Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Dieselloc's NS 2400

Aan het begin van de jaren '50 wilde de NS de nog resterende stoomlocomotieven vervangen door diesellocomotieven. Hiervoor werden naast 150 stuks van de op Amerikaans ontwerp gebaseerde serie 2200 ook nog 130 locomotieven bij de Franse fabriek Alsthom besteld, die ook naar een al bestaand ontwerp werden gebouwd en de serienaam 2400 kreeg (verder tellend in 2500). De eerste twintig (2416 uitgezonderd) locs kwamen in het lichtblauw in dienst, de rest in het roodbruin. In het kader van Spoorslag '70 zijn alle locomotieven in de nieuwe geel-grijze huisstijl gestoken. Al in de jaren '70 werden de eerste 2400en buiten dienst gesteld, waarna er een klein deel voor het Nederlandse bedrijf Volker naar Saudie-Arabië ging. De rest kwam later weer terug in dienst, maar aan het eind van de jaren '80 viel alsnog het doek. Er gingen echter 50 locomotieven naar het Franse SNCF om daar gebruikt te worden bij de aanleg van hogesnelheidslijnen, hierna hebben er tot 2008 nog een aantal dienst gedaan bij SNCF-dochter VFLI. Hierna kwamen er drie locs in het Belgische Raeren terecht, waarvan er twee ondertussen naar Nederland zijn gehaald: de 2424 bij de SGB en de 2454 bij de BSH.

Een vreemde eend in de serie 2400 is de 2530: deze is als proef geleverd met een verhoogde cabine en een verlaagde huif, zodat de machinist beter zicht had.


Museumloc's:

  • 2412 (VSM)
  • 2424 (SGB)
  • 2454 (BSH)
  • 2459 (VSM)
  • 2498 (SpM)
  • 2530 (VSM)

 


Beekbergen, 13 juli 2013. Loc 2412 is kort hiervoor in de blauwe afleveringskleuren teruggebracht. Zoals vaak bij dit soort projecten, is de kleur echter te licht. Dit lijkt bijna de turkooise kleur van de elektrische locomotieven.

 

Deze foto van 27 december 2011 toont naast de 2459 ook opnieuw de 2412, maar hier nog in de kleuren die deze in Frankrijk droeg.

 

Loc 2498 op 8 november 2010 op de draaischijf van het Spoorwegmuseum.

 

Twee 2400en tijdens het festival Terug naar Toen 2011 (3 september) in Beekbergen. De 2459 stond op een van de sporen rond de draaischijf, de 2530 stond fier op die draaischijf.

 

Loc 2412, 9 november 2010. De oudste dieselloc van de VSM (1954), maar de nieuwste aanwinst (2009). Deze loc heeft onder het nummer 62412 in Frankrijk geholpen met het aanleggen van de TGV-lijn. De loc staat in Beekbergen en kan niet zelf rijden. Volgens de VSM wordt de loc wel weer rijvaardig gemaakt en kan dan weer met zijn broertjes 2459 en 2530 meerijden. Hij krijgt dan ook zijn originele blauwe kleur terug. Zoals hierboven te zien is dat laatste al gebeurd.

 

Loc 2459 stond die dag ook op één van de sporen vanaf de draaischijf. Op deze plek staat nu het nieuwe stationsgebouw.

 

VSM-loc 2530 voor een Blokkendoostrein.

 

Loc 2510, uit het boek 'D.108 brandt'.