NS 200 (Sik)

De met een benzinemotor aangedreven 'locomotors' (of 'locomotoren', beide zijn juist) van de serie 100 kwamen in 1930 in dienst bij NS als rangeerhulp. Al vanaf 1934 werd de grotere serie 200 gebouwd. Door het geluid van de uitlaat kreeg deze serie locomotors de bijnaam Sik. De serie 200 (doorlopend tot in de 300) was pas in 2008 volledig buiten dienst bij NS. Er zijn overigens nog een aantal bedrijven, waaronder bijvoorbeeld Nedtrain, die nog gebruik maken van locomotors uit deze serie. Verder zijn Sikken vaak te vinden bij museumorganisaties als rangeerloc. De foto's op deze pagina zijn gerangschikt op locnummer.


Locomotor 211 op 10 september 2011 in Amersfoort. Stichting De Locomotor (SDL) heeft de rijvaardige 211 overgenomen toen ze is afgestoten door NedTrain Maastricht. Sinds 2017 staat ze in Groenlo.

 

Sik 225 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) in oorspronkelijke kleurstelling te Beekbergen op 9 november 2011. In 2020 is een revisie afgerond waarbij de 225 volledig is teruggebracht naar de staat van de jaren '60, waarbij bijvoorbeeld het op deze foto nog aanwezige zwaailicht is verwijderd.

 

Sik 228 van de Stoom Stichting Nederland (SSN) is op 23 augustus 2008 bezig met het rangeren van stoomloc 01 1075. Dit is de enige locomotor van de SSN en wordt voornamelijk gebruikt voor rangeerbewegingen op hun terrein.

 

Sik 232 op 7 april 2012 op het terrein van de BSH (voluit: Vereniging voor Behoud van Spoormaterieel Haarlem). De BSH was eerder dat jaar opgericht om het wagenpark van Stichting Werkgroep IJmuider Spoorlijn (WIJS) te beheren. Stichting WIJS was op zijn beurt weer een onderdeel van de HIJSM, die de spoorlijn Velsen - IJmuiden nieuw leven wilde inblazen als museumspoorlijn. Over de levensloop en perikelen van de HIJSM is op de pagina over de Plan U voldoende te lezen. De BSH zelf is begin 2020 opgeheven vanwege het verdwijnen van hun vaste standplaats. Als laatste overblijfsel van de collectie is Sik 232 begin 2021 officieel overgedragen aan de Stichting 2454 Crew, die overigens ook wel als opvolger van de BSH kan worden gezien.

 

Sik 234 als monument bij Shunter te Rotterdam Waalhaven. De locomotor heeft hier van 2010 tot 2019 gestaan, daarna is ze verhuisd naar het Straatbeeldmuseum Van IJsseldijk te Moerdijk.

 

Kraansik 242, hier bij de Museum Buurtspoorweg (MBS) bekend onder locnummer 19, op 26 december 2011 in Haaksbergen. In 2001 is ze overgenomen van Strukton, waarna de locomotor zelf groen is gemaakt terwijl de kraan geel bleef. Uiteindelijk is de 242 begin 2017 na een revisie weer in het geel-grijs verschenen.

 


Sik 243 van Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) op 9 september 2012, tijdens Open Monumentendag, bij de wagenwerkplaats in Amersfoort. De locomotor komt hier net uit een twee jaar durende revisie gerold, wat waarschijnlijk de reden is dat de nummerstickers nog ontbreken.

 

Een jaar eerder, tijdens Open Monumentendag 2011 op 10 september, was de 243 er nog niet zo goed aan toe. Op de foto zien we de 243 door Plan U 113 een loods in geduwd worden.

 


Locomotor 244 op 8 januari 2021 in Amersfoort. Deze Sik heeft een aantal jaren als monument bij de vliegbasis Deelen gestaan, maar toen vrijwilligers van de SHD de motor na jaren stilstand alsnog aan de praat kregen, is ze naar Amersfoort verhuisd. Hier wordt de 244 gereviseerd, zoals op de foto te zien is, en zal hier blijven om te rangeren totdat de heraanleg van de spoorlijn naar vliegbasis Deelen voltooid is.

 

Sik 252 van de SDL op 10 augustus 2011 in Amersfoort. De locomotor is in bruikleen bij de Stichting Industrieel Erfgoed Meierij, die haar in 2017 hebben overgebracht naar Veghel.

 

Sik 254 in een loods in Amersfoort, ook tijdens Open Monumentedag 2011. Twee maanden hiervoor is de 254 particulier eigendom geworden en in 2017 is ze overgebracht naar Haarlem, waar de andere Sik uit deze collectie al een tijdje stond.

 

Sik 259, bij de MBS bekend als loc no. 17, in Boekelo op 26 december 2011. Volgens het internet is deze locomotor tot op de dag van vandaag nog in bruikleen van Strukton en dus geen eigendom van de MBS.

 

Bakkie 521 en Sik 264 in de SGB-loods te Goes op 8 augustus 2011. De 264 is in 1999 bij de SGB terecht gekomen en is van 2008 tot 2010 gereviseerd en teruggebracht naar de staat die ze had in 1936.

 

Sik 270, die nog een tijd lang door Railpro is gebruikt, bij de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij in Winterswijk. Foto: Bart Tummers.

 

Op 15 september 2013 legde ik Kraansik 276 vast tijdens de Open Monumentendag in Amersfoort.

 

Sik 286 op 22 oktober 2011 zonder motorkap in Blerick. De kap staat in de loods links.

 

Kraansik 246 in Haarlem met een Gs-goederenwagen die fungeert als woning.

 

Sik 289 in Beekbergen. Ondertussen staat deze locomotor in Winsterswijk.

 

Haaksbergen. Sik 293 van de MBS in de huisstijl van Vopak. Bij de MBS heeft deze locomotor het nummer 16.

 

Kraansik 309 te Beekbergen. LET OP: Bordes niet betreden.

 

Sik 311 staat op 8 oktober 2011 in het Spoorwegmuseum voor een tweetal koninklijke rijtuigen. Dit is overigens de enige Sik die altijd de originele groene kleurstelling behouden heeft.

 

Op 16 april 2016 was ik in Nijmegen en zag kwam daar op een opstelterrein een aangename verassing tegen: Sik 314, een Buffel, een zwik dubbeldeksrijtuigen en een hele hoop Plan V's.

 

Sik 321 tijdens Terug naar Toen 2011 in Beekbergen.

 

Sik 329 is door Volker Stevin Rail & Traffic gebruikt bij de aanleg van de 'Beneluxlijn' (onderdeel van de Calandlijn, nu deel van lijn C) in Vlaardingen. Hierbij is de locomotor in de huisstijl van dit bedrijf geschilderd en er zijn wat kleine aanpassingen verricht, zoals nieuwe tredeplanken. Sinds 2004 stond de Sik op een parkeerterrein van Volker Stevin aan de Wieldrechtseweg in Dordrecht, maar als ik het goed heb is ze in 2020 daar weggehaald.

 


Uw destijds elfjarige webmaster poseert met Sik 334 op de lijn van de VSM, vlak buiten station Beekbergen.

 

In december 2011 is de 334 samen met de 301 eigendom geworden van de SHD in Amersfoort. Op 8 januari 2021 trof ik de locomotor daar aan samen met loc 2205 en een Plan C-meetrijtuig.

 


Naast station Utrecht Zuilen staat sinds 2009 Sik 335 als monument voor de tegenover liggende oude fabriek van Werkspoor, waar deze Sik ook is gebouwd.

 

Sik 345 zonder nummer en logo in het Spoorwegmuseum.

 

Sik 346 tijdens de Haarlem 100. Deze locomotor is in de jaren '90 bij Strukton terecht gekomen en rond 2000 terzijde gesteld. Later heeft een particulier deze loc bijgehouden, waardoor hij enige tijd in Wijhe heeft gestaan. In 2005 heeft de STAR deze loc overgenomen en vervolgens bij de SHM. De 346 dient nu als plukloc voor de 288 en staat als monument bij de familie Blokker in Hoorn.

 

Sik 359 is overgenomen door de BSH en staat in Haarlem.

 

Sik 347 staat sinds 2004 bij het Havenmuseum in Rotterdam, waar voorheen Bakkie 512 stond.

 

In de tuin van Riekje Buivenga uit Waterhuizen bevindt zich een heus spoorwegmuseum. Naast ontelbaar veel attributen, heeft ze ook Sik 354 in haar tuin staan, inclusief spoor waarop ze heen en weer kan rijden. Op 23 augustus 2013 bezocht ik dit kleine museum en maakte deze foto. Klik hier voor meer.

 

Kraansik 362 in het Spoorwegmuseum. Deze is in bruikleen van Nedtrain.

 

Kraansik 368 (bij de MBS als loc 18) staat op 26 december 2011 in Haaksbergen klaar om de rijtuigen voor de stamppotrit te rangeren.