Dordrecht
Station Dordrecht is in 1872 geopend aan Staatslijn I, de lijn tussen Breda en Rotterdam. Het is een van de twee voorbeelden van een Waterstaatstation van de eerste klasse, samen met station Zwolle. Sinds 1885 doet ook de Betuwelijn het station aan, die in dat jaar westwaarts is verlengd vanuit Gorinchem. Op de perrons 1 en 2/3 treffen we nog historische perronoverkappingen aan, perron 4/5 is er in het begin van de jaren '90 bijgekomen. Daarnaast is Dordrecht een van de stations met een sprong naar opvallend hoge perronnummers, net zoals onder andere Zwolle, Nijmegen en Maastricht. Perron 15 wordt gebruikt als vast spoor voor de stoptrein naar Geldermalsen, perron 20 wordt incidenteel gebruikt voor treinen richting Rotterdam.
Toen ik op 21 februari 2014 van Rotterdam naar Roosendaal reisde, kwam ik in Dordrecht de geblokte 1832 van HSL Logistics tegen. Een aardig halsoverkop geschoten plaatje, maar wel mijn enige van de 1832 in dienst en mijn eerst foto op station Dordrecht.
Dordrecht is het westelijke eindpunt van de Betuwelijn (Dordrecht - Elst), die vanaf 2006 tussen Dordrecht en Geldermalsen werd bereden door treinen van Arriva. In 2018 werd deze dienst overgenomen door Qbuzz, die de treinstellen daarna in een nieuwe kleurstelling heeft gebracht. Links zien we op 21 juni 2019 een stel dat de Arriva-huisstijl nog droeg, rechts een stel in de nieuwe R-net-huisstijl op 23 december 2020. R-net is een overkoepelende merknaam voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad.
Met ingang van februari 2021 was Den Haag Centraal - Dordrecht nog het enige traject in het land waar het SGMm regulier werd ingezet. We zien stel 2951 op 1 februari 2021 op spoor 3a van station Dordrecht, wachtend op vertrek naar Den Haag Centraal.
Op de verbinding naar Roosendaal werd al nieuwer materieel ingezet. We zien FLIRT 3 no. 2209 klaar staan voor vertrek op spoor 3b.
VIRM 9579 maakt een stop op spoor 5 als intercity naar Vlissingen.
Op 20 mei 2021 staat VIRM-2 8717 klaar om een groot rondje via Rotterdam en Schiphol naar Venlo te maken, terwijl SLT 2650 klaar staat om te vertrekken naar Den Haag Centraal.
In maart 2021 botste bij Hooghalen een SNG op een oplegger, waarbij de machinist helaas om het leven kwam. Naar aanleiding hiervan is besloten alle SNG's te voorzien van een geel front, zodat ze beter zichtbaar zijn. De foto toont de 2339 met vernieuwd geel front die op 25 augustus 2021 vanaf spoor 3a vertrekt naar Den Haag Centraal.
De 186 423 van RTB Cargo komt op 22 december 2021 met een containertrein door station Dordrecht.
Op 22 december 2021 staat FLIRT 2507 in Dordrecht klaar om een slag naar Arnhem Centraal te maken, terwijl VIRM 9587 staat te wachten op vertrek naar Vlissingen.
Treinstel 2760 achteraan elf bakken SNG die op 22 december 2021 klaar staan om een slag van Dordrecht naar Den Haag Centraal te maken. Voorheen vertrok deze sprinter standaard van spoor 3a, maar sinds niet lang hiervoor de tienminutensprinter tussen Dordrecht en Rotterdam Centraal is ingevoerd, vertrekken sommige ritten nu ook van spoor 4a, zoals hier het geval is.
De 193 485 van RTB Cargo, voorzien van reclame voor het Duitse bedrijf Lok-Spitz, komt op 3 januari 2022 met een containertrein over spoor 1 door Dordrecht.
Op 7 augustus 2022 kon er tijdelijk geen treinverkeer plaatsvinden op de HSL tussen Rotterdam en Breda, waardoor de Thalys werd omgeleid over Dordrecht. We zien de 4307 het station passeren in de richting van Antwerpen.
Ook de Eurostar naar Londen werd via Dordrecht omgeleid. We zien hier treinstel 4026 het station passeren.
Op 19 januari 2023 vond er een staking plaats in het streekvervoer, waardoor ook de treindienst Dordrecht - Geldermalsen verviel. Het materieel werd gestald in Dordrecht, maar omdat het om de gehele vloot ging, was het puzzelen met de ruimte. Zo belandde dit stel op spoor 5b, terwijl ze doorgaans alleen op de sporen 15 en 16 te vinden zijn.
Loc 189 073 van Rail Force One komt op 21 april 2023 met een goederentrein over spoor 1 door Dordrecht.
SNG 2350 komt via spoor 3 het station binnen als sprinter vanuit Roosendaal.
De 193 742 van European Locomotive Lease (ELL), rijdend onder de vlag van Rail Force One, passeert het station over spoor 1.
Na een dodelijke aanrijding bij Hooghalen in 2021 heeft NS besloten om treinen te voorzien van een geel front. In 2022 is men begonnen met de nog onverbouwde VIRM-stellen te voorzien van een gele neus die de zichtbaarheid van de trein vergroot. We zien een onbekende VIRM met geel frontje op 24 februari 2021 op spoor 21.
MaK G 1206 loc no. 2201 van Lineas komt op 12 juni 2024 met een lading tankwagons over spoor 1.