Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
Sprinter Lighttrain (SLT)
DDZ (NID)
FLIRT 3
SNG

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

150 jaar tram

Op 5 juli 2014 werd in Den Haag gevierd dat er al 150 jaar trams in Nederland rijden. Er werd een optocht gehouden van Scheveningen naar de Grote Kerk in Den Haag, waar de nieuwste Haagse tram officieel werd gepresenteerd in het bijzijn van Koning Willem-Alexander.


Toen ik aankwam in Scheveningen, was ik al te laat om de stoet vanaf de eerste tram te fotograferen. We starten dus in het midden met bovenleidingsmontagewagen H41, ook wel bekend als Dieseltinus.

 

Achter Dieseltinus volgden een aantal PCC's. Als eerste de 1165, gevolgd door de 1210.

 

Daar achteraan kwam de 1304 met bijwagen 2101, gevolgd door Partytram 1302.

 

De PCC-parade werd kort onderbroken door GTL 3035, de zogeheten Hoftramm, waarin men kan dineren.

 

Als laatste PCC reed de 1315, de meettram van de HTM, mee.

 

Ongeveer al het trammaterieel dat ooit bij de HTM heeft dienstgedaan reed mee, zo ook een 'ordinaire' GTL 3112.

 

Na een pauze in de keerlus bij het Zwarte Pad, ging de optocht richting de Grote Kerk. Voorop reed Tweeramer 2, een van de eerste Haagse elektrische trams. Daar achteraan kwam Drieramer 164.

 

De Drieramer werd gevold door, je raad het al, Vierramer 265. Een Vijframer lag in de lijn der verwachting, maar aangezien die niet bestaan was Buitenlijner 57 de volgende in de optocht.

 

Pekeltram 3044 volgde daarop. Die werd op zijn beurt gevolgd door de 826. Dit trammaterieel heeft, in tegenstelling tot anderen, geen bijnaam; de trams worden aangeduid met de naam '800-serie'.

 

De laatste tram die ik nog niet had gefotografeerd was Vierasser 215, de enige nog bestaande van zijn soort.

 

Als contrast werd na al deze oude trams de nieuwste tram van de HTM gepresenteerd. We zien Avenio 5003, welke een half uur eerder is onthuld door de directeur van de HTM en onze eigen Koning Willem-Alexander.