Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Plan V en Plan T

 

Naam: Plan-V

Materieelnaam: Mat. '64

Bijnaam: Apekop

Leverjaar: 1966

Dienst: Stoptrein NS

Verdiepingen: 1

Aantal rijtuigen: 2

Aparte stuurstand: -

Aparte motorwagen /loc: -

Energievoorziening: Bovenleiding (stroom)

Kenmerken: Bolle neus ter bescherming van machinist en gele hoekraampjes bij de cabine

Kleur: Groen - Geel met blauw

Buitendienststelling /modernisering: 2013

Vervanger: SLT

Vervangt: -

 

Naam: Plan-T

Materieelnaam: Mat. '64

Bijnaam: Apekop

Leverjaar: 1964

Dienst: Stoptrein / intercity NS

Verdiepingen: 1

Aantal rijtuigen: 4

Aparte stuurstand: -

Aparte motorwagen /loc: -

Energievoorziening: Bovenleiding (stroom)

Kenmerken: Bolle neus ter bescherming van machinist en grijze hoekraampjes van de cabine

Kleur: Groen - Geel met blauw - Wit met rood en blauw (Vrijheidstrein 2010)

Buitendienststelling /modernisering: 2009

Vervanger: SLT

Vervangt: -

 


Museumstellen:

  • 876
  • 904

Op 26 maart 2017 vond het officiële afscheid van de Hoekse Lijn plaats, waarna deze spoorlijn zal worden omgebouwd tot metrolijn. Ter gelegenheid hiervan werd er tussen de stations Rotterdam Centraal en Hoek van Holland gependeld met drie historische treinen: Plan V 904, Muizeneus 273 en Hondekop 766. We zien hier de 904 op spoor 1 van Rotterdam Centraal.

 


Op 22 augustus 2016 was ik in Amersfoort, waar ik naast loc 1774 ook de helft van een Plan V tegen kwam.

 


Op 16 april 2016 was ik in Nijmegen en kwam ik daar op een opstelterrein een aangename verassing tegen: Sik 314, een Buffel, een zwik dubbeldeksrijtuigen en een hele hoop Plan V's.

 


Tot mijn grote verbazing kwam ik op 26 oktober 2013 drie stellen Plan V tegen op station Rotterdam Lombardijen. Ze gingen helaas te snel om de treinstelnummers te zien.

 


Tijdens de Open Monumentendag 2013 in Amersfoort was ook Plan V 919 aanwezig. Hoewel dit treinstel nog niet zo lang uit dienst is, had het toch veel bekijks.

 


Tot mijn verbazing kwam ik op 7 september 2013 Plan V 962 tegen in Apeldoorn. Deze rijdt hier op de sprinterdienst Apeldoorn - Enschede en is dus een alledaagse verschijning, maar voor iemand uit de Randstad is het toch altijd leuk om een Plan V te zien.

 


Plan V 456 op 25 mei 2013 op spoor 4 in Baarn.

 

Even later stond hier Plan V 929 klaar om te vertrekken naar Utrecht Centraal.

 

Op dat station Utrecht Centraal stond deze Plan V klaar voor vertrek terug naar Baarn.

 

De 464 werd gekoppeld met de 467.

 

En als laatste de 919 bij aankomst in Amersfoort.

 


Op 25 maart 2013 was het een heus Mat.'64-feestje in Eindhoven, er stonden maar liefst 5 stellen. Helaas achter elkaar, zodat Jeffrey Zeitzen ze niet allemaal op de foto kon krijgen.

 

 


Twee onbekende Plan V's onderweg naar Baarn, hier bij station Bilthoven, 9 februari 2013.

 


Op 29 januari 2013 reden er maar liefst 8 stellen Plan V op de Hoekse Lijn. We zien hier de 939 op spoor 1 van Rotterdam Centraal.

 


Een overzichtsplaatje van de 526, 14 januari 2013. Foto Jeffrey Zeitzen

 


Op 8 december reed de NS voor het laatst op de Emmerlijn. Hierbij stopte ook de inzet van de Plan V op deze lijn. Plan V 952 staat hier op spoor 15 te wachten op vertrek naar Emmen. Dit was trouwens een van de weinige stoptreindiensten in 2012, de rest was bijna allemaal "sprinter" geworden.

 

De andere kant van de trein, Plan V 950.

 

Ook de volgende trein naar Emmen heb ik vastgelegd. We zien hier Plan V 940 naast ICMm 4039.

 


Een onbekende Plan V naast een tevens onbekende SLT, een mooi oud-en-nieuw-beeld. Foto Jeffrey Zeitzen

 


Twee keer dezelfde drie Plan V's; eerst op Amsterdam Centraal en later op Rotterdam Centraal, 23 augustus 2012. Vooral de onderste foto is bijzonder, dit zal waarschijnlijk niet meer te zien zijn. Foto's: Jeffrey Zeitzen

 


Opnieuw de Plan T 526, dit keer mijn eigen versie. In 2010 zijn de Plan T's uit dienst gegaan en in 2011 zijn ze, op ongeveer 16/4 (van sommige is niet het hele treinstel behouden) na, gesloopt. Dus je denkt je allerlaatste foto van een Plan T al lang gemaakt te hebben, kom je er toch nog een tegen in Amersfoort! Hier de, nog als enige complete, Plan T 526 op 9 september 2012.

 


Plan V 919 op 2 augustus 2012 in Ede-Wageningen. Dit treinstel is, op de koppen na, helemaal beplakt is met Valleilijn-bestickering.

 


Opnieuw Plan V 919, hier op 23 juni 2012 in Amersfoort. Hier is beter te zien hoe het treinstel is bestickerd.

 

Op 23 juni 2012 stond de 526 ook al hier, alleen was deze grotendeels verstopt achter een DD-AR.

 


Plan V's zag je ten tijden van deze foto alleen nog maar in het Zuiden des Landes. Op 10 juni 2012 zag ik in Utrecht Centraal opeens een Plan V staan! Het desbetreffende treinstel is de 454.

 

Alsof het geluk niet op kon, kwamen er later nog 3 Plan V's aan! De 458, 926 en de 478 als intercity naar Eindhoven. Hier zien we de 458.

 

De 478 was het achterste stel in deze trein.

 


Plan V 919 op 24 december 2011 langs de A1 nabij Amersfoort. Ze is in dienst bij Connxxion, maar heeft nog geen Valleilijn-bestickering. Ondertussen is dit treinstel, met uitzondering van de cabines, helemaal beplakt met Valleilijn-stickers, zoals een aantal foto's hierboven te zien. Dit wordt waarschijnlijk de laatste Plan V, in 2013 wordt ze vervangen door een GTW.

 

Treinstel 867 op 12 november 2011 op het westelijke eindpunt van de Valleilijn; Amersfoort. Dit was de enige Plan V die nog dienst deed bij Connexxion. De 867 zou in september 2011 vervangen worden door Protos 5036, het prototype van de Protos - die na het faillisement van de fabriek naar Connexxion is gegaan-, maar dat gaat niet door. Ondertussen is deze Plan V vervangen door Plan V 919, die hierboven staat.

 


Bij mij in Rotterdam waren de Plan V's al vervangen door de SLT's, maar op andere plekken in het land reden ze nog, zoals in Blerick (hier op 22 oktober 2011). Al doet dit me toch aan Rotterdam denken, waarschijnlijk door de bierfles in het gras.

 


Treinstel 876 (Plan V) van het Spoorwegmuseum in Blerick. Bij de andere cabine zijn de gele raampjes verwijderd, zodat je er weer doorheen kan kijken (zoals in de aflevertoestand).

 


Dit lijken twee treinen, maar in werkelijkheid is het er één, namelijk Plan-V 460. Dit treinstel is gesplitst en de bakken zijn met de koppen naar elkaar toe gezet. Op 13 januari 2006 is dit treinstel op naar deze bestemming, Safety Center Holland in Dordrecht, gebracht, de foto's zijn genomen op 18 augustus 2011.

  


Een onbekende Plan-V op spoor 2 van Barendrecht, 9 april 2010.

 

Plan-T 524 als trein naar Roosendaal. Dit is waarschijnlijk een van zijn laatste ritten geweest.

 

De met grafitti besmeurde stoptrein naar Leiden Centraal op spoor 2.

 


Drie Plan V'tjes rijden op 1 mei 2009 weg van Rotterdam Centraal, in de richting van Blaak.

 

Een Plan V langs perron 8.

 

Twee Plan V's op spoor 7 en 8.

 

Een Plan-T op spoor 8, maar dan op 29 september 2008. Op de achtergrond een Thalys.

 


Een Plan T tijdens de materieelshow van de Haarlem-100 op 30 augustus 2008.

 


Utrecht Centraal, 6 juli 2008. Rechts zien we een Plan T, links een Plan V.

 


Toen ik stond te bevriezen op Den Haag Ypenburg om de Blokkendoos van het Spoorwegmuseum te zien, maakte deze Plan T een stop, 19 april 2008.

 


Een Plan T onderweg naar Rotterdam Centraal, hier bij de Kijfhoek, 30 maart 2008.

 


Treinstel 905 op 22 maart 2008 te Gouda Goverwelle. Deze was eigenlijk bestemd voor de lijn Dordrecht-Geldermalsen (Betuwelijn), maar sinds die is overgenomen door Arriva, rijdt hij daar niet meer.
 

Een overzichtsplaat van treinstellen 939, 905 en 821.

 

De conducteur bij zijn trein, Plan V 821.

 


Een Plan T vertrekt op 21 maart 2008 samen met een Plan  vanaf spoor 2 te Rotterdam Lombardijen richting Rotterdam Centraal.

 

Nee, nee. Ze willen geen vuilnisbak meesmokkelen.

 

Een Plan T onder een dreigende lucht.

 

Een Plan V achterop de stoptrein naar Den Haag Centraal.

 

Die gaat snel...

 

Drie stellen Plan V richting Dordrecht. Het bord op de voorgrond geeft aan dat daar de treinen van 2 en 4 bakken lang moeten stoppen. Op het volgende bord staat een 6, dus daar moeten de treinen met een baklengte van 6 stoppen, enz.

 

Rotterdam Lombardijen, 21-03-08. Een Plan-V en Plan-U 113 tijdens een overbrengingsrit.

Dit is een fotobewerking. In het echt zou dit nooit kunnen, want de Plan U heeft lagere koppelingen dan de Plan V.