Intercity Nieuwe Generatie (ICNG)

Om verschillende redenen is 2016 besloten de treinstellen ICNG te bestellen. Naast het (deels) vervangen van de ICMm en ICRm en het opvangen van groeiende reizigersaantallen, speelt ook het Fyra-debakel hierin een rol. Nadat de volledige vloot V250 terug werd gestuurd naar de fabrikant, moesten als noodoplossing de ICRm-stammen met 186-loc blijven rijden. De ICNG is om deze reden niet alleen geschikt voor het hoofdspoor, maar ook voor de HSL tot aan Brussel. Vanaf 2021 worden de treinstellen ingezet.


In de avond van 26 juli 2020 kwam ik per toeval ICNG 3103 tegen op spoor 3 van Rotterdam Centraal, terwijl deze met een testrit bezig was.

 

In het weekend van 2 en 3 juli 2022 vond de officiële presentatie van de ICNG plaats. Treinstellen 3121 en 3122 werden onder grote belangstelling tentoongesteld op station Rotterdam Centraal, waarbij men voor het eerst ook een blik op het interieur kon werpen.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb