Dieselloc's NS 2400

Aan het begin van de jaren '50 wilde de NS de nog resterende stoomlocomotieven vervangen door diesellocomotieven. Hiervoor werden naast 150 stuks van de op Amerikaans ontwerp gebaseerde serie 2200 ook nog 130 locomotieven bij de Franse fabriek Alsthom besteld, die ook naar een al bestaand ontwerp werden gebouwd en de serienaam 2400 kreeg (verder tellend in 2500). De eerste twintig (2416 uitgezonderd) locs kwamen in het lichtblauw in dienst, de rest in het roodbruin. In het kader van Spoorslag '70 zijn alle locomotieven in de nieuwe geel-grijze huisstijl gestoken. Al in de jaren '70 werden de eerste 2400en buiten dienst gesteld, waarna er een klein deel voor het Nederlandse bedrijf Volker naar Saoudi-Arabië ging. De rest kwam later weer terug in dienst, maar aan het eind van de jaren '80 viel alsnog het doek. Er gingen echter 50 locomotieven naar het Franse SNCF om daar gebruikt te worden bij de aanleg van hogesnelheidslijnen, hierna hebben er tot 2008 nog een aantal dienst gedaan bij SNCF-dochter VFLI. Daarna kwamen er drie locs in het Belgische Raeren terecht, waarvan er twee ondertussen naar Nederland zijn gehaald: de 2424 bij de SGB en de 2454 bij de Stichting 2454 Crew.

Een vreemde eend in de serie 2400 is de 2530: deze is als proef geleverd met een verhoogde cabine en een verlaagde huif, zodat de machinist beter zicht had.


Museumloc's:

  • 2412 (VSM)
  • 2424 (SGB)
  • 2454 (S2C)
  • 2459 (VSM)
  • 2498 (SpM)
  • 2530 (VSM)

De 2459 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij stond op 9 november 2010 op één van de sporen rond de draaischijf in Beekbergen. Op deze plek staat nu het nieuwe stationsgebouw.

 

De 2530 voor een Blokkendoostrein, ook beide van de VSM. De 2530 was de laatste loc van de serie 2400 en is als enige uitgevoerd met een verlaagde huif en een verhoogde cabine.

 

Hier zien we de 2412 en dit is de oudste dieselloc van de VSM (1954), maar ten tijden van deze foto de nieuwste aanwinst (2009). Deze loc heeft onder het nummer 662412 in Frankrijk geholpen met het aanleggen van één van de TGV-lijnen. De loc heeft een aantal jaar op Beekbergen staan wachten op een revisie en dat is in 2013 uiteindelijk gebeurd.

 


Loc 2530 op de draaischijf in Beekbergen tijdens het festival Terug naar Toen op 3 september 2011.

 

Loc 2498 op 8 november 2010 op de draaischijf van het Spoorwegmuseum.

 

Wederom de 2459 en de nog ongereviseerde 2412, hier op 27 december 2011 in Beekbergen.

 

Beekbergen, 13 juli 2013. Loc 2412 is kort hiervoor in de blauwe afleveringskleuren teruggebracht.

 


Op 15 november 2019 trof ik dit bonte gezelschap aan naast station Amersfoort, bestaande uit Locon 9901 (ex-NS 1827), de 1251 van Fairtrains en de 2454. In 2016 is de 2454 door twee particulieren teruggehaald uit België, waar ze - samen met de 2424 die nu van de SGB is - terecht was gekomen na voor het Franse SNCF gereden te hebben. Aanvankelijk kon de 2454 terecht bij de BSH in Haarlem, maar een aantal dagen voor het maken van deze foto (op 8 november om precies te zijn) is de Stichting 2454 Crew opgericht, die zich sindsdien over de loc ontfermt.

 

Op 8 januari 2021 kon ik wederom de 2454 op de foto zetten, samen met V60 no. 501 en de 9903 (ex-NS 1611). Op hetzelfde moment wacht SNG 2351 op vertrek naar Utrecht Centraal vanaf spoor 6 van station Amersfoort Centraal, zoals dit station sinds eind 2019 heet.