Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

SLT

Ter vervanging van het Materieel '64 besloot de NS in 2005 tot de aanschaf van de Sprinter Lighttrain, kortweg SLT, gebouwd door Bombardier en Siemens. Na bijna een jaar proefrijden wordt de SLT sinds begin 2009 ingezet, de laatst geleverde trein kwam in 2012. Er zijn 69 vierwagenstellen (ook wel S70 genoemd) en 62 zeswagenstellen (ook wel S100 genoemd) geleverd, wat uitkomt op een totaal van 131. Er is veel kritiek geweest op de SLT, aanvankelijk dor kinderziektes die zich voordeden in de wintermaanden, maar het treintype is vooral berucht om het ontbreken van een toilet, wat het zelfs tot een motie in de Tweede Kamer heeft geschopt.


Een anonieme SLT komt op 25 mei 2013 het vanaf dit standpunt futuristisch ogende station Lelystad Centrum binnen.

 

SLT's 2615 en 2441 op 26 november 2012 op Rotterdam Centraal. Foto: Jeffrey Zeitzen

 

SLT-6 2601 staat op 10 november 2012 op Rotterdam Centraal klaar voor vertrek naar Roosendaal.

 

12 mei 2012. SLT 2648 komt aan op spoor 1 van Bunnik, om vervolgens door te rijden naar Utrecht Centraal en Breukelen.

 

Den Haag Centraal, 07-04-12. Een V-IRM naast een SLT waarvan ik er later achter kwam dat het de trein was die ik moest hebben en hem net miste...

Niet zo'n leuk weetje: Op het perron waarnaast deze SLT staat liggen 3 lieveheersbeestjes-tegels vlak bij elkaar. Die tegels worden geplaatst op plekken waar zinloos geweld is gepleegd...

 

SLT 2651 op 11 maart 2012 te Rotterdam Lombardijen. Volgens de omroepster is dit de stoptrein, maar een paar jaar geleden is die soort in de Randstad toch echt vervangen door de treinsoort sprinter.

 

SLT 2658 als sprinter naar Den Haag Centraal tijdens de stop in Delft, 28 januari 2012. Vanaf 2015 is dit beeld verleden tijd, want sindsdien is het in 1847 geopende bovengrondse station (en daarbij ook het Delftse luchtspoor) gesloten. Er is een nieuw ondergronds station aan een nieuwe viersporige tunnel gebouwd. Het oude stationsgebouw staat er nog wel, al is het nu slechts in gebruik als restaurant.

Een SLT langs perron 2 van Hoek van Holland Haven op 3 december 2011. Dit station is best groot, al is er maar een klein deel in gebruik. Sinds 2017 is dit beeld verleden tijd door de ombouw tot metrolijn.

SLT 2404 op 5 november 2011 op Rotterdam Noord, klaar voor vertrek naar Rotterdam Centraal. De tweede foto toont een anonieme SLT op weg naar Uitgeest.

 

SLT 2436 op 27 juli 2011 langs perron 16 van Rotterdam Centraal, het perron dat het langst de oude overkapping heeft gehouden.

 

Driebergen-Zeist, 9 juli 2011. Een onbekende SLT-4 naar Rhenen.

 

Nogmaals Driebergen-Zeist, deze keer op 12 juni 2011. Tweemaal een onbekende SLT, rechts op spoor 2 richting Rhenen, links op spoor 1 richting Breukelen.

 

Een dagje spotten op station Bunnik leverde me een aantal foto's van SLT's op. We zien SLT 2419 als trein naar Breukelen op spoor 1, de 2440 naar Rhenen op spoor 2, de 2434 op spoor 1 en de 2408 op spoor 2.

 

Ook bij de overweg in Bunnik is het leuk spotten. SLT 2606 rijdt net van spoor 2 weg, op weg naar Rhenen, en kwam er nog een anonieme SLT langs.

 

Capelle a/d IJssel, 15 december 2010. Een bijzondere combinatie van V-IRM 9479 en SLT 2605. De SLT had pech en de kwam V-IRM kwam hem wegslepen.

Zo nieuw en toch al slachtoffer...

 

De gloednieuwe SLT 2401 wordt tentoongesteld in de werkplaats te Leidschendam op 13 december 2008. Toen deze foto werd gemaakt waren SLT's nog niet in dienst, dus dit was erg bijzonder en had ook veel belangstelling.