Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLD 62
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

SGM (Sprinter, Citypendel) en SGMm (Sprinter, Vlaflip)

In 1975 rolde het eerste stel van de serie SGM (Stadsgewestelijk Materieel) de fabriek van Talbot uit. De officiele bijnaam van het materieel luidt Sprinter, omdat deze trein bedoeld was om snel te kunnen optrekken en afremmen tussen voorstadsstations. Verder wordt ook de plannaam Plan Y gebruikt en wordt het type, ondanks dat het in 1972 besteld is en in 1975 is afgeleverd, ook wel eens Materieel '74 genoemd. De eerste twee leveringen bestonden alleen uit tweewagenstellen, bij de derde en vierde werden er driewagenstellen geleverd. Tevens werden er bij de derde levering een aantal extra middenbakken geleverd om een deel van de tweewagenstellen te kunnen verlengen. Hierdoor waren er uiteindelijk 30 tweetjes en 60 drietjes. In 1997 werden alle tweetjes verbouwd tot StadsPendel (later veranderd in CityPendel), waarbij de treinen een ietwat meer metro-achtig uiterlijk kregen voor inzet op de Hofpleinlijn en de Zoetermeer Stadslijn. Toen deze lijnen werden overgenomen door RandstadRail kwamen ze weer in de normale dienst terecht.

 

Vanaf 2003 tot 2006 zijn alle drietjes gemoderniseerd tot SGMm, waarbij naast de techniek en het interieur ook het uiterlijk ingrijpend veranderd werd. De Sprinters kregen als eerste de nieuwe sprinterhuisstijl (Sprinter is sindsdien ook de naam geworden voor de treindiensten die voorheen stoptrein heetten) en kregen door die opvallende kleurencombinatie al gauw de bijnaam Vlaflip. In 2018 zijn de eerste stellen SGMm afgevoerd, dit waren stellen die door schade al een tijd lang terzijde stonden. Met ingang van de dienstregeling van 2019 is de SNG, de vervanger van de SGMm, in dienst gekomen, dus het einde van de SGMm is in zicht.


Sprinter-drietje 2955 staat op 6 december 2018 samen met een soortgenoot te wachten op vertrek vanaf station Rhenen.

Sprinter 2991 op 17 december 2016 op station Hoek van Holland Haven. Dit is mijn laatste foto van een SGMm op de Hoekse Lijn voordat de lijn tot metroverbinding is omgebouwd.


Sprinters 2940 en 2936 rijden op 25 april 2013 station Baarn binnen. Even later rijden de 2943 en 2953 daar juist weer weg.

 


SGMm 2969 komt op 17 februari 2013 aan op spoor 1 van Hoek van Holland Haven.

SGMm 2961 op spoor 4 van Amersfoort, 9 februari 2013.

SGMm 2979 op spoor 3 van Apeldoorn als Sprinter naar Enschede, 24 november 2012.

 

Sprinter 2989 maakt op 17 augustus 2012 een stop op spoor 8 van Rotterdam Centraal, om vervolgens door te rijden naar Den Haag Centraal.

 

Sprinter-tweetje 2119 als trein naar Arnhem, hier op het andere eindpunt Ede-Wageningen, 2 augustus 2012.

 

Sprinter-drietje 2949 op 12 mei 2012, op de dienst Utrecht Centraal - Rhenen, hier in Driebergen-Zeist. Normaal gesproken werd deze dienst gereden door SLT's. Even later kwam ik op Utrecht Centraal ditzelfde stel tegen.

 

De glimmende 2955 van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland Strand en de 2964 de andere kant op op 3 maart 2012 in Schiedam Centrum. Een bijzondere verschijning, want meestal doen er SLT's dienst op deze lijn. Als over een paar jaar de lijn naar Hoek van Holland wordt overgenomen door de RET, stoppen op dit perron de treinen naar Den Haag, die dan over een nieuwe viersporige lijn gaan rijden.

 

Sprinters 2947 en 2972 op 8 oktober 2011 te Utrecht Centraal, klaar om gekoppeld te worden.

 

Van links naar rechts: ICMm 4216 (Plan Z), SGMm 2962 (Plan Y) en Plan U 115.

 

De enige Sprinterkop die vandaag de dag nog geel is is deze simulator in het Spoorwegmuseum. Dit is tevens de mock-up die gemaakt is om het destijds nieuwe SGM-materieel te presenteren voordat de productie in gang was gezet, dus dit is ook nog eens de oudste Sprinterkop die er is.

Vlaflip 2930 (vermoedelijk) rijdt op 14 augustus 2009 weg van Almere Centrum naar Lelystad Centrum.

 

Vlaflip 2976 op 2 juli 2009 te Hoek van Holland Haven.

 

Sprinter-drietjes 2954 en 2965 beide op spoor 10 van Rotterdam Centraal, 1 mei 2009.

 

Driebergen-Zeist, 9 januari 2009. Sprinter-tweetje 2135 als kontontstopper.

 

Sprinter-tweetje 2144 met een onbekend Sprinter-drietje op 7 december 2008 bij Rotterdam Stadion. Dit is één van de eerst gerenoveerde Sprinter-tweetjes.

 

Den Haag HS, 15 november 2008. De machinist van de 2959 en 2995 kijkt even de wielen na.

SGMm 2960 richting Utrecht, hier in Maarn op 6 juli 2008.

Een anonieme Vlaflip in de GDST nabij Utrecht Centraal.

Een anonieme SGM en SGMm 2943 te Gouda Goverwelle op 22 maart 2008. De Sprinter-tweetjes waren voor de modernisering omgedoopt tot Citypendel. Deze deden vooral dienst op de Hofpleinlijn en Zoetermeerlijn, maar toen er op die trajecten met RandstadRail werd gereden kwamen ze weer in de gewone dienst terecht. Ik had meerdere foto's van onverbouwde SGM-stellen, maar door een technisch mankement ben ik ze allemaal kwijtgeraakt. Per toeval kwam ik deze foto jaren later tegen in een filmpje dat ik had gemaakt, dus zo heb ik gelukkig nog één foto van een SGM kunnen redden.

 

Een Vlaflip op weg naar Rotterdam passeert op 19 februari 2008 de spoorwegovergang bij Moordrecht.

 

Op 13 december 2003 omstreeks 11:30 reed SGM 2869 op Den Haag Centraal een bonbonwinkel binnen waarbij deze 1,5 meter opschoof. Er zijn geen gewonden gevallen. Foto: John Rieken.