Nederlandse stoomlocomotieven

De eerste stoomtrein in Nederland reed in 1839 tussen Amsterdam en Haarlem. In 1908 reed de eerste elektrische trein, pas in 1948 de eerste elektrische locomotief en in 1958 werd de laatste stoomlocomotief buiten dienst gesteld. Vandaag de dag zijn er veel museumorganisaties in Nederland die stoomlocomotieven hebben, maar een groot deel hiervan zijn van origine Duits. Op deze pagina staan alleen de locomotieven die voor Nederlandse maatschappijen hebben gereden.


Stoomloc 8811 van de SSN op 19 oktober 2010 bij het Stoomdepot in Rotterdam. De van oorsprong Britse 8811 is tijdens de bevrijding in 1945 in Nederland aangekomen en is nog tot 1975 gebruikt bij de Zuid-Limburgse mijnen. Dat maakte het de laatste stoomloc in reguliere dienst in Nederland. In 2012 was de renovatie van de 8811 officieel afgerond, maar rijvaardig was ze zo te zien al eerder.

 

Locomotief no. 2 van de SGB, bijgenaamd 'Borsele', op 8 augustus 2011 in Goes. Deze loc heeft vele nummers gehad: bij Laura en Vereeniging te Eygelshoven heeft ze dienst gedaan als lv9, daarna ging ze naar de SGB en heeft daar gereden als loc 6 'Laura'. Na een grote revisie heeft ze haar huidige nummer en bijnaam gekregen.

 

Locomotief no. 7 van de Museum Buurt Spoorweg (MBS) op 26 december 2011 te Haaksbergen. Deze loc, die aanvankelijk SS 657 heette, is de oudste in Nederland gebouwde en nog steeds rijvaardige stoomloc in ons land. Ze kwam in 1901 in dienst bij de Staatsspoorwegen en heeft tot 1952 bij NS dienst gedaan. De loc staat ook wel bekend onder de bijnaam 'Kikker'.

 

De 3737 is de enige overgebleven locomotief uit de serie 3700. We zien de loc hier op 24 maart 2012 in het Spoorwegmuseum.

 

Van de serie 2100 is alleen de 2104 nog bewaard. Van een andere serie 2100 is alleen een kop bewaard gebleven (Railhopper).