Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 450
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Deense trams

In Denemarken hebben een tijd lang trams rondgereden, in de steden Kopenhagen, Odense en Aarhus. In 1972 is het laatste trambedrijf buiten dienst gesteld. In 1978 is echter het Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm geopend, een trammuseum waar naast talloze trams uit deze steden, ook trams van andere plaatsen te zien zijn. Het museum bestaat uit meerdere depots en smalsporige tramlijn (van het parkeerterrein naar de depots) en een normaalsporige tramlijn (van de depots door het bos naar een daar neergezette restauranttram). Naast trams worden er in het museum ook bussen tentoongesteld.


Op 23 juli 2017 bezocht ik het Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Wanneer je in het museum aankomt met de tram vanaf het parkeerterrein, stop je vlak voor een van de depots waar onder andere deze tram staat. Het gaat hier om de 213 uit Bazel.

 

Hier zien we motorwagen 12 uit Odense naast motorwagen 567 uit Kopenhagen, met het karakteristieke balkonnetje.

 

Toen de bovenstaande trams weg waren gereden, hadden we beter zicht op de uit Düsseldorf afkomstige Düwag 2412.

 

Buiten dit depot was de in 1940 gebouwde 587 uit Kopenhagen te zien.

 

Hier stond ook de 965, afkomstig uit Melbourne. Deze tram is eigendom van de Deense kroonprins en kroonprinses. De tram was een geschenk van de stad Melbourne ter ere van de kroonprinses, die in Australië geboren is.

 

Voor een van de andere depots stond naast de Haagse 824 (die eerst dienst deed bij de EMA) ook de modernste tram uit het bestand van het museum, namelijk de uit 1976 stammende 797 uit Rostock.

 

We zagen hem op de foto hierboven al: motorwagen 100 uit Kopenhagen.

 

Dit depot is, in tegenstelling tot de eerste, volledig ingericht als museum. In het depot stond wederom een Kopenhaagse tram, de 275, naast de olijfgroene 74 uit het Zweedse Malmö.

 

Het museum bezit ook over een aantal werkwagens, waaronder deze uit 1900 stammende Kopenhaagse S1.

 

Op deze foto zien we de uit 1912 stammende Kopenhaagse motorwagen 327 naast de Hamburgse 3060 uit 1951 bij de beginhalte van de tramlijn naar het bos.

 

Op deze foto zien we motorwagen 929, van de Tuborg Klampenborg Elektriske Sporvej, een dochteronderneming van het Kopenhaagse trambedrijf. De tram rijdt hier in het nieuwe deel van het museum, waar een volledige winkelstraat is opgetrokken.

 

Aan het eind van de anderhalve kilometer lange tramlijn die het bos in gaat bevindt zich een keerlus met in het midden de Düsseldorfse Düwag 2410. Deze wordt als cafetaria gebruikt.

 

We sluiten af met een foto van een halve Düwag, vermoedelijk afkomstig uit Düsseldorf. Ik kan op de website van het museum niks vinden over deze tram, dus het is een raadsel wat het is en wat er mee gaat gebeuren.