Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Om verschillende redenen is 2016 besloten de treinstellen ICNG te bestellen. Naast het (deels) vervangen van de ICMm en ICRm en het opvangen van groeiende reizigersaantallen, speelt ook het Fyra-debakel hierin een rol. Nadat de volledige vloot V250 terug werd gestuurd naar de fabrikant, moesten als noodoplossing de ICRm-stammen met 186-loc blijven rijden. De ICNG is om deze reden niet alleen geschikt voor het hoofdspoor, maar ook voor de HSL tot aan Brussel. Vanaf 2021 worden de treinstellen ingezet.


Op 26 juli 2020 kwam ik op spoor 3 van Rotterdam Centraal per toeval vijfwagenstel 3103 tegen tijdens een nachtelijke testrit.

 

In het weekend van 2 en 3 juli 2022 vond de officiële presentatie van de ICNG plaats. Treinstellen 3121 en 3122 werden onder grote belangstelling tentoongesteld op station Rotterdam Centraal, waarbij men voor het eerst ook een blik op het interieur kon werpen.

 

In 2023 begon de reguliere inzet van de ICNG met enkele ritten tussen Amsterdam en Rotterdam. Op 21 mei 2023 staat treinstel 3222 op spoor 3 van Rotterdam Centraal te wachten op vertrek naar Amsterdam, terwijl Eurostar 4028 richting Londen net het station binnenrijdt.

 

Niet lang na de eerste reguliere ritten tussen Amsterdam en Rotterdam werd er ook begonnen met de instroom van de ICNG op het traject Den Haag - Eindhoven, dat ook deels over de HSL voert. Op 15 juli 2023 maakt achtwagenstel 3222 een slag van Eindhoven naar Den Haag en stopt daarbij op spoor 2 van station Tilburg, vanaf waar ze vervolgens vanwege een defect niet meer verder kon rijden.

 

De 3137 rijdt samen met de 3222 een slag tussen Eindhoven en Den Haag en doet daarbij ook Rotterdam Centraal aan, 31 augustus 2023.

 

ICNG-B 3312, een van de acht stellen bedoeld voor de IC Brussel en al voorzien van de Flow-kleurstelling, staat op 9 februari 2024 op spoor 2 van station Breda voor een testrit.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb