Apeldoorn
Station Apeldoorn is in 1876 geopend met de indienststelling van het traject Amersfoort - Zutphen van de Oosterspoorweg (Amsterdam - Winterswijk - Duitsland). In 1887 kwamen er drie lokaalspoorwegen bij, namelijk naar Zwolle, Deventer en Dieren. De lijn naar Deventer werd later hoofdspoorweg en is nu nog steeds de route voor intercity's, de lijn naar Zwolle is in 1972 opgebroken en de lijn naar Dieren wordt sinds 1975 geëxploiteerd door de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM).
ICMm 4238 komt als intercity van Enschede naar Den Haag Centraal op spoor 3 station Apeldoorn binnen, 7 september 2013.
Plan V 962 als stoptrein van Apeldoorn naar Enschede op spoor 1.
Op 3 januari 2012 staat DM'90 no. 3414 langs perron 3 te wachten op vertrek naar Apeldoorn De Maten, Klarenbeek, Voorst-Empe en Zutphen. Deze lijn werd vanaf 2004 geëxploiteerd door RegioNS, een dochteronderneming die puur in het leven was geroepen om exploitatie tussen Apeldoorn en Zutphen bij NS te houden. Eind 2012 is de verbinding overgenomen door Arriva.
Een van de vier RegioNS-Buffels staat te wachten op vertek naar Zutphen, 26 juli 2012.
Naast het station bevindt zich ook een bescheiden emplacement. Tot 2016 was hier nog vaak materieel te vinden vanwege de vuiltreinen van de VAM, die een locatie hadden op drie kilometer van het station aan de spoorlijn van de VSM. Op 3 januari 2012 trof ik hier V60-locs 502 en 503 aan, destijds eigendom van EETC maar nog in de huisstijl van ACTS.
Op 31 juli 2012 waren ook de 9905 van Locon (ex-NS 1836) en Bakkie no. 5 van RFF (ex-NS 683) hier nog te vinden.
Loc 1730 komt met de intercity van Berlijn naar Schiphol via spoor 1 het station binnen, 24 november 2012.
Later passeerde de IC Berlijn in de tegengestelde richting, met loc 1736 als trekkracht.
ICMm 4022 langs perron 4, voorop de intercity naar Enschede.
Met de 4047 op kop en de 4012 achterop kwam de uit vier ICMm's bestaande intercity naar Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal via spoor 1 het station binnen.
Buffel 3412 van RegioNS bij aankomst op spoor 3. Twee weken later zou deze treindienst overgenomen worden door Arriva.
Een nieuwe Spurt van Arriva staat klaar voor vertrek naar Zutphen, 7 september 2013.
De intercity naar Rotterdam Centraal met ICMm 4238 op kop staat stil langs perron 3.
Op het emplacement was wederom V60 no. 503 aan te treffen, deze keer vergezeld door Bakkie 9702 van Locon (ex-NS 611).
SNG 3038 vertrekt op 21 augustus 2023 vanaf spoor 2 als sprinter naar Enschede. Sinds 2023 is het westelijke deel van spoor 3 opgebroken om plaats te maken voor perron 2, zodat de hier eindigende treinen vanuit Enschede en Zutphen beide een eigen kopspoor hebben.