Stations(gebouwen)

Stations zijn plaatsen waar treinen stoppen. Hé, deze website gaat over treinen! Nou, dan zet ik er ook maar foto's van stations op.


Spoor 10 van Rotterdam Centraal is altijd een middenspoor geweest waar geen treinen stopten, maar in 2012 is dat een tijd lang anders geweest. Over spoor 11 is een tijdelijk perron geplaatst waardoor spoor 11 een kopspoor is geworden en op spoor 10 treinen kunnen stoppen. Langs perron 10b (10a is er niet) staat een Thalys naar Amsterdam.

 

Dit 3e perron van metrostation Marconiplein is vroeger in gebruik geweest, toen dit het eindpunt van de Oost-Westlijn was. Tegenwoordig is het niet meer in gebruik. De trap op de achtergrond leidt naar het RET-kantoor op dit station.

 

De in onbruik geraakte sporen/perrons 4, 5 en 6 van Hoek van Holland Haven. Er staan nog wel vertrekseinen en prullenbakjes op het perron, maar verder is het helemaal verlaten. Vroeger was dit het beginstation voor boottreinen naar grote steden in Europa. Tegenwoordig is dit allemaal verdwenen omdat hier alleen nog de metro van de RET stopt.

Het stationsgebouw van Rotterdam Noord, ontworpen door Sybold van Ravesteyn, is ondertussen afgesloten van de perrons. Hier zie je waar ooit de toegang naar het perron was. In het stationsgebouw staat ten tijden van deze foto (5 november 2011) een kunstexpositie, tegenwoordig is er een café.

 

Sinds 2011 hangen er ook op Rotterdam Lombardijen deze digitale CTA's. Dan is er eindelijk alle ruimte om de stationsnamen voluit te schrijven, doen ze het niet...


De 'perronpuist' aan perron 1 van Rotterdam Centraal op 28 mei 2011. Deze is geplaatst om de treinen die op spoor 1b aankomen voor een deel op het wissel te kunnen laten stoppen.

 

 

28-05-11. Rotterdam Centraal.

Het nieuwe viaduct waar waarschijnlijk spoor 17 en 18 op komen te liggen.

 

 

28-05-11. Rotterdam Centraal.

De toekomstige kantoorruimte voor de NS. Deze ligt vlak naast de sporen. Daarom zijn de ramen van 24db werend glas (dat is ongeveer 6cm dik!), zodat de mensen ongestoord kunnen werken.

 

 

28-05-11. Rotterdam Centraal.

Tijdens "De open dag van de bouw" was er een rondleiding door Rotterdam Centraal. Dit is een foto genomen in de oude voetgangerstunnel. Deze is, i.v.m. de bouw, gesloten en de fietstunnel is de nieuwe voetgangerstunnel geworden. Het is de bedoeling dat in 2013 de fietstunnel weer een fietstunnel wordt en dat deze oude tunnel wordt verbreed van de 8 meter die ze eerst was, naar 49 meter! Daar gaan de winkeltjes nog vanaf (want die komen in de tunnel) en houdt je 30m loopruimte over!

 


Verlassene Station

06-05-11. Attendorn.

Het vervallen stationsgebouwtje van het Duitse station Attendorn.

 


Verlassene Plattformen

04-05-11. Olpe.

De twee verlaten perrons (nog inclusief de pilaren van spoorstaaf) van het Duitse station Olpe.

 


Moderne ruïne

16-06-10. Ruïne van station Rotterdam Wilgenplas.19-06-10. Oud station Rotterdam Wilgenplas.

19-06-10. Ruïne van station Rotterdam Wilgenplas.

Van dit oude NS-station is alleen nog maar een gebouwtje over. Er is nog een trap naar het perron (welk perron eigenlijk, want de perrons zijn foetsie!), maar die loopt dood.

 


__._.___|_ -____

19-06-10. Meijersplein.

Dit station is ter vervanging gekomen van station Wilgenplas. Net als bij station Rodenrijs staat er (heel onduidelijk geschreven) 'noordwaarts' en 'zuidwaarts' op de gevel.

 


Borden

01-05-09. Welk station dit is, is duidelijk.

Op elk perron van een station staat een bord met de naam van dat station. Op een station met veel perrons, word je gek van al die borden!

 

23-08-08. Stoomdepot Rotterdam.23-08-08. Stoomdepot Rotterdam.

23-08-08. Stoomdepot Rotterdam.

Bij het Stoomdepot Rotterdam hebben ze van alle stations van de Hofpleinlijn (behalve Kleiweg) de borden. Hier de borden van Wilgenplas en Hofplein.