Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

E-loc NS 1200

De 1200-serie is in 1951 en 1952 gebouwd. De NS wilde 75 locs bestellen, maar dat is gebleven bij 25. In plaats daarvan werden er 1100en besteld. Dit was een financiële beslissing, want de 1200en zien er natuurlijk veel krachtiger uit ten opzichte van de huppelende 1100en. Vanaf 1979 zijn de locs gerenoveerd, hierbij kregen ze de geel-grijze kleurstelling. De neuzen waren eerst helemaal geel, maar vanwege reflecterende werking wat vervelend was voor de machinisten zijn de bovenkanten grijs geschilderd.

In 1999 nam ACTS een aantal 1200-loc's over. Dit met moeite, want de rechter moest erbij komen om ervoor te zorgen dat de NS de locs niet sloopte. Bij ACTS kregen de locs nieuwe nummers: 1251 (ex 1215), 1252 (ex 1225), 1253 (ex 1218), 1254 (ex 1214) en 1255 (ex 1221). Sinds november 2009 worden de 1200-loc's ook door ACTS niet meer gebruikt, maar ze zijn nog steeds wel regelmatig in het land te zien door de spoormuseum of particuliere bedrijven waar ze nu voor rijden.


Op 15 november 2019 trof ik dit bonte gezelschap aan op station Amersfoort, bestaande uit Locon 9901 (ex-NS 1827), de 1251 van Fairtrains en de 2454 van de BSH.

Op 24 maart 2013 bracht loc 1252 de 1315 (beide van stichting KLOK) naar Coevorden, waarna deze verder wordt vervoerd naar Duitsland. De 1252 kwam 's ochtends vanuit Amsterdam naar het Stoomdepot van de SSN om de 1315 op te halen. Die zouden daar om 13:30 weg gaan. Later werd dat 13:46, maar de locs kwamen pas om 15:50, dus met een mooie 2 uur en een kwartier vertraging, door het nabij gelegen station Rotterdam Alexander gereden. Er werd gezegd dat er een probleem was met de remmen, maar een officiële verklaring is er niet. Zo denk je dus even 10 minuten op een station te staan en wordt het opeens 2 uur...

 

Loc 1254 op de Watergraafsmeer. Deze loc droeg een tijdje het logo van de NVBS, maar deze is inmiddels verwijderd.

 

Op 2 juni 2012 reed loc 1202, samen met loc 1312, een Plan E, Plan K en een Plan W-rijtuig, een speciale 'Vriendenrit' van het Spoorwegmuseum. Hier zien we het gezelschap tijdens de eerste twee stops in Haarlem.

 

Op 12 mei 2012 reed loc 1202 samen met loc 1656, een Plan E, -K en -W rijtuig de Heimwee Express. Op de eerste foto zien we loc 1202 tijdens de doorkomst in Bunnik, op de tweede foto zijn we loc 1202 tijdens het keren op spoor 3 van Driebergen-Zeist om terug te gaan naar de Maliebaan.

 

Op 11 maart 2012 bracht loc 1254 vijf Duitse rijtuigen naar Venlo. Vanaf daar werden ze verder vervoerd door een Duitse loc. Hier zien we de trein bij de doorkomst in Rotterdam Lombardijen.

 

Amsterdam Science Park, 3 maart 2012. Loc 1251 achterop een lange stoet rijtuigen.


Op 12 november 2011 was er een reünie van alle 1200en op station Amersfoort. Alle nog bestaande 1200en waren daarbij aanwezig. Links zien we loc 1201 die door Stichting KLOK weer is teruggebracht in de turquoise kleurstelling (hier nog zonder donkere bies), rechts komt de 1202 van het Spoorwegmuseum aanrijden.

 

De 1211 en 1218 was ooit, evenals de bruine 1218 erachter, van Stichting KLOK. In 2001 ruilde KLOK de machine echter met het Spoorwegmuseum en kreeg er de 1201 voor terug. Negen dagen nadat deze foto is gemaakt is deze loc overgebracht naar Bahnpark Augsburg, dit museum had namelijk veel interesse in dit type locs. Ook zien we nog de 1218, vlak na het terugbrengen naar de bruine kleurstelling. Even later kreeg de loc, net als de 1201, een bord op de zijkant met de tekst: 'Elektrische Lokomotief serie 1200, 60 jaar in dienst'.

 

Volgenden in de rij zijn de 1251 (ex-1215) en 1252 (ex-1225), die ten tijde van de foto beide nog in dienst waren bij EECT. De 1251 deed dit in EECT-kleurstelling, terwijl de 1252 nog in de kleuren van ACTS rondreed.

 

De derde loc van EECT is loc 1254 (ex 1214, met de bijnaam Ir. J. Hoekwater). De NVBS heeft meegeholpen bij het opknappen van deze loc en zoals te zien is laten ze daar geen gras over groeien. Rechts loc 1255, die eigendom is van stichting KLOK en nog de huisstijl van ACTS draagt. De loc wordt teruggebracht naar de geel-grijze kleurstelling, en krijgt daarbij waarschijnlijk weer het originele nummer 1221 terug.

 

Klik hier voor meer foto's van deze reünie.


Op 22 oktober 2011 bracht in een bezoek aan de loodsen in Blerick, waar ik onverwachts stuitte op een bruine 1218. Deze werd hier in het geheim teruggebracht naar deze kleurstelling voor de reünie een maand later. Ik mocht de loc fotograferen, maar moest met publiceren wachten tot de reünie had plaatsgevonden. Dat heb ik braaf gedaan, maar nu mag ik de foto gelukkig wel tentoonstellen.

Op 12 juni 2011 reed loc 1202 reed (samen met loc 1312, een Plan-D, een Plan-E en een Plan-W rijtuig) de Heimwee Express. Hier zien we de doorkomst in Driebergen-Zeist.

 

Loc 1252 op 25 mei 2011 in Roosendaal. Foto: Jeffrey Zeitzen.

 

Tweemaal een 1200 in het Spoorwegmuseum op 8 oktober 2011, eerst de 1211 die buiten staat en volgens het bord de D-trein "Erasmus" is, daarnaast de 1202 die binnen staat en door de moeder van de webmaster bestudeerd wordt.

 

Op 7 april 2010 bezocht ik het Spoorwegmuseum ook. Hier zien we wederom de 1211, maar nog zonder locnummer en NS-logo.

 

Loc 1253 (nu 1218), nog in zijn oude ACTS-jasje, in februari 2009 in Blerick. Foto: Jordi Thelosen.

 

Omdat station Haarlem op 30 augustus 2008 100 jaar bestond, waren er veel festiviteiten op en rond het station. Zo pendelde er bijvoorbeeld een trein bestaande uit oud materieel tussen Haarlem en Zandvoort. Deze pendeltrein bestond uit een aantal rijtuigen, Blokkendoos "Jaap" en loc 1202, die we op deze foto zien.

 

Loc 1213 met een D-trein naar Port-Bau, tijdens een stop in Amsterdam CS, zomer 1991. Het rijtuig vlak achter de loc is een buffetrijtuig. Foto: René Friebel.

 

Zomer 1991. Loc 1218 met een D-trein van Amsterdam naar Bad-Wildungen in Arnhem. Deze loc is in 1999 naar ACTS gegaan en kreeg daar het nummer 1253. Sinds maart 2005 is deze loc in bezit van KLOK, en heeft daar als plukloc gediend (een plukloc is een locomotief die voor reserveonderdelen zorgt voor andere loc's). Aangezien er weinig is weggehaald, kan deze loc weer zelfstandig rijden. Foto: René Friebel.