Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Rotterdamse museumtrams

In Rotterdam is een grote collectie aan historisch trammaterieel overgebleven. Aangezien ik veel foto's heb van zowel reguliere trams als museumtrams, heb ik aparte pagina's gemaakt om het overzichtelijk te houden. Foto's op deze pagina laten voornamelijk trams van Stichting RoMeO en de Tramweg Stichting (afdeling Rotterdam) zien, die beide gestald worden in remise Hillegersberg. Verder zijn er op andere plekken in het land, zoals bij de EMA en het Openluchtmuseum, ook oude Rotterdamse trams te vinden die ook op deze pagina te zien zijn. Klik hier voor de reguliere trams van Rotterdam.


Op 1 oktober 2016 maakte Düwag 1616 een rit door Rotterdam, waarbij zoals op de foto te zien is ook het Wilhelminaplein werd aangedaan.

Op 2 april 2016 werd het trammuseum in de remise Hillegersberg na de winterstop weer geopend. Ter ere hiervan pendelde de pas gereviseerde Schindler 15 tussen het Centraal Station en het museum. Hier zien we de 15 op de Bergweg, onderweg naar het Centraal Station.

Op 30 september 2015 stond Düwag 1614 in de keerlus bij Woudestein klaar voor een afgehuurde rit van Business Network Rotterdam.

 


Op de Open Monumentendagen 2014 had Stichting RoMeO een aantal historische tram- en busroutes uitgezet in Rotterdam en omstreken. Naast lijn 5 (Remise Hillegersberg - Centrum - remise Hillegersberg), waar we hier bij Rotterdam Centraal motorwagen 1 dienst op zien doen, waren er ook buslijn 1 (Willemsplein - Van Nelleweg), tramlijn 2 (Willemsplein - Wilhelminaplein - Centrum - Willemsplein), een tramlijn Marconiplein - Holy en een aantal historische watertaxilijnen en veerponten. Vanuit motorwagen 1 kon ik op het Hofplein nog een foto maken van Vierasser 303.

 


Op 5 april 2014 werd het Trammuseum aan de Kootsekade officieel geopend. De oudste Rotterdamse elektrische tram kreeg hierbij een mooi plekje waar iedereen hem goed kon bezichtigen.

Het museum is ingericht in de oude RET-remise Hillegersberg en is eigenlijk een combinatie van drie organisaties: Stichting RoMeO, het Rotterdams Openbaar Vervoermuseum en de Rotterdamse afdeling van de Tramweg Stichting. Achterin de remise staan de trams van de Tramweg Stichting, waaronder deze twee oude bijwagens, evenals drieramers 119 en 192.

 

In de jaren '60 is het plan voor de Oost-West metrolijn (de huidige lijnen A, B en C) ontstaan, maar aanvankelijk zou dit een premetrolijn worden met lijnnummer 7. Deze tramlijn is er nooit gekomen, maar (onder andere) Düwag 608 is wel voorzien van de eindbestemmingen van deze lijn op de koersrol. Een beetje draaien aan lier van de koersrol levert dan ook leuke foto's op.

 

Die middag was het dan zover: de eerste publieke rit van Allan 130. Er was veel belangstelling en het was daarom ook maar goed dat er meerdere ritten werden gemaakt. We zien de 130 hier vertrekken uit de remise en de Kootsekade oprijden.

 


Op 6 juli 2013 had stichting RoMeO een Allan-dag georganiseerd, waarbij Allan 130 door de stad zou rijden. Door een defect aan de 130 kon dit helaas niet doorgaan. Ter compensatie werd er gereden met Vierasser 303 en bijwagen 1020. Hier zien we deze samenstelling vanaf de 's Gravenweg de Burgemeester Oudlaan opdraaien.

 

Ook de remise aan de Kootsekade was geopend. Achterin de remise stond Vierasser 504 en ook de Partytram, Düwag 606, stond er mooi bij.

 


Op 3 juli 2013 startte de toeristische tramlijn 10 weer. Het is een leuke route, er wordt ook veel gereden over sporen waar geen reguliere tramlijnen rijden. Helaas werkte het weer niet mee op deze eerste dag, maar desondanks was het een leuke rit.


Op 8 juni 2013 vond het evenement 'Museumstraat 010' plaats op het Kastanjeplein in Schiebroek. Tegelijkertijd waren ook het Openbaar Vervoer Museum aan het Oostplein en de museumremise Hillegersberg geopend. Tussen de drie locaties reden pendeltrams van RoMeO. Op de bovenstaande foto's zien we een line-up van Vierasser 515, Düwag 606 en Allan 123 en Düwags 1629, 1614 en 385.

 

Naast de line-up waren nog de op sloop wachtende ZGT's 729 en 741 te zien, met als afsluiters van het rijtje de 2603 en de 608.

 

Zoals eerder vermeld staan in het achterste deel van het trammuseum voornamelijk de wat oudere voertuigen van de Tramweg Stichting, maar ook voordat deze remise officieel een museum werd was dit ook al het geval. We zien hier de door Ragheno gebouwde bijwagen 284, Drieramer 119 en Tweeramer 1. De vader van het jongetje op de foto vertelde uitbundig over 'de oudste tram van de stad'.

 

Düwag 373 was te zien tussen Tweeramer 11 en de eerder genoemde bijwagen 284. Ook Vierasser 556 en Drieramer 86 waren van de partij.

 

Niet alle trams in de remise stonden er even mooi bij, het onderhoud gebeurt hier namelijk ook. Zo zien we Vierasser 408 en Schindler 15. De laatste is in 2014 op lijn 10 gaan rijden.

 

Ook Allan 130 en ZGT 834 waren aanwezig. De 130 wordt zomer 2013 ingezet op lijn 10, wanneer dat met de 834 gebeurt is nog onduidelijk. Aan de rechterkant van de 834 stond Snerttram 1628 nog verstopt.

 

Zoals gezegd verzorgde Stichting RoMeO een pendeldienst tussen de remise, het Oostplein en Schiebroek. Zelf reed ik mee met de 537, die we links zien op het Kastanjeplein. Rechts is het authentieke interieur van de tram te zien.

 

Doordat het niet mogelijk is om vanaf de Bergweg de Schieweg richting Schiebroek op te gaan, moest er met een grote lus door Blijdorp gereden worden. Aangezien hier normaal gesproken geen trams komen is dit voor zowel passagiers als personeel een leuke bijkomstigheid. Links zien we de 537 op het Proveniersplein, links staat de 491 stil op de Provenierssingel omdat het personeel wat informatie moest uitwisselen met dat van de 537.

 


Op 19 mei 2013 reed Vierasser 537 een testrit door Schiebroek voor het hierboven genoemde 'Museumstraat 010'. Hier zien we de 537 op de Schiekade op de terugweg naar de remise.

 


Op 6 april 2013 was er ook al een open dag bij Stichting RoMeO. Er was zoals altijd veel te zien, waaronder Schindler 242. Helaas vertoonde mijn camera al een tijdje kuren, waardoor foto's soms rare streepjes kregen. Vaak is dit weg te werken, maar als dat niet lukt kan je altijd nog zeggen dat er een leuk effectje overheen hebt gedaan, zodat het lijkt alsof je naar een oude televisie kijkt. Verder waren ook Schindler 15 en ZGT 834 van de partij.

 

Drie van de vier Allan-motorwagens waren deze dag goed te bewonderen. We zien de 123, 115 en 130. De 130 is in 2014 als eerste Allan op lijn 10 gaan rijden. De vierde Allan-motorwagen is de 109, maar dat is slechts een karkas.

 

Het Openbaar Vervoermuseum in metrostation Oostplein was ook open, daarom werd er met Vierasser 303 gependelt tussen Oostplein en remise Hillegersberg. We zien hier de 303 klaar voor vertrek in de remise en ook de 303 later bij aankomst op het Oostplein.

 


 

Op 29 september 2012 nam ik een kijkje in de tramremise Hillegersberg. Hier stalt de stichting RoMeO haar trammaterieel, zoals Vierasser 522, maar er staat ook wat materieel van de RET te wachten op sloop, zoals ZGT's 746 en 728.

 

Ook ZGT's 819 en 834 kwam ik hier tegen, maar deze zijn beide eigendom van stichting RoMeO.

 

Stichting RoMeO beschikt zelf ook over de kop van een ZGT. Dit moet een simulator worden, maar op korte termijn zal dit helaas nog niet gebeuren. Wel is het uiterlijk onderhand opgeknapt.

Stichting RoMeO beschikt ook nog over een zwik Düwags, waaronder de bonte Haventram en Tingeling. De laatste is voorzien van een beschildering door de Rotterdamse cartoonist Martin Lodewijk.

 

RoMeO heeft ook nog twee Düwas waar nog veel aan moet gebeuren, namelijk de 1610 en de 1635. Rechts zien we het gelede Schindler-stel 242 in revisie.

 

Nog een andere Düwag is de 1629. Deze werd ten tijde van de foto nog steeds ingezet als lesrijtuig, maar staat nu bekend als de RotterTram, een rijdend restaurant. Vierasser 2101 is tevens in gebruik als lesrijtuig.

 

Om het plaatje compleet te maken bezit RoMeO nog over meerdere Düwags in de originele okergele kleurstelling. We zien hier de 1614 en de 373, die je overigens goed kan gebruiken om de verschillen tussen de series te zien.

 

Na wat Düwags zijn we weer terug bij de Vierassers. Links zien we de 565, rechts zoutwagen 2603 en een onbekende Vierasser in revisie.

 

Naast het bekende reizigersmaterieel bezit Stichting RoMeO ook nog over een bescheiden collectie werkwagens, waaronder slijpwagen 2302.


Opnieuw Düwag 1614, die we een aantal foto's hierboven ook zagen. Op 13 september 2012 reed deze een afgehuurde rit. Waarvoor is me onduidelijk, in de tram zaten en stonden alleen mannen in regenjassen...

 


Tijdens de Wereldhavendagen op 8 en 9 september 2012 reed lijn 10 extra vaak. Hier zien we Vierasser 522 op het Willemsplein. Deze motorwagen is recentelijk in de oorlogskleuren geschilderd.

 

Op het Wilhelminaplein stonden, ook ter gelegenheid van de Wereldhavendagen, twee historische trams opgesteld. Dit waren Vierasser 303 en Delmez-Tweeasser 210, waar een winkel van Stichting RoMeO in zit.

 


Op 30 augustus 2012 reed Vierasser 523 op lijn 10. Hier zien we hem op de Coolsingel.

 


Op 3 augustus 2012 bracht ik een bezoek aan het Openluchtmuseum in Arnhem, waar op de tramlijn meerdere Rotterdamse trams te vinden zijn. Links Vierasser 535, rechts 536, die overigens niet meer over de originele nummerstickers en cijferrol beschikt.

 

In de remise van het tramlijntje kwam ik ook nog wat Rotterdams materieel tegen. Het museum beschikt namelijk ook over bijwagen 1050, die alleen wordt ingezet bij grote drukte. Ook staat hier nog Vierasser 520, die zo een grote revisie ondergaat dat het eerder naar nieuwbouw neigt.

 

Verder bezit het Openluchtmuseum ook nog één Düwag, de 631. Dit geeft de mensen die nog in deze tram hebben gezeten ten tijde van reguliere inzet een raar gevoel, een Rotterdamse tram in het bosrijke landschap.

 


Op 3 maart 2012 was Düwag 606 afgehuurd voor een feestje. Hier rijdt het feest bij de Parksluizen.

 

Mecklenburglaan, 6 september 2011. ZGT-tram 735 is één van de vele trams die van oogjes is voorzien. In het najaar van 2011 waren er meerdere trams van ogen voorzien. We zien ZGT 735 op 6 september 2011 bij de halte Mecklenburglaan. Zelfs werkwagen 2603 van Stichting RoMeO moest eraan geloven. Niet alleen de trams, maar ook zebrapaden rond het Marconiplein en één van de Europoint-torens (thans Lee Towers) waren van ogen voorzien.

 

Vierasser 504 doet op 2 september 2009 dienst op Zoo-tramlijn 11, hier tijdens de stop op het Proveniersplein (Rotterdam Centraal Achterzijde). Dit is een reguliere tramlijn door Blijdorp om mensen van en naar de Diergaarde te brengen. De lijn rijdt alleen in de zomer en wordt uitgevoerd met vierassers van RoMeO. Lijn 11 is in 2010 en 2011 een echte RET-tramlijn geweest, maar omdat het niet succesvol was, is het gestopt. Maar wat wil je: een tramlijn een rondje laten rijden door Blijdorp met geen enkele aansluiting op het centrum van de stad... Foto: Berend van Nijen.

 

Mijn eerste keer in de museumremise te Hillegersberg was tijdens een open dag op 10 februari 2008, als negenjarig jongetje. Ik had toen geen idee dat  ik tien jaar later als vrijwilliger in deze trams zou rijden. Links zien we Allan-motorwagen 115, rechts een gestripte Vierasser. De eindbestemming IJsselmonde valt mij op, meestal is dit Tuinenhoven.