Diesellocomotieven 6400

In 1985 heeft de NS als vervanging van de series 2200 en 2400 60 locomotieven besteld bij fabrikant MaK, in 1989 gevolgd door nog een serie van 60 stuks. De officiële materieelnaam luidt MaK DE 6400. De locomotieven waren uitsluitend bedoeld voor goederenvervoer en daarom kwamen na de splitsing van NS alle 120 locomotieven bij NS Cargo terecht, waarbij een deel de oorspronkelijke geel-grijze kleurstelling heeft ingewisseld voor het NS Cargo-rood. Doordat NS Cargo fuseerde met DB Cargo in Railion en dat sinds 2016 weer DB Cargo heet, zijn de 6400en sinds dien met het logo van Deutsche Bahn te zien. In Duitsland staat deze serie bekend als Baureihe 264.


Terwijl ik op 18 mei 2007 op station Amersfoort Schothorst op de stoptrein naar Zwolle stond te wachten, kwam in de verte deze eenzame rode 6400 voorbij.

 

In de beginperiode van mijn spoorweghobby waren bovenleidingsportalen mijn grootste vijand. Links zien we een driespan 6400'en (de gele 6466, de rode 6405 en nog een onbekend rood exemplaar) en een Baureihe 189 met een gemende goederentrein op rangeerterrein Kijfhoek op 30 maart 2008. Rechts komt een driespan 6400'en met een ertstrein langs station Rotterdam Stadion op 7 december 2008.

 

De 6418 (bijgenaamd 'John') komt op 23 december 2010 over spoor 3 door het Duitse station Bad Bentheim gereden.

 


Emplacement Waalhaven in Rotterdam is lange tijd het domein geweest van de serie 6400. Op 7 juli 2011 komt de 6438 (bijgenaamd 'Henk') met een soortgenoot langs het kantoor van Railion gereden, terwijl een klein stukje verderop de 6504 op een opstelspoor stond.

 

Op het terrein van Shunter Waalhaven kwam ik vervolgens nog de 6480 tegen.

 


De 6512 van Deutsche Bahn op het terrein van Shunter Waalhaven, 25 januari 2012. Hoewel Railion al in 2009 is opgegaan in DB Schenker Logistics (later simpelweg DB Cargo), kon ik drie jaar later pas mijn eerste foto maken van een 6400 in DB-kleurstelling.

 

Sommige locomotieven hebben nog betrekkelijk lang in de oude NS-kleuren en met de naam Railion rondgereden, hoewel er al wel duidelijk werd gemaakt dat dat bedrijf nu onder Deutsche Bahn viel. Op 12 augustus 2012 staat de gele 6464 naast rangeerrobot Bokito bij de huidige Alstom-werkplaats bij emplacement Waalhaven.

 

Locomotief 6430 op 22 oktober 2012 te Rotterdam Centraal. De loc werd destijds ingezet voor de wegsleepdienst van ProRail, maar was nog steeds in eigendom van Deutsche Bahn.

 

Op 4 augustus 2013 kwam drie generaties diesellocomiteven tegen bij Shunter Waalhaven. Rechts de 2225 uit de jaren '50, daarachter een Duitse V100 uit de jaren '60 en links de 6489 uit de jaren '80.

 

In de zakkende avondzon van 26 april 2022 komt de 6429 (bijgenaamd 'Hans') met een goederentrein door station Gouda.

 

De 6439 komt op 27 mei 2022 met een goederentrein door station Dordrecht.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb