 mei 2009 te Rotterdam Centraal, links de 1185 op 23 mei 2009 te Brussel Zuid. Zoals we op de foto's kunnen zien, lijkt Reeks 21 inderdaad de inspiratie te zijn geweest voor Reeks 11. Deze werd ingezet voor de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel en had daarom een andere kleurstelling dan de rest van de NMBS-locomotieven. Meer van dit type loc is te vinden op de pagina over Beneluxtreinen.

 


Loc 2705 staat op 10 augustus 2013 met een stam M4-rijtuigen op het kopstation van Oostende.

 

Ter vergelijking zien we op datzelfde station ook nog een keer een loc uit de Reeks 21, in dit geval de 2158.

 

Ook loc 1350 van de serie HLE 13 stond hier met haar stam M6-rijtuigen te wachten op vertrek.

 


Op 12 augustus 2013 komt de 2122 met een aantal M4-rijtuigen het station Gent Sint Pieters binnenrijden.

 

Aan de achterkant van de trein liep de 2141 mee.

 

Hier kwam ik ook nog loc 1814 tegen met een stam I11-rijtuigen.

 


Op 1 december 2023 trof ik HLR 77-locomotieven 7776 en 7772 aan in station Breda. Deze serie diesellocomotieven zijn oorspronkelijk bedoeld als rangeerlocs voor de NMBS, maar een deel van de serie wordt ingezet door Lineas voor het rijden van goederentreinen. De locs op de foto zijn onderweg met een kalkslurrytrein van Moerdijk naar Virton in België of andersom, vanwege het kopmaken dat hier in Breda gebeurt is het lastig vast te stellen welke richting de trein op gaat.

 


Loc 1895 verlaat station Liège-Guillemins met een uit M6-rijtuigen bestaande intercity naar Eupen, 11 augustus 2024.

 

Aan het einde van het perron stond nog loc 1821 opgesteld.