TGV en Thalys

TGV (Train à Grande Vitesse) is de benaming voor de Franse hogesnelheidstrein. Het wordt gebruikt om zowel de hogesnelheidsdiensten als het materieel mee aan te duiden. De eerste TGV reed in 1981 tussen Parijs en Lyon.

Thalys is de merknaam voor een netwerk van internationale treinen dat Frankrijk verbindt met Nederland, België en Duitsland. Het Thalys-netwerk startte in 1996 met de verbinding Amsterdam - Parijs, wat nu nog steeds de hoofdslagader is. In 1997 werd het net al aardig uitgebreid met verbindingen van Parijs naar Keulen (later verder naar Dortmund), Luik en Oostende. De laatste twee verbindingen zijn per 2015 opgeheven. Verder worden er seizoensritten naar onder andere Marseille geëxploiteerd. Door de ingebruikname van verschillende HSL-trajecten zijn de reistijden door de jaren heen steeds korter geworden. Aangezien de treinen grote gelijkenissen vertonen, staan ze samen op een pagina.

Door de jaren heen zijn er verschillende type TGV's verschenen. De Thalys-diensten worden uitgevoerd met treinstellen type TGV PBA of TGV PBKA, die allebei zijn gebaseerd op bestaande TGV-types. De namen slaan op de belangrijkste bestemmingen (Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam). De PBA is dus niet geschikt voor inzet naar Keulen, op de verbinding naar Amsterdam vinden we zowel de PBA als de PBKA.


In maart 2008 maakte ik mijn eerste twee foto's van de Thalys. Links zien we PBKA-stel 4307 langs perron 1 van Rotterdam Centraal op 15 maart 2008. Op de 30e van die maand zien we een ander PBKA-stel ter hoogte van rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht, iets dat sinds de ingebruikname van de HSL-Zuid in 2009 alleen nog met omleidingen gebeurt.

 

Op 23 mei 2009 was ik op station Brussel Zuid, waar ik voor het eerst de reguliere TGV aantrof. Het gaat om de stellen 4529 (links) en 4522 (rechts).

 

Op 3 september 2010 is Thalys 4343 onderweg naar Amsterdam Centraal en passeert daarbij station Rotterdam Zuid.

 

Thalys PBA-stel 4538 op spoor 3 van het in verbouwing zijnde Rotterdam Centraal, 28 mei 2011.

 


Spoor 10 van Rotterdam Centraal is altijd een middenspoor geweest waar geen treinen stopten, maar tijdens de verbouwing van het station is dat een tijdje anders geweest. Over spoor 11 heen werd een tijdelijk perron geplaatst, waardoor dat een kopspoor werd en er op spoor 10 treinen konden stoppen. Op 18 mei 2012 staat er langs perron 10b (10a was er niet) een Thalys naar Amsterdam.

 

Ook de 4303 reed die dag. Let vooral op het witte tyfoonrooster.

 


Op 17 augustus 2012 vertrekt Thalys 4539 van spoor 12 van Rotterdam Centraal.

 

Thalys-stel 4537 en de net vertrekkende 4345 op 15 december 2012 op Antwerpen Centraal. Foto: Jeffrey Zeitzen.

 

TGV 4717 op 7 augustus 2018 te Frankfurt am Main Hbf.

 

Thalys 4345 komt op 3 april 2022 door station Rotterdam Zuid.

 

Op 7 augustus 2022 kon er tijdelijk geen treinverkeer plaatsvinden op de HSL tussen Rotterdam en Breda, waardoor de Thalys werd omgeleid over Dordrecht. We zien de 4307 het station passeren in de richting van Antwerpen.

 

Zie ook:

ICE