Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

mP

Sinds oudsher vond er postvervoer via het spoor plaats. Aanvankelijk gebeurde dit met postrijtuigen die meereden in reizigerstreinen, maar omdat dit vaak voor vertragingen zorgde werden er vanaf 1956 een aantal Blokkendoos-motorrijtuigen verbouwd tot "motorpost", genummerd in de serie mP 9200. Vanaf 1965 zette de PTT in samenwerking met de NS nieuwe posttreinen in, die afgeleid waren van het Mat.'64. Deze motorrijtuigen waren genummerd in de serie mP 3000. Dat de oude en nieuwe motorposten dezelfde naam droegen komt door het spoorjargon: mP is de officiële afkorting voor "postrijtuig met motor". Omdat in de tijd van de nieuwe motorposten het nog gebruikelijk was om treinen een plannaam te geven werd dit ook het Plan mP. Vanaf 1997 vindt er geen postvervoer per spoor meer plaats. De mP's zijn nog een tijdje gebruikt voor kleine goederentreinen, maar het grootste deel raakte snel in onbruik. Vandaag de dag zijn mP's 3024 en 3032 nog steeds in gebruik als meetrijtuig bij Eurailscout, de 3029 is daar het plukrijtuig voor en de 3031 is eigendom van het Spoorwegmuseum.


Op 4 oktober 2014 werd er in de werkplaats van Nedtrain te Leidschendam een open dag gehouden om 175 jaar spoor in Nederland te vieren. Op deze open dag was onder andere motorpost 3031 van het Spoorwegmuseum te gast.

 

Pluk-mP 3029 op 15 september 2013 in Amersfoort. Deze mP dient voor reserveonderdelen voor meet-mP 3024 'Jim'.

 

mP 3032 tijdens een inspectie op 25 maart 2013 in Roosendaal. Dit was de eerste meet-mP, al sinds 1992. Foto Jeffrey Zeitzen.

 

Wederom de 3029, deze keer in Zutphen op 3 januari 2012.

 

Een kleine mP-reünie te Amersfoort op 5 juli 2008. Links zien we de beide roodgekleurde 3029 en 3034. Rechts zien we de geel-rode 3027 met daarachter nog de rode 3030, "een manusje van alles van Railion", aldus Nico Spilt.