Diesellocomotieven NS 2200

De NS-serie 2200 (doorlopend in 2300) is een 150-delige serie diesellocs gebouwd door Allan, Schneider en Heemaf. Vanaf 1955 werden ze door de NS ingezet als vervanger van de stoomlocomotieven, zowel in de reizigers- als in de goederendienst. In 1971 werd het grootste deel van de serie in de geel-grijze huisstijl gestoken. Door de uitdunning van het goederenvervoer en de oliecrisis werden in het begin van de jaren '70 de eerste 2200'en buiten dienst gesteld. Toen vanaf 1990 de serie NS 6400 op het spoor verscheen, ging het harder met de buitendienststelling van de 2200'en.

In de loop der jaren zijn verschillende locs uitgerust met radiografische besturing, in 1992 werden deze 24 exemplaren vernummerd naar 2361-2384.  In 1995 heeft NS Cargo 25 machines verkocht aan de NMBS, die ze heeft ingezet bij de bouw van een hogesnelheidslijn en in de Antwerpse haven. Hierbij werden ze vernummerd in de serie 7600. In 1996 en 1997 hebben er nog vier locs dienst gedaan in de trek-duwtreinen van Lovers Rail die reden tussen Amsterdam en IJmuiden. Toen NS Cargo in 1998 Railion werd, waren er nog vijf inzetbare locomotieven over, waarvoor uiteindelijk ook in 2003 het doek viel.

Na de inzet bij Railion zijn er nog drie 2200'en verkocht aan Strukton, die ze in 2007 heeft verhuurd aan Eurailscout. Alle drie hebben daar dienst gedaan als videoschouwtrein, tot de laatste in 2018 weer terug naar Strukton is gegaan. Waar de eerste twee meteen terzijde werden gesteld, heeft de laatste loc, de 2282, nog tot 2021 rondgereden, waarna het doek definitief viel voor de serie 2200.

Een overzicht van de 2200'en die bewaard zijn en de musea waar ze bij horen:

Organisatie Loc(s) Organisatie Loc(s)
VSM 2203, 2207, 2233, 2299 SMMR 2225
SHD 2205, 2275 STAR 2278
Spoorwegmuseum 2215, 2264 Oyfo Techniekmuseum 2296

2203

Tot 2004 zijn er vijf 2200'en gebruikt voor de goederendiensten in Zeeuws-Vlaanderen. Na de buitendienststelling is de 2203 bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) terecht gekomen. De loc wordt echter al sinds 2005 niet meer ingezet door de VSM en staat sindsdien weggestopt op het emplacement in Beekbergen, zoals hier ook het geval was op 9 november 2010.


2205/2226

In 1970 zijn er een aantal locomotieven voorzien van ATB en een derde frontsein. Deze werden vernummerd naar de serie 2201 - 2225, door van een aantal locs de nummers te ruilen. De 2205 op deze foto kwam in dienst als 2226. Na de tijd bij NS heeft de loc nog als 7618 dienst gedaan in België, maar in 2004 is ze overgenomen door de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) die haar behoudt als 2205.

 

De 2205 tijdens Open Monumentendag 2013 bij de Wagenwerkplaats in Amersfoort, de vaste standplaats van de SHD.

 

Tijdens het jaarlijkse evenement Sporen naar het Verleden was de 2205 te gast bij de Stoomtrein Goes - Borssele (SGB). We zien de loc op 18 mei 2023 in Goes.

 


2207

De 2207 in Beekbergen, 9 november 2010. Deze loc is samen met de 2203 bij de VSM gekomen en heeft ook sinds 2005 geen activiteit meer gezien. Waar de 2203 naar verluid alleen nog de draaistellen heeft afgestaan, is de 2207 meer in gebruik als plukloc ten behoeve van de twee andere 2200'en van de VSM.


2215

 

De 2215 in een loods te Blerick op 22 oktober 2011. Na de buitendienststelling in 2002 kwam de loc bij het Spoorwegmuseum terecht. In 2015 is er een revisie afgerond waarbij de loc is geverfd en weer rijvaardig is gemaakt en in 2020 is ze in bruikleen genomen door de ZLSM.

 


2225

De eerste keer dat ik een museum-2200 fotografeerde was tijdens het evenement Haarlem 100 op 30 augustus 2008. Het gaat hier om de 2225 van Stichting Museum Materieel Railion. Deze stichting, die eerst deel uitmaakte van Railion en tegenwoordig van DB Schenker, is opgericht door enthousiaste spoormannen die een 2200 voor het nageslacht wilden bewaren. Omdat de loc altijd bij dit clubje mensen is gebleven en niet bij een groot museum terecht is gekomen, is ze relatief vaak op het spoor te zien. Bezoek de website van de SMMR voor het uitgebreide verhaal van de 2225.

 

Loc 2225 staat op 16 juli 2011 bij de SSN in Rotterdam te wachten om terug te gaan naar haar toenmalige standplaats in Beverwijk, nadat ze vier rijtuigen had overgebracht vanaf een evenement bij de ZLSM. Een leuk detail dat deze foto toont is de armleuning bij het zijraam, geplaatst zodat de machinist enigszins comfortabel uit het raam kan hangen. Van binnen door het smalle raampje langs de huif kijken is namelijk erg lastig.

 

Op 23 maart 2013 reed loc 2225 van de Kijfhoek naar het Stoomdepot van de SSN. Toen ik aankwam bij station Rotterdam Noord om een foto te maken, reed de loc net voorbij. Gelukkig ligt het Stoomdepot daar niet ver vandaan, dus ben ik meteen daar naartoe gefietst.

 

De reden van deze rit was me eerst onbekend, maar het bleek uiteindelijk te zijn om een aantal rangeerbewegingen te maken met de Class 66-locs die bij de SSN werden ondergebracht. We zien de 2225 samen met de 6310 van Crossrail.

 

 

Op 4 augustus 2013 kwam ik loc 2225 tegen bij Shunter Waalhaven, vergezeld door de 6489 en een onbekende V100. Vanwege de goede banden tussen de SMMR en Shunter Waalhaven kan de loc hier steevast terecht voor het nodige onderhoud.

 

Op 12 september 2021, tijdens Open Monumentendag, was het terrein van Stichting Hondekop en Stichting 2454 Crew in Roosendaal open voor bezoekers. Voor de loods was een kleine line- up van locomotieven georganiseerd, met van links naar rechts: Sik 232 van de 2454 Crew, Bakkie 503 van Railpro, loc 2225 van SMMR en loc 2454 van de 2454 Crew.

 


2233

We zijn weer terug in Beekbergen. Van links naar rechts: TM 565, Oersik 116, loc 2233, een onbekend Plan K-rijtuig en Plan D 7705. In tegenstelling tot de 2203 en de 2207 is de 2233 wel rijvaardig, al wordt de 2299 vaker ingezet.

 


2264

De 2264 in dezelfde loods waar we ook de 2215 zagen. Met behulp van nog wat extra digitale belichting zien we hier de revisie van de 2264, die zo te zien wordt teruggebracht naar de bruine kleurstelling, zoals het ervoor stond in 2011. Helaas is over deze loc weinig te vinden op het internet en kan ik niet zeggen hoe ze er nu aan toe is.


2270

De toegetakelde 302270 'Berta' (ex-NS 2270) van Eurailscout/Strukton op 3 januari 2012 in Zutphen. Dit was in 1995 de eerste tot videoschouwtrein omgebouwde 2200. De loc heeft na haar buitendienststelling in 2010 nog gediend als plukloc voor de andere 2200'en van Strukton en voor die van de SHD, waarna ze in 2017 naar de sloper is gebracht.


2275

De 2275, die hier nog het NMBS-nummer 7608 draagt, samen met de 2270 in Zutphen. De loc heeft samen met 23 andere exemplaren van 1995 tot 2002 dienst gedaan bij de NMBS voor de aanleg van de HSL ten zuiden van Brussel en voor werk in de Antwerpse haven. Daarna heeft de SHD de loc overgenomen.

 

De 2275 tijdens Open Monumentendag 2013 in Amersfoort. Een opvallende eigenschap van deze loc is dat het de enige nog bestaande 2200 is die nooit van de geel-grijze huisstijl is voorzien. Dat deze bruine kleurstelling dus nog de originele is maakt wel meteen duidelijk waarom de loc er niet in beste staat uit ziet.

 

De 2275 op een druilerige 6 december 2018 in Amersfoort. Hoewel de prioriteit van de SHD in de voorgaande jaren vooral bij het reviseren van rijtuigen lag, wordt er ook werk verricht om de 2275 rijvaardig te krijgen. De loc heeft hier nog geen nieuwe verfbeurt gekregen, maar de NMBS-stickers zijn al wel vervangen door stickers met het locnummer uit haar NS-tijd.

 


2278

De 2278, hier nog eigendom van SMMR, op emplacement Rotterdam Waalhaven, 25 januari 2012. Vijf dagen hiervoor moest het drietal 2200'en van de SMMR verhuizen van hun voormalige standplaats te Beverwijk

 

 

Niet lang na het maken van bovenstaande foto is de 2278 overgenomen door de museumspoorlijn STAR in Stadskanaal. Op 22 augustus 2013 legde ik de loc vast in een van de loodsen van de STAR.


2282

Op 10 september 2021 trof ik bij de wagenwerkplaats in Amersfoort loc 2282 aan, die eerder dat jaar door Strukton aan de SHD is overgedragen.

 


2299

Naast - zoals de naam doet vermoeden - veel stoomlocomotieven, heeft de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij ook een aardige verzameling diesels. Eén hiervan is de 2299, die op 9 november 2010 samen met de 2530 in Beekbergen klaarstaat voor vertrek met een toeristische passagierstrein naar Dieren.

 


2328

Hoewel de NS de 2200en al had afgestoten, was een klein deel van de serie nog actief tegen de tijd dat ik me in treinen begon te interesseren. Een voorbeeld daarvan is de 2328, die in 1996 als 302328 (met bijnaam José) bij Strukton terecht kwam en in 2007 is omgebouwd tot videoschouwtrein VST07-2 voor Eurailscout. De foto toont José op 5 juli 2008 te Rotterdam Lombardijen.

 

De tot VST07-2 omgebouwde ex-2328 'José' op 3 januari 2012 met een schouwwagon in Amersfoort. Dit is de laatste foto die ik van haar maakte voordat ze in 2015 met pensioen ging. De motor die oorspronkelijk in deze loc zat, is in 2003 door de SMMR in de 2225 gezet.

 


2368/2296

De 2368, tevens uitgevoerd met kleinere nummerstickers die 2296 laten zien, op 25 januari 2012 te Rotterdam Waalhaven. Destijds maakte deze loc ook deel uit van de collectie van SMMR en was net als de 2225 en 2278 net verhuisd vanuit Beverwijk naar hier. Dit is de enige overgebleven radioloc van de serie 2200 en om die reden wilde Shunter haar inzetten voor rangeerdiensten. Die verkoop heeft in het najaar van 2012 plaatsgevonden.

 

De inzet door Shunter is uiteindelijk niet doorgegaan, waarna de loc in 2019 is verkocht aan het Oyfo Techniekmuseum te Hengelo. Daar kon echter geen geschikte locatie gevonden worden voor de loc, waardoor ze bij de Waalhaven bleef staan en in 2022 is overgedragen aan Stichting 2454 Crew. Op 25 maart 2023 kwam ik de 2368 hier tegen, ter hoogte van de werkplaats van Alstom.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb