Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Over de site

Met het tienjarig jubileum van deze website als aanleiding besloot ik om naast foto's en informatie van rollend materieel ook wat meer over het ontstaan en de ontwikkeling van deze site te plaatsen. Het grootste deel van mijn leven ben ik namelijk al met deze website bezig.

Laten we beginnen bij het begin. Mijn naam is Twan Klein, geboren in 1998 in Rotterdam en heb daar mijn hele jeugd gewoond. Al van jongs af aan had ik interesse in het spoor; ik kan me nog herinneren dat ik op tweejarige leeftijd bij mijn oppastante die langs de Havenspoorlijn Rotterdam woonde altijd net over de vensterbank kon kijken naar de langsrijdende treinen. Rond diezelfde tijd ben ik ook eens naar Diergaarde Blijdorp gegaan, van de dierentuin zelf herinner ik me niets meer maar de reis met de tram ernaartoe wel. Dat ik op tweejarige leeftijd dat al onthoudt zegt genoeg over de impact die de treinen en trams toen al op me maakten.

De interesse in treinen is nooit weggegaan en in 2007 begon ik tijdens treinreizen die ik maakte foto's te nemen van het materieel. Na twee dagen achter elkaar voor het eerst "echt" ergens gespot te hebben, besloot ik om in 2008, op negenjarige leeftijd, een website te maken en daar mijn foto's van treinen, trams en metro's op te plaatsen. De website was gemaakt met Websitemaker van Kennisnet en de url was treinfanaat.websitemaker.nl. Zo is Treinfanaat op 23 maart 2008 geboren, met de foto van RSG2 stel 5268 als allereerst geüploade foto. Ondanks dat mijn omgeving me een whizzkid vond (wat wellicht ook wel zo was), scheelde er nog veel aan de site. Ik was immers alsnog negen jaar en bekeek alles door een kinderlijke bril, die net wat onnauwkeuriger kan zijn dan bij een volwassene.

In 2011 kwam er echter een grote tegenslag: Websitemaker zou ermee stoppen. Dit omdat er voldoende alternatieven beschikbaar waren en de meeste gebruikers kinderen waren die niet heel serieus met hun websites omgingen. Begrijpelijk, maar voor de kleine groep die daadwerkelijk veel werk in hun site hadden gestopt was dit natuurlijk alsnog een grote klap. Door Websitemaker zelf werd als alternatief JouwWeb voorgesteld, waar ik toen naar ben overgestapt. Sinds 7 april 2011 is er dus sprake van treinfanaat.jouwweb.nl.

Ik was destijds twaalf jaar en de website was nog steeds een soort speeltuin. Zo was er bijvoorbeeld de "Treinfanaat club", waar je lid van kon worden en maandelijks een nieuwsbrief over ontving. Naarmate de tijd verstreek en zowel ik als de leden, die vaak leeftijdsgenoten waren, ouder werden, bloedden de sociale kanten van de site enigszins dood. In de loop der jaren is de site daarom steeds serieuzer geworden.

In 2011 en 2012 was ik oud genoeg om zelf op pad te gaan maar nog jong genoeg om het niet heel druk te hebben. Daarom ben ik in die jaren heel veel op pad geweest om treinen te fotograferen, wat terug is te zien aan het aantal foto's uit die jaren. In 2012 begon mijn interesse steeds meer naar stadsvervoer te verplaatsen, wat ook te zien is aan het grote aantal tramfoto's uit 2012 en 2013. In 2014 kwam ik echter in de bovenbouw van de middelbare school terecht en ging het, door de energie die in school ging zitten, bergafwaarts met de inzet voor Treinfanaat.

Pas in 2018 ben ik me weer wat meer op de site gaan storten. Op 23 maart 2018 vierde Treinfanaat het tienjarig jubileum, waar mijn ouders zelfs een taart voor hebben laten maken. Vanaf dat moment ben ik opnieuw naar de site gaan kijken, maar met een wat volwassener oog dan voorheen. Ik heb verschillende aanpassingen gedaan om het serieuzer en overzichtelijker te maken. Een tweede tegenslag was dat ik ergens in 2018 ontdekte dat er grote ruimtes tussen foto's en tekst vielen, zonder dat ik wist waarom. Dit veranderde uiteindelijk naar het uitrekken van elke foto (die meestal 700 bij 500 pixels zijn) naar een vierkant, waardoor praktisch elke foto er niet meer normaal uit zag.

Tot in 2019 ben ik bezig geweest met het herstel hiervan en bijkomend onderhoud. Sindsdien ben ik weer erg tevreden met Treinfanaat. Ook heb ik sindsdien besloten om weer vaker te fotograferen, want wat nu niet bijzonder is, is dat over tien jaar misschien weer wel. Ik hoop dat ik dit kan doorzetten en zo weer regelmatig de website bij te werken, zodat jullie als bezoekers graag terug blijven komen.