Diesellocomotieven NS 2400

Aan het begin van de jaren '50 wilde de NS de nog resterende stoomlocomotieven vervangen door diesellocomotieven. Hiervoor werden naast 150 stuks van de op Amerikaans ontwerp gebaseerde serie 2200 ook nog 130 locomotieven bij de Franse fabriek Alsthom besteld, die ook naar een al bestaand ontwerp werden gebouwd en de serienaam 2400 kreeg (verder tellend in 2500). De eerste twintig (2416 uitgezonderd) locs kwamen in het lichtblauw in dienst, de rest in het roodbruin. In het kader van Spoorslag '70 zijn alle locomotieven in de nieuwe geel-grijze huisstijl gestoken. Al in de jaren '70 werden de eerste 2400en buiten dienst gesteld, waarna er een klein deel voor het Nederlandse bedrijf Volker naar Saoudi-Arabië ging. De rest kwam later weer terug in dienst, maar aan het eind van de jaren '80 viel alsnog het doek. Er zijn toen drie locs bij musea terecht gekomen: de 2459 en 2530 bij de VSM en de 2498 bij het Spoorwegmuseum.

Na de buitendienststelling bij NS gingen er 50 locomotieven naar het Franse SNCF om daar gebruikt te worden bij de aanleg van hogesnelheidslijnen, waarna er tot 2008 nog een aantal dienst gedaan bij SNCF-dochter VFLI. Hiervan zijn er drie weer terug naar Nederland gehaald: de 2412 bij de VSM, de 2424 bij de SGB en de 2454 bij Stichting 2454 Crew.


2412

Loc 2412 in Franse kleurstelling op 9 november 2010 in Beekbergen. Dit is de oudste dieselloc van de VSM (1954), maar ten tijden van deze foto de nieuwste aanwinst (2009). Deze loc heeft onder het nummer 662412 in Frankrijk geholpen met de aanleg van een van de TGV-lijnen. De loc heeft een aantal jaar in Beekbergen staan wachten op een revisie, wat in 2013 uiteindelijk is gebeurd.

 

Beekbergen, 13 juli 2013. Loc 2412 is kort hiervoor in de blauwe afleveringskleuren teruggebracht.

 


2424

De 2424 van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) staat op 27 mei 2022 tentoongesteld op het buitenterrein van het depot. Aan de andere zijde heeft de loc nog wel een nummerplaat op de neus.

 


2454

Locomotieven 1251 en 2454 op 15 november 2019 te Amersfoort. In 2016 is de 2454 door twee particulieren teruggehaald uit België, waar ze - samen met de 2424 die nu van de SGB is - terecht was gekomen na voor het Franse SNCF gereden te hebben. Aanvankelijk kon de 2454 terecht bij de BSH in Haarlem, maar een aantal dagen voor het maken van deze foto (op 8 november om precies te zijn) is de Stichting 2454 Crew opgericht, die zich sindsdien over de loc ontfermt.

 

Op 12 september 2021, tijdens Open Monumentendag, was het terrein van Stichting Hondekop en Stichting 2454 Crew in Roosendaal open voor bezoekers. Voor de loods was een kleine line-up van locomotieven georganiseerd, met van links naar rechts: Sik 232 van de 2454 Crew, Bakkie 503 van Railpro, loc 2225 van SMMR en loc 2454 van de 2454 Crew.

 

Op 27 mei 2022 was de 2454 te gast bij de SGB in Goes. Op de foto wordt er een rangeerbeweging gemaakt om dadelijk samen met mP 3029 richting Roosendaal te vertrekken.

 


2459

De 2459 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij stond op 9 november 2010 op één van de sporen rond de draaischijf in Beekbergen. Op deze plek staat nu het nieuwe stationsgebouw.

Wederom de 2459 en de nog ongereviseerde 2412, hier op 27 december 2011 in Beekbergen.


2498

Loc 2498 op 8 november 2010 op de draaischijf van het Spoorwegmuseum.


2530

De 2530 voor een Blokkendoostrein, ook beide van de VSM. De 2530 was de laatste loc van de serie 2400 en is als enige uitgevoerd met een verlaagde huif en een verhoogde cabine.

Loc 2530 op de draaischijf in Beekbergen tijdens het festival Terug naar Toen op 3 september 2011.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb