Elektrische locomotieven NS 1100

Vanaf 1950 verscheen de serie NS 1100 op het Nederlandse spoor. Aanvankelijk reden ze rond in een turquoise kleurstelling, later in het Berlijns blauw en uiteindelijk in het grijs met geel. Vanaf 1978 kregen alle 1100en een botsneus, om de veiligheid van de machinist te verbeteren. Door de komst van de mDDM (de motorwagen van de DD-AR) in de jaren '90 konden de 1700en, die voorheen met de DD-AR's reden, de taken van de 1100en overnemen. Hierdoor raakten de deze serie overbodig, wat leidde tot de buitendienststelling in 1999. Van de zestig locomotieven zijn er vijf bewaard gebleven. De foto's op deze pagina zijn gerangschikt op museumorganisatie.


Loc 1138 met een D-trein onderweg van Basel naar Amsterdam ter hoogte van Utrecht Lunetten, zomer 1991. Foto: René Friebel.

 


Spoorwegmuseum

Loc 1125 met onjuiste nummerplaten op 8 oktober 2011. De loc is al sinds 1987 in de collectie van het Spoorwegmuseum, ter gelegenheid van 150 jaar spoorvervoer in Nederland in 1989. Omdat het museum beschikking had over de sierlijsten en nummerplaten van de 1122, zijn deze gebruikt op de 1125. De 1122 zelf is overigens ook bewaard, maar door de Stichting Klassieke Lokomotieven.

 

Loc 1125 langs het perron van Utrecht Maliebaan op 27 november 2021, nu met correcte nummerplaten en in een minder giftig kleurtje turquoise. Van 2008 to 2018 is de loc gerestaureerd, waarbij ze de tractiemotoren uit de 1111 heeft ontvangen. Sindsdien is de 1125 weer rijvaardig.

 

Loc 1111 in februari 2009 te Blerick. De loc is later dat jaar gesloopt ten behoeve van de revisie van de 1125. Volgens het internet bevinden de cabines van de loc zich nog bij de sloper. Foto: Jordi Thelosen.

 

Naast de 1125 heeft het Spoorwegmuseum ook nog de 1107 tot hun beschikking. Deze staat opgeborgen in de museumloods in Blerick, waar ik in oktober 2011 een bezoek aan bracht. Wat de plannen zijn met deze loc is voor mij onduidelijk.

 


Stoomtrein Goes-Borsele (SGB)

De aardig zongebleekte 1136 van de Stoomtrein Goes-Borsele op 8 augustus 2011 in Goes.

 

Achter de 1136 stond de 1145, hier beter te zien. De grijze verf heeft het op deze loc beter uitgehouden dan bij de 1136.

 

Op 27 mei 2022 bracht ik weer eens een bezoekje aan de SGB. De 1136 was relatief prominent neergezet, maar de 1145 had ik zo gauw nog niet gezien.

 

Een stukje verderop kwam ik alsnog de 1145 tegen, die er duidelijk meer op achteruit is gegaan dan de 1136. De loc zou in 2014 zijn verkocht om vervolgens in het Berlijns blauw voor de voormalige hoofdwerkplaats Tilburg te worden geplaatst, maar tot op heden is daar nog niets van terecht gekomen.

 


Stichting Klassieke Lokomotieven

Sinds 2003 is loc 1122 eigendom van Stichting Klassieke Lokomotieven. Tot op heden zijn er nog geen pogingen gedaan om de loc op te knappen. De 1122 is een tijd lang gebruikt als energieleverancier voor de rijtuigen van EETC, waarvoor ze op opstelterrein Watergraafsmeer in Amsterdam verbleef. We zien de loc hier gefotografeerd vanaf station AMsterdam Science Park op 3 januari 2012.