Elektrische locomotieven NS 1200

De 1200-serie is in 1951 en 1952 gebouwd. De NS wilde 75 locs bestellen, maar dat is gebleven bij 25. In plaats daarvan werden er 1100en besteld. Dit was een financiële beslissing, want de 1200en zien er natuurlijk veel krachtiger uit ten opzichte van de huppelende 1100en. Vanaf 1979 zijn de locs gerenoveerd, hierbij kregen ze de geel-grijze kleurstelling. De neuzen waren eerst helemaal geel, maar vanwege reflecterende werking wat vervelend was voor de machinisten zijn de bovenkanten grijs geschilderd.

In 1999 nam ACTS een aantal 1200-loc's over. Dit met moeite, want de rechter moest erbij komen om ervoor te zorgen dat de NS de locs niet sloopte. Bij ACTS kregen de locs nieuwe nummers: 1251 (ex 1215), 1252 (ex 1225), 1253 (ex 1218), 1254 (ex 1214) en 1255 (ex 1221). Sinds november 2009 worden de 1200-loc's ook door ACTS niet meer gebruikt, maar ze zijn nog steeds wel regelmatig in het land te zien door de spoormuseum of particuliere bedrijven waar ze nu voor rijden. Aangezien deze pagina vooral het verhaal van de overgebleven acht locomotieven vertelt, zijn de foto's gerangschikt op locnummer.


1201

Locomotief 1201 van Stichting KLOK op 12 november 2011 te Amersfoort. Dit is een setting waarin we meerdere 1200'en gaan aantreffen op deze pagina, die dag vond namelijk de reünie van de serie NS 1200 plaats. Hoewel de 1201 hier in een laag grondverf lijkt te staan, is dit het mintgroen van de originele kleurstelling. Alleen de blauwe sierstrepen missen nog. Klik hiernaast voor de aparte pagina over dit evenement.

De 1201 in het Spoorwegmuseum op 27 november 2021. In 2013 is de blauwe band aangebracht, waardoor het uiterlijk van de loc nu overeenkomt met de afleveringstoestand. Hoewel de 1201 van Stichting KLOK is, wordt ze sinds 2016 voor een langere tijd tentoongesteld in het Spoorwegmuseum. Grappig detail is dat de loc ooit nog daadwerkelijk eigendom van het museum was, maar in 2001 hebben ze de 1201 geruild tegen de 1211 van KLOK.


1202

De 1202 werd al in 1989 aangewezen als museumloc voor het Spoorwegmuseum. Nadat de loc in 1996 uit dienst werd gehaald, verscheen ze ook al in 1998 in het Berlijns blauw. Sindsdien wordt de loc regelmatig ingezet voor overbrengingen of andere bijzondere ritten. Op 30 augustus 2008 pendelde de 1202 samen met Blokkendoos 'Jaap' en een aantal rijtuigen tussen Haarlem en Zandvoort tijdens het evenement Haarlem 100, ter ere van het honderdjarig bestaan van station Haarlem.

Op 12 juni 2011 reed de Heimwee Express, bestaande uit de locs 1202 en 1312 met een Plan D-, E- en W-rijtuig. De foto toont de doorkomst in Driebergen-Zeist richting Maarn Goederen.

Op 12 mei 2012 verzorgde loc 1202 samen met loc 1656, een Plan E, -K en -W rijtuig de Heimwee Express. We zien de trein onderweg naar Utrecht Maliebaan het station van Bunnik binnenrijden.

Met dezelfde rijtuigen als hierboven, maar nu vergezeld door loc 1312, komt de 1202 op 2 juni 2012 door station Haarlem voor een speciale rit voor de 'Vrienden van het Spoorwegmuseum'. Links zien we de eerste aankomst op spoor 1, rechts zien we de loc op spoor 1 na een slag naar Zandvoort.


1208

Locomotief 1208 staat op 3 juni 2003 op emplacement IJsselmonde te Rotterdam. De 1208 was aanvankelijk in gebruik als plukloc voor ACTS, waarna ze ook nog die taak invulde bij Stichting KLOK. In 2005 is de loc gesloopt. Foto: Fred van Eijk.


1211

Op 7 april 2010 bezocht ik het Spoorwegmuseum, waar langs het eerste perron de 1211 stond opgesteld. Dit is de loc die in 2001 geruild werd tegen de 1201. Sindsdien fungeert de 1211 als plukloc voor de 1202. Hoewel de loc niet rijvaardig is, oogde ze nog goed genoeg om tentoongesteld te worden in de geel-grijze kleurstelling. Links is te zien dat het opknappen van de loc in 2010 nog niet klaar was, rechts zien we de loc met logo's en nummerstickers op 8 oktober 2011.

De 1211 tijdens de reünie op 12-11-'11 (leuk toeval voor de cijferliefhebbers). Niet lang hierna is de loc vertrokken naar Bahnpark Augsburg, omdat dat museum veel interesse had in een loc van dit type. De loc is daar vandaag de dag nog steeds te vinden.


1213

Hoewel dit geen zelfgemaakte foto van één van de overgebleven 1200'en is, vond ik het toch zonde om deze foto uit mijn collectie niet te plaatsen. In de zomer van 1991 staat loc 1213 met een D-trein naar Port-Bau op station Amsterdam CS. De loc is in 1998 gesloopt. Foto: René Friebel.


1214 / 1254

De 1254 van EETC tijdens de reünie in 2011. Dit is een van de vijf locomotieven die na hun loopbaan bij NS zijn doorgestroomd naar de toen nieuwe goederenvervoerder ACTS. Hierbij kregen de locs nieuwe nummers; de 1214 werd 1254. Nadat ACTS de machines afstootte, kwam de 1254 in particulier bezit van liefhebbers terecht. Zij hebben de loc vanaf 2010 verhuurd aan EETC, waarbij ze in de huisstijl van die vervoerder werd gestoken. Zoals we al kunnen vermoeden heeft de NVBS geholpen met het opknappen van de loc.

EETC staat voor Euro-Express Traincharter en was een maatschappij die vooral autoslaaptreinen exploiteerde. Links komt de 1254 op 11 maart 2012 met vijf Duitse rijtuigen door station Rotterdam Lombardijen, om deze bij Venlo over te dragen aan een Duitse locomotief. Rechts hangt de loc op 5 oktober 2012 achteraan een sleep rijtuigen die wordt gerangeerd op de Watergraafsmeer. Toen EETC stopte met spoorvervoer in 2015 heeft de 1254 nog even voor HSL Logistik en Captrain gereden, maar door een defect werd in 2016 de inzet beëindigd. De loc is thans nog steeds eigendom van de twee hobbyisten.


1215 / 1251

Het verhaal van de 1215 lijkt erg op dat van de 1214. De loc kreeg bij ACTS het nummer 1251 en werd daarna door dezelfde liefhebbers geadopteerd en verhuurd aan EETC. In die hoedanigheid zien we de 1251 op deze foto's. Links staat de loc in Amersfoort tijdens de reünie in 2011, rechts rijdt ze mee tijdens een rangeerbeweging op de Watergraafsmeer.

Toen EETC het spoorvervoer staakte in 2015, kwam de 1251 terecht bij Railpromo, die de loc gebruikte als tractie voor hun dinner train. Hierbij kreeg de loc een blauw-witte kleurstelling en kwam het nummer 1215 weer terug. Dit duurde tot 2017, toen de loc eigendom werd van stichting Fairtrains, die de loc weer terugbracht in de ACTS-kleuren. Ook het nummer 1251 keerde hierbij weer terug. Fairtrains verhuurt de loc aan Railexperts, die haar nog steeds inzet voor ritten.


1218 / 1253

Dezelfde fotograaf als van de 1213 die we hierboven zagen, legde in 1991 ook de 1218 vast te Arnhem, onderweg met een D-trein van Amsterdam naar Bad-Wildungen. Foto: René Friebel.

Ook de 1218 ging na de NS naar ACTS, waar ze het nummer 1253 kreeg. In 2003 werd de loc vanwege een defect aan de kant gezet, waarna Stichting KLOK de 1253 verwierf als plukloc. In die hoedanigheid zien we de loc rechts in februari 2009 te Blerick. Voor de reünie in 2011 is de loc in het geheim teruggebracht naar de afleveringstoestand. Toen ik een maand daarvoor zelf Blerick bezocht, kon ik per toeval de werkzaamheden aan de 1218 - zoals de loc nu weer heet - vastleggen. Foto links: Jordi Thelosen.

Tijdens de reünie in 2011 werd de 1218 voor het eerst aan het publiek gepresenteerd in het bruin met gele bies. Dit was de kers op de taart voor de jubileumviering. Stichting KLOK heeft in het kader het jubileum ook nog een boek uitgebracht over het opknappen van deze loc.


1221 / 1255

De 1221 werd al in 1998 overgedragen van NS aan Stichting KLOK. In 2000 werd er echter met ACTS afgesproken dat ze de loc voor tien jaar mochten gebruiken. De loc kreeg hierbij ook de ACTS-kleurstelling en het nummer 1255. In die hoedanigheid keerde de loc weer terug bij Stichting KLOK en zo zien we haar ook tijdens de reünie in 2011. Het is de bedoeling om de loc uiteindelijk weer als 1221 in de geel-grijze NS-huisstijl terug te brengen.


1225 / 1252

Als laatste loc op deze pagina - maar als eerste in het echt - kwam ook de 1225 bij ACTS in dienst, waar ze het nummer 1252 kreeg. Samen met de 1251 en 1254 is ook de 1252 in particulier bezit gekomen toen de inzet bij ACTS is gestopt. De particulieren hebben de loc eerst aan EETC verhuurd, waar ze is blijven rijden in ACTS-kleurstelling. In die hoedanigheid was de 1252 te zien op de reünie in 2011.

Op 24 maart 2013 bracht loc 1252 de 1315 (beide van stichting KLOK) naar Coevorden, waarna deze verder wordt vervoerd naar Duitsland. De 1252 kwam 's ochtends vanuit Amsterdam naar het Stoomdepot van de SSN om de 1315 op te halen. Die zouden daar om 13:30 weg gaan. Later werd dat 13:46, maar de locs kwamen pas om 15:50, dus met een mooie 2 uur en een kwartier vertraging, door het nabij gelegen station Rotterdam Alexander gereden. Er werd gezegd dat er een probleem was met de remmen, maar een officiële verklaring is er niet. Zo denk je dus even 10 minuten op een station te staan en wordt het opeens 2 uur...

In 2014 is loc 1252 voor het 175-jarige jubileum van Märklin in een speciale zwart-witte kleurstelling gestoken, inclusief reclame voor deze modelspoorfabrikant. We zien de loc hier op 11 juli 2014 onderweg met een autoslaaptrein naar Koper (Slovenië) tijdens het passeren van de overweg in Moordrecht.