E-loc NS 1200

De 1200-serie is in 1951 en 1952 gebouwd. De NS wilde 75 locs bestellen, maar dat is gebleven bij 25. In plaats daarvan werden er 1100en besteld. Dit was een financiële beslissing, want de 1200en zien er natuurlijk veel krachtiger uit ten opzichte van de huppelende 1100en. Vanaf 1979 zijn de locs gerenoveerd, hierbij kregen ze de geel-grijze kleurstelling. De neuzen waren eerst helemaal geel, maar vanwege reflecterende werking wat vervelend was voor de machinisten zijn de bovenkanten grijs geschilderd.

In 1999 nam ACTS een aantal 1200-loc's over. Dit met moeite, want de rechter moest erbij komen om ervoor te zorgen dat de NS de locs niet sloopte. Bij ACTS kregen de locs nieuwe nummers: 1251 (ex 1215), 1252 (ex 1225), 1253 (ex 1218), 1254 (ex 1214) en 1255 (ex 1221). Sinds november 2009 worden de 1200-loc's ook door ACTS niet meer gebruikt, maar ze zijn nog steeds wel regelmatig in het land te zien door de spoormuseum of particuliere bedrijven waar ze nu voor rijden.


Loc 1213 met een D-trein naar Port-Bau, tijdens een stop op Amsterdam CS in de zomer van 1991. Het anderskleurige rijtuig vlak achter de loc is een buffetrijtuig. Foto: René Friebel.

 

Loc 1218 is ergens in de zomer van 1991 onderweg met een D-trein van Amsterdam naar Bad-Wildungen en maakt hier een stop in Arnhem. Deze loc is in 1999 naar ACTS gegaan, waar ze het nummer 1253 kreeg. Sinds maart 2005 is deze loc in bezit van Stichting KLOK en in 2011 is ze teruggebracht naar de aflevertoestand. Foto: René Friebel.

 


Omdat station Haarlem op 30 augustus 2008 100 jaar bestond, waren er veel festiviteiten op en rond het station. Zo pendelde er bijvoorbeeld een trein bestaande uit oud materieel tussen Haarlem en Zandvoort. Deze pendeltrein bestond uit een aantal rijtuigen met Blokkendoos "Jaap" aan de ene kant en loc 1202 van het Spoorwegmuseum aan de andere kant.

 

Loc 1253 (nu 1218) van Stichting KLOK nog in haar voormalige ACTS-jasje, in februari 2009 in Blerick. Foto: Jordi Thelosen.

 

Op 7 april 2010 bezocht ik het Spoorwegmuseum, waar ik de pas opgeknapte 1211 tegenkwam, zelfs nog zonder locnummer en NS-logo. Deze loc was aanvankelijk eigendom van Stichting KLOK, maar is in 2001 met het Spoorwegmuseum geruild tegen de 1201.

 

Op 8 oktober 2011 kwam ik de 1211 weer even bezoeken en de werkzaamheden aan de buitenkant leken in ieder geval afgerond.

 

Zoals eerder vermeld is ook loc 1202 van het Spoorwegmuseum, deze kwam ik dan ook die dag tegen.

 

Op 12 juni 2011 reed loc 1202 reed (samen met loc 1312, een Plan-D, een Plan-E en een Plan-W rijtuig) de Heimwee Express. Hier zien we de doorkomst in Driebergen-Zeist.

 


Reünie in 2011

Op 22 oktober 2011 bracht in een bezoek aan de loodsen in Blerick, waar ik onverwachts stuitte op een bruine 1218. Deze werd hier in het geheim teruggebracht naar deze kleurstelling voor de 1200en-reünie die een maand later plaatsvond. Ik mocht de loc fotograferen, maar moest met publiceren wachten tot de reünie had plaatsgevonden. Dat heb ik toen ook braaf gedaan, maar gelukkig hoefde ik niet heel lang te wachten.

 

Op 12 november 2011 vond op station Amersfoort bovengenoemde reünie plaats. Alle acht nog bestaande 1200-locs waren hierbij aanwezig. Op deze pagina staan slechts wat hoogtepunten, voor alle foto's kan je de evenementenpagina van de 1200'en reünie bezoeken. We zien hier in ieder geval dat de 1218 op tijd klaar was en er mooi bij stond.

 

Achter de 1218 stond loc 1201, die door Stichting KLOK is teruggebracht naar de oorspronkelijke turquoise kleurstelling. Alleen de donkere bies mist hier nog. Even later kreeg de loc, net als de 1218, een bord op de zijkant met de tekst: 'Elektrische Lokomotief serie 1200, 60 jaar in dienst'.

 

Ook de 1211 was aanwezig. Negen dagen nadat deze foto is gemaakt is deze loc overgebracht naar Bahnpark Augsburg, omdat dat museum veel interesse in dit type loc had.

 

Volgenden in de rij zijn de 1252 (ex-1225) en daarachter de 1251 (ex-1215), die ten tijde van het evenement beide nog in dienst waren bij EECT. De 1251 deed dit in EECT-kleurstelling, terwijl de 1252 nog in de kleuren van ACTS rondreed.

 

De derde loc die dienst deed bij EECT is de 1254 (ex 1214, bijgenaamd Ir. J. Hoekwater). De NVBS heeft meegeholpen bij het opknappen van deze loc en zoals te zien is laten ze daar geen gras over groeien

 

Als laatste zien we loc 1255, die eigendom is van stichting KLOK en nog de huisstijl van ACTS draagt. De loc wordt teruggebracht naar de geel-grijze kleurstelling, en krijgt daarbij waarschijnlijk weer het originele nummer 1221 terug. Klik hier voor meer foto's van deze reünie.

 


Amsterdam Science Park, 3 januari 2012. Loc 1251 achterop een lange stoet rijtuigen.

 

Op 11 maart 2012 bracht loc 1254 vijf Duitse rijtuigen naar Venlo. Vanaf daar werden ze verder vervoerd door een Duitse loc. Hier zien we de trein bij de doorkomst in Rotterdam Lombardijen.

 


1202 op pad

Op 12 mei 2012 reed loc 1202 samen met loc 1656, een Plan E, -K en -W rijtuig de Heimwee Express. Hier zien we de 1202 tijdens de doorkomst in Bunnik.

 

De 1202 later die dag tijdens het keren op spoor 3 van Driebergen-Zeist, om vervolgens terug te keren naar de Maliebaan.

 

Op 2 juni 2012 reed loc 1202, samen met loc 1312, een Plan E, Plan K en een Plan W-rijtuig, een speciale 'Vriendenrit' van het Spoorwegmuseum. Er werden onderweg meerdere stops gemaakt, hier zien we het gezelschap tijdens de eerste stop in Haarlem.

 

Even later werd hetzelfde station weer aangedaan, maar via een ander spoor.

 


Loc 1254 op de Watergraafsmeer, medio 2013. Deze loc droeg een tijdje het logo van de NVBS, maar zo te zien is deze inmiddels verwijderd.

 

Op 24 maart 2013 bracht loc 1252 de 1315 (beide van stichting KLOK) naar Coevorden, waarna deze verder wordt vervoerd naar Duitsland. De 1252 kwam 's ochtends vanuit Amsterdam naar het Stoomdepot van de SSN om de 1315 op te halen. Die zouden daar om 13:30 weg gaan. Later werd dat 13:46, maar de locs kwamen pas om 15:50, dus met een mooie 2 uur en een kwartier vertraging, door het nabij gelegen station Rotterdam Alexander gereden. Er werd gezegd dat er een probleem was met de remmen, maar een officiële verklaring is er niet. Zo denk je dus even 10 minuten op een station te staan en wordt het opeens 2 uur...

 

In 2014 is loc 1252 voor het 175-jarige jubileum van Märklin in een speciale zwart-witte kleurstelling gestoken, inclusief reclame voor deze modelspoorfabrikant. We zien de loc hier op 11 juli 2014 onderweg met een autoslaaptrein naar Koper (Slovenië) tijdens het passeren van de overweg in Moordrecht.

 

Op 15 november 2019 trof ik dit bonte gezelschap aan op station Amersfoort, bestaande uit Locon 9901 (ex-NS 1827), de 1251 van Fairtrains en de 2454 van de BSH.

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb