Sprinter Lighttrain (SLT)

Ter vervanging van het Materieel '64 besloot de NS in 2005 tot de aanschaf van de Sprinter Lighttrain, kortweg SLT, gebouwd door Bombardier en Siemens. Na bijna een jaar proefrijden wordt de SLT sinds begin 2009 ingezet, de laatst geleverde trein kwam in 2012. Er zijn 69 vierwagenstellen (ook wel S70 genoemd) en 62 zeswagenstellen (ook wel S100 genoemd) geleverd, wat uitkomt op een totaal van 131. Er is veel kritiek geweest op de SLT, aanvankelijk door kinderziektes die zich voordeden in de wintermaanden, maar het treintype is vooral berucht om het ontbreken van een toilet, wat het zelfs tot een motie in de Tweede Kamer heeft geschopt.


De gloednieuwe SLT 2401 tijdens de open dag in de Nedtrain-werkplaats te Leidschendam op 13 december 2008. Toen deze foto werd gemaakt waren SLT's nog niet in dienst, dus er was aardig wat belangstelling.

Capelle a/d IJssel, 15 december 2010. Een bijzondere combinatie van V-IRM 9479 en SLT 2605. De SLT had pech en de V-IRM schoot te hulp.


Een dagje spotten op station Bunnik leverde me een aantal foto's van SLT's op. Hier zien we SLT 2419 als trein naar Breukelen op spoor 1.

Even later maakte de 2440 op weg naar Rhenen een stop op spoor 2.

SLT 2606 rijdt net weg van station Bunnik richting Rhenen en passeert de ondertussen gesloten spoorwegovergang in de Groeneweg.

Als laatste komt een anonieme SLT richting Breukelen ons voorbij, wederom ter hoogte van bovenstaande overweg.


We bevinden ons langs dezelfde spoorlijn als hierboven, maar dan één station meer richting het oosten. Een onbekende SLT komt op 12 juni 2011 als sprinter naar Breukelen over spoor 1 van station Driebergen-Zeist gereden.

Een ander onbekend SLT-viertje op Driebergen-Zeist, deze keer als sprinter naar Rhenen op 9 juli 2011.

SLT 2436 op 27 juli 2011 langs perron 16 van Rotterdam Centraal, het perron dat het langst de oude overkapping van Van Ravesteyn heeft behouden.


SLT 2404 op 5 november 2011 op Rotterdam Noord, klaar voor vertrek naar Rotterdam Centraal.

Even later kwam nog een anonieme SLT op weg naar Uitgeest langs.


Een SLT langs perron 2 van Hoek van Holland Haven op 3 december 2011. Dit station was vrij ruim opgezet, al was er nog maar een klein deel in gebruik. Sinds 2017 is dit beeld verleden tijd vanwege de ombouw tot metrolijn.

SLT 2658 als sprinter naar Den Haag Centraal tijdens de stop in Delft, 28 januari 2012. Sinds 2015 is dit beeld verleden tijd, want toen is het in 1847 geopende bovengrondse station (en daarbij ook het Delftse luchtspoor) gesloten. Er is een nieuw ondergronds station aan een nieuwe viersporige tunnel gebouwd. Het oude stationsgebouw staat er nog wel, al is het nu slechts in gebruik als restaurant.

SLT 2651 op 11 maart 2012 te Rotterdam Lombardijen. Volgens de omroepster is dit de stoptrein, maar een paar jaar hiervoor is die treinsoort in de Randstad toch echt vervangen door de "sprinter".

SLT 2648 komt op 12 mei 2012 aan op spoor 1 van Bunnik, om vervolgens door te rijden naar Utrecht Centraal en Breukelen. 

Een SLT als intercity naar Leeuwarden... Rotterdam Centraal, 22 oktober 2012.

Een anonieme SLT komt op 25 mei 2013 het vanaf dit standpunt futuristisch ogende station Lelystad Centrum binnen.

Op 3 april 2019 trof ik SLT 2462 samen met een soortgenoot aan op het station van Tiel, klaar om te vertrekken als sprinter naar Woerden.


SLT 2643 op 21 juli 2021 op station Santpoort Noord als sprinter naar Hoorn.

Later die dag maakte de 2651 een stop op station Soest, om daarna zijn weg te vervolgen naar Utrecht Centraal.


De sprinter naar Rhenen staat op 27 augustus 2021 stil op spoor 1 van Driebergen-Zeist. Sinds de verbouwing van dit station bestaat het uit slechts één eilandperron met aan beide kanten één perronspoor en één inhaalspoor. Ook zien we dat de overkapping uit de 19e eeuw gespaard is en is geïntegreerd in de nieuwbouw.

Op 5 oktober 2021 maakt de 2468 samen met de 2614 een stop op station Rotterdam Alexander, als intercity van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal.


De 2640 komt op 19 maart 2022 als sprinter naar Uitgeest aan op het station van Bunnik, waar de overweg ondertussen is vervangen door een tweetal tunnels.

Op het andere spoor maakte de 2647 een stop, om daarna door te rijden naar eindpunt Driebergen-Zeist.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb