Gouda - Alphen a/d Rijn / RijnGouweLijn / A32

De spoorlijn Gouda - Alphen aan den Rijn is in 1934 geopend, verrassend genoeg in een tijd waarin veel van dit soort lokaalspoorwegen juist gesloten werden. Ook na de Tweede Wereldoorlog bleef de spoorlijn in gebruik en in 1956 vond er elektrificatie plaats. De lijn is enkelsporig en heeft kruisingsmogelijkheden bij de stations Boskoop en Waddinxveen, de twee originele stations aan deze lijn. Vervolgens zijn er nog drie nieuwe stations geopend: Waddinxveen Noord in 1973, Boskoop Snijdelwijk in 2017 en Waddinxveen Triangel in 2018.

Al eind jaren '80 werden er voor het eerst plannen gemaakt voor een project dat uiteindelijk de naam RijnGouweLijn kreeg. Hierbij zou de spoorlijn Gouda - Alphen a/d Rijn geïntegreerd worden in een tramtrein- of lightrailverbinding die tussen Gouda en Leiden Lammenschans over het normale spoor zou rijden en vervolgens als stadstram door Leiden naar Katwijk en Noordwijk zou voeren. Als voorbereiding hierop hebben er van 2003 tot 2009 trams van het type A32 gereden tussen Gouda en Alphen a/d Rijn, deze waren eigendom van de HTM maar werden geëxploiteerd door de NS. Toen de proef werd beëindigd in 2009 zijn de trams weer vervangen door normale treinen. Vanaf 2011 doen de zes tramstellen dienst in Stockholm, waar de rest van de A32-vloot ook te vinden is. Het plan voor de RijnGouweLijn is uiteindelijk officieel afgeblazen in 2012.

Van 2016 tot 2019 is de spoorlijn alsnog enigszins opgewaardeerd. Abellio, dochteronderneming van NS, rijdt hier sindsdien met treinstellen type FLIRT 3 onder de vlag van R-net, een merknaam voor hoogwaardig OV in de Randstad. De frequentie is hierbij omhoog gegaan en verder zijn er veel andere maatregelen getroffen om de reis voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken.


Twee A32-stellen komen op 3 november 2007 het station van Gouda binnenrijden. De A32-trams maakten standaard gebruik van spoor 9, één van de twee zaksporen die station Gouda rijk was. Vanwege de lage vloer van deze trams waren alle stations langs de lijn voorzien van lage perrons, wat ook bij spoor 9 in Gouda het geval was. Rechts een kijkje in de cabine van het achterste tramstel.

 

Creatief met Paint Shop Pro: Uw destijds 9-jarige webmaster en een A32-tram in een bevroren landschap nabij Alphen a/d Rijn. Dat de pantograaf de verkeerde draad aanraakt negeren we maar even.

 

Op 7 november 2009 staat een van de zes A32-trams langs het verlaagde perron 9 van station Gouda.

 


Op 31 mei 2018 kwam ik FLIRT-stellen 2011 en 2013 van Abellio tegen op station Gouda. De dienst Gouda - Alphen a/d Rijn wordt sinds 2016 uitgevoerd met deze treinstellen. De treinen maken nu overigens gebruik van het nieuw aangelegde perron 11, spoor 9 is sinds 2020 verdwenen.

 

FLIRT 3 no. 2011 van Abellio maakt op 21 mei 2021 een stop op station Boskoop, om daarna verder te rijden richting Gouda.

 

Omdat Boskoop een kruisingsstation is aan een enkelsporige lijn, moeten de treinen hier tegelijk halteren om elkaar in te halen. Tegelijk met de 2011 kwam ook de 2015 naar Alphen a/d Rijn aan, die overigens vanwege een defecte bovenleiding niet meer verder kon dan dit station.