Duitse elektrische locomotieven
Er zijn in Duitsland vele soorten elektrische locomotieven te vinden. Sommige daarvan rijden ook rond in Nederland, deze zijn ondergebracht op hun eigen pagina's:
Op deze pagina vind je de overige Duitse elektrische locomotieven.
Allebei niet de beste foto, maar wel de eerste keer dat ik Duitse e-locs op de foto zette. Op 25 december 2010 bezocht ik Berlijn Hbf, waar ik tweemaal een 112.1 trof die onderweg waren naar respectievelijk Stralsund Hbf en Falkenberg.
Loc 110 446 met een lange reeks rijtuigen op 24 juli 2010 in een regenachtig Garmisch-Partenkirchen.
Loc 111 032 stond daar ook, als tractie voor een trein naar München.
Een beetje groen is een verademing na de bovenstaande grauwe luchten, maar toch is dit nog steeds dezelfde dag en dezelfde plek. Loc 111 019 staat zijn volgende rit af te wachten.
Niet ver van het treinstation, namelijk op de Rathausplatz, staat de 'Gipfelstürmer' van de Bayerische Zugspitzbahn. Dit is de tandradbaan die van Garmisch-Partenkirchen naar de Zugspitze voert en voor het daltraject vier locomotieven van dit type in dienst had. De loc stamt uit 1929 en staat sinds 1988 op deze plek.
De uit 1940 stammende E94 080 op 21 april 2013 in het spoorwegmuseum te Bochum.
De meeste S-Bahn netwerken rijden met metro-achtige rijtuigen. Een uitzondering hierop is de S-Bahn van Neurenberg, waar ook gereden wordt met een rijtuigstam getrokken door een locomotief. We zien hier de 143 914 met een trein op lijn S2 te Neurenberg Hbf op 5 augustus 2018.
Loc 114 015 van de zeer aan de bovenstaande locomotiefserie verwante serie Baureihe 114.
Loc 101 044 staat op 7 augustus 2018 te wachten op vertrek naar Westerland op het waddeneiland Sylt.
Loc 146 252 staat te wachten op vertrek met de intercity naar Kassel.
Loc 101 139 verzorgde op 4 juni 2023 de tractie voor de IC Berlijn. We zien hier de locwissel op station Bad Bentheim.