Meettreinen

Om te checken of de rails er nog goed bij ligt worden al sinds oudsher zogenoemde inspectierijtuigen gebruikt. Moderne technieken hebben ervoor gezorgd dat dit niet meer op lage snelheid en met het blote oog hoeft te gebeuren, maar dat dit gedaan kan worden met behulp van meetapparatuur. Een aantal spoorwegvoertuigen zijn daarom ingericht als meettrein om die taken uit te kunnen voeren.


Hoewel de NS de serie 2200 al had afgestoten, was een klein deel van deze serie diesellocs nog actief tegen de tijd dat ik me in treinen begon te interesseren. Een voorbeeld daarvan is de 2328, die in 1996 als 302328 (met bijnaam José) bij Strukton terecht kwam en in 2007 is omgebouwd tot videoschouwtrein VST07-2 voor Eurailscout. De foto toont José op 5 juli 2008 te Rotterdam Lombardijen.

 

Diezelfde dag kwam ik in Amersfoort de beide rood gekleurde 3029 en 3034 tegen, die door NS Railinfrabeheer (later ProRail) werden ingezet voor meetritten met het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS. De 3029 deed dit samen met de 3024 tussen Heerenveen en Steenwijk, de 3034 reed samen met de 3033 tussen Heerlen en Maastricht. Van de twee motorposten die we hier zien is de 3029 terechtgekomen bij Eurailscout als onderdelenleverancier voor hun twee meet-mP's. Klik hier voor meer over mP's.

 


Samengestelde foto van de hoe rijtuig 7658 er in 2010 uit zag. Dit is het enige overgebleven Plan D-rijtuig dat later is omgebouwd tot Benelux-stuurstand. Daarna is ze een carrière begonnen als Mw Meetrijtuig 80849781805, maar ten tijde van deze foto stond het rijtuig alweer jaren stil. Voor de make-over van dit rijtuig kan je terecht op de pagina over Beneluxtreinen.

 

Op 23 mei 2009 trof ik naast loc 1185 ook dit onbekende meetvoertuig van Infrabel aan op station Brussel Zuid.

 

Twee treinen van BAM op 27 juli 2011 bij Rotterdam Centraal. De rechter is een bagagerijtuig (type Bm235), omgebouwd tot meetwagon, de linker is een 09-16 CAT/ZW meetrijtuig.

 


Amersfoort, 10 september 2011. Het voormalige postrijtuig P7918 (type Plan C) nog in de kleuren van Eurailscout. Dit rijtuig is tot 2009 daar in gebruik geweest als meetrijtuig en in 2014 overgenomen door de Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD), die het uiterlijk terug zal brengen naar de originele staat. De meetinstallatie zal gehandhaafd blijven voor gebruik door de TU Delft.

 

Meetrijtuig UFM 120 "Ir. T. Regtuijt" van Eurailscout in hun eigen loods te Amersfoort.

 


Loc 302328 'José' (ex-NS 2328) met een schouwwagon op 3 januari 2012 in Amersfoort.

 

Later die dag kwam ik de zus van José tegen in Zutphen. Het gaat om Berta, ook wel bekend als de 302270 (ex-NS 2270). Met Berta gaat het zichtbaar slechter dan met José en daarom is ze ook niet lang hierna gesloopt.

 

In Zutphen kwam ik ook nog 'Tonny' van Strukton en een onbekende meettrein tegen.

 


Bij de Eurailscout-loods te Amersfoort trof ik op 8 januari 2021 mP 3024 (alias Jim) aan. Deze voormalige motorpost is vanaf 1992 ingezet als meettrein, begin 2019 is Eurailscout gestopt met het inzetten van Jim.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb