Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 450
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Sikken (100, 200)

De met een benzinemotor aangedreven 'locomotors' van de serie 100 kwamen in 1930 in dienst. Vanaf 1934 werd de grotere serie 200 gebouwd. Door het geluid van de uitlaat, kreeg deze serie locomotors de bijnaam Sik, waarna de serie 100 bijna automatisch Oersik heette. In 1948 werd serie 100 buiten dienst gesteld, de 200'en waren pas in 2008 volledig buiten dienst. Bij de NS tenminste, want een aantal bedrijven, waaronder Nedtrain en Railion, hebben er nog een aantal in dienst. Verder zijn Sikken er vaak te zien bij museumorganisaties als rangeerloc. De foto's zijn gerangschikt op locnummer.


Oersik 103 op 8 oktober 2011 op het buitenterein van het Spoorwegmuseum. De locomotor is omgebouwd van benzine-mechanisch naar diesel-hydraulisch.

 

Oersik 116 van de VSM in Beekbergen, 9 november 2010. Deze locomotor is niet meer rijvaardig en staat hier al een aantal jaren weg de roesten.

 

Oersik 122. Deze locomotor is in 1950 omgebouwd tot Spoorijzer en deed dienst bij een Belgische suikerfabriek. Toen de SDL (Stichting De Locomotor) er achter kwam dat het locje de 122 was, hebben ze hem overgenomen. De Oersik is rond 2004 bij de SGB in Goes in revisie gegaan, waarbij hij veel onderdelen van een casco van een soortgenoot heeft gekregen. Ondertussen staat de 122 mooi in de verf, al is hij anno 8 augustus 2011 nog niet helemaal af.

 

Oersik 125 staat bij de MBS in Boekelo en draagt hier het nummer 15.

 

Oersik 137 van het Spoorwegmuseum, opgeborgen in Blerick. Deze locomotor is omgebouwd en heeft een elektrische aandrijving gekregen zodat ze zonder herrie over het terrein van het Spoorwegmuseum kan rijden (waar ze al even niet meer staat).

 

Oersik 145 van de MBS. Hij rijdt hier onder de naam 14.

 

Locomotor no. 211 op 10 september 2011 in Amersfoort.

 

Sik 225 van de VSM in oorspronkelijke kleurstelling te Beekbergen, 9 november 2011.

 

Sik 228 van de SSN is op 23 augustus 2008 bezig met het rangeren van stoomloc 01 1075.

 

Sik 232 is eigendom van de BSH en staat hier in het mini-spoorwegmuseum te Haarlem, bestaande uit 2 Sikken, 3 goederenwagons, een Stalen D en een DE2. Helaas staan deze loc's op openbaar terrein en is vandalisme niet te ontwijken.

 

Sik 234 staat als monument bij empacement Waalhaven.

 

Haaksbergen, 26 december 2011. Kraansik 242 (bij de MBS als loc 19): groen met gele kraan.

 

Sik 243 van SHD. Deze heeft in een jaar tijd een grote renovatie ondergaan. Op de onderste foto (9 september 2012) staat de motor te draaien, terwijl op de bovenste foto (10 september 2011) hij moet worden geduwd door een Plan U. Ook de goede kleur is aangebracht.

 

Sik 252 van SDL (Stichting De Locomotor) in Amersfoort.

 

Sik 254 in een loods in Amersfoort.

 

Boekelo, 26 december 2011. Sik 259 rijdt hier bij de MBS als loc 17.

 

Bakkie 521 en Sik 264 in de SGB-loods te Goes.

 

Sik 270 in Winterswijk, gefotografeerd door Bart Tummers.

 

Op 15 september 2013 legde ik Kraansik 276 vast tijdens de Open Monumentendag in Amersfoort.

 

In het Openluchtmuseum Arnhem rijdt een groot aantal trams, maar er is ook een Sik, namelijk de 285. Deze is eigendom van Stichting De Locomotor. Foto Bart Tummers

Sik 286 op 22 oktober 2011 zonder motorkap in Blerick. De kap staat in de loods links.

 

Kraansik 246 in Haarlem met een Gs-goederenwagen die fungeert als woning.

 

Sik 289 in Beekbergen. Ondertussen staat deze locomotor in Winsterswijk.

 

Haaksbergen. Sik 293 van de MBS in de huisstijl van Vopak. Bij de MBS heeft deze locomotor het nummer 16.

 

Kraansik 309 te Beekbergen. LET OP: Bordes niet betreden.

 

Sik 311 staat op 8 oktober 2011 in het Spoorwegmuseum voor een tweetal koninklijke rijtuigen.

 

16-04-16001.jpg

Op 16 april 2016 was ik in Nijmegen en zag kwam daar op een opstelterrein een aangename verassing tegen: Sik 314, een Buffel, een zwik dubbeldeksrijtuigen en een hele hoop Plan V's.

 

Sik 321 tijdens Terug naar Toen 2011 in Beekbergen.

 

Sik 329 is door Volker Stevin Rail & Traffic gebruikt bij de aanleg van de 'Beneluxlijn' (onderdeel van de Calandlijn, nu deel van lijn C) in Vlaardingen. Hierbij is de locomotor in de huisstijl van dit bedrijf geschilderd en er zijn wat kleine aanpassingen verricht (zie onderste foto). Sinds 2004 staat de loc op een parkeerterrein van Volker Stevin aan de Wieldrechtseweg in Dordrecht.

 

Uw webmaster rangeert met Sik 334 een aantal rijtuigen op de lijn van de VSM. In december 2011 is deze locomotor, samen met de 301, eigendom geworden van de SHD.

 

Naast station Utrecht Zuilen staat sinds 2009 Sik 335, als monument voor de tegenover liggende oude fabriek van Werkspoor, waar deze Sik ook is gebouwd.

 

Sik 345 zonder nummer en logo in het Spoorwegmuseum.

 

Sik 346 tijdens de Haarlem 100. Deze locomotor is in de jaren '90 bij Strukton terecht gekomen en rond 2000 terzijde gesteld. Later heeft een particulier deze loc bijgehouden, waardoor hij enige tijd in Wijhe heeft gestaan. In 2005 heeft de STAR deze loc overgenomen en vervolgens bij de SHM. De 346 dient nu als plukloc voor de 288 en staat als monument bij de familie Blokker in Hoorn.

 

Loc 359 is overgenomen door de BSH en staat in Haarlem.

 

Sik 347 staat sinds 2004 bij het Havenmuseum in Roterdam, waar voorheen Bakkie 512 stond.

 

In de tuin van Riekje Buivenga uit Waterhuizen staat een heus spoorwegmuseum. Naast ontelbaar veel attributen, heeft ze ook Sik 354 in haar tuin staan, inclusief spoor waarop ze heen en weer kan rijden. Op 23 augustus 2013 bezocht ik dit kleine museum en maakte deze foto. Klik hier voor meer.

 

Kraansik 362 in het Spoorwegmuseum. Deze is in bruikleen van Nedtrain.

 

Kraansik 368 (bij de MBS als loc 18) staat op 26 december 2011 in Haaksbergen klaar om de rijtuigen voor de stamppotrit te rangeren.