Bagagerijtuigen

Vroeger kwam het vrij veel voor dat er een apart rijtuig voor bagage meereed in een trein. Het gebruik hiervan is deels verminderd omdat er steeds meer treinstellen kwamen in plaats van getrokken treinen, maar ook die waren aanvankelijk nog vaak uitgerust met een bagageafdeling. In de loop der jaren is het gebruik van deze rijtuigen en afdelingen in zoverre gedaald dat het nu tot de geschiedenis behoort.


Sinds oktober 2010 heeft de Stoom Stichting Nederland (SSN) deze twee rijtuigen in bezit. Het zijn twee bagagerijtuigen van het type Bm235 (waar ook de ICK-rijtuigen deel van uitmaakten) waar de NS geen behoefte meer aan had. Het ene rijtuig zal worden gebruikt als opslag, de andere wordt omgebouwd tot waterwagen. Hier zien we desbetreffende rijtuigen op 16 juli 2011.

 

Twee meettreinen van BAM op 27 juli 2011 bij Rotterdam Centraal. De linker is een 09-16 CAT/ZW, de rechter is een tot meetwagon omgebouwd bagagerijtuig van het type Bm235.

 


Rijtuig 7603 van de Stoomtrein Goes - Borsele (SGB) achterop de pendeltrein naar Hoedekenskerke, op 8 augustus 2011 te Goes. Dit soort bagagerijtuigen staan vooral bekend onder de bijnaam Stalen D, maar officieel zijn er de twee series DV en DIV. Van de DV-rijtuigen waren er maar vijf exemplaren en deze werden ingezet in internationale treinen. De DIV-rijtuigen werden aanvankelijk alleen binnenlands ingezet, maar in de loop der jaren zijn er aantal verbouwd voor internationale inzet.

 

De Stalen D's stammen uit 1932 en zijn tot in de jaren '80 ingezet in sneltreinen door NS. De instroom van ICR-rijtuigen, waar ook (gedeeltelijke) bagagerijtuigen bij hoorden, betekende het einde voor deze serie. Van de DV-rijtuigen is er één exemplaar bewaard gebleven bij het Spoorwegmuseum, van de DIV-rijtuigen zijn er in totaal 10 bij musea terechtgekomen, waarvan maar liefst drie bij de SGB. Op de foto zien we de 6074 van de SGB.

 


Stalen D 285 op 22 augustus 2013 in Stadskanaal. In 1952 is dit rijtuig in dienst gekomen als D 6065.