Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

SGM (Sprinter, Citypendel) en SGMm (Sprinter, Vlaflip)

 

Naam: SGM (StadsGewestelijk Materieel)

Materieelnaam: Plan Y

Bijnaam: Sprinter

Leverjaar: 1975

Dienst: Stoptrein NS

Verdiepingen: 1

Aantal rijtuigen: 2/3

Aparte stuurstand: -

Aparte motorwagen /loc: -

Energievoorziening: Bovenleiding (stroom)

Kenmerken: Optrekken van 0 tot 125km/h in 75 sec. (vandaar de naam Sprinter)

Kleur: Geel met blauw - Geel

Buitendienststelling /modernisering: 2003

Vervanger: SGMm

Vervangt: -

 

Naam: SGMm (StadsGewestelijk Materieel modern)

Materieelnaam: Plan Y

Bijnaam: Sprinter, Vlaflip

Leverjaar: 2003

Dienst: Stoptrein, Sprinter NS

Verdiepingen: 1

Aantal rijtuigen: 2/3

Aparte stuurstand: -

Aparte motorwagen /loc: -

Energievoorziening: Bovenleiding (stroom)

Kenmerken: Geel onder, wit midden en blauw boven (vandaar de naam Vlaflip)

Kleur: Wit met blauw en geel

Buitendienststelling /modernisering: -

Vervanger: -

Vervangt: SGM

 


Sprinter 2991 op 17 december 2016 op station Hoek van Holland Haven. Dit is mijn laatste foto van een SGMm op de Hoekse Lijn, voordat de lijn tot metroverbinding is omgebouwd.

 


Sprinter 2940 rijdt op 25 april 2013 station Baarn binnen.

 

De 2936 was de achterste in die trein.

 

Sprinters 2943 en 2953 rijden juist weg.

 


SGMm 2969 komt op 17 februari 2013 aan op spoor 1 van Hoek van Holland Haven.

 


SGMm 2961 op spoor 4 van Amersfoort, 9 februari 2013.

 


SGMm 2979 op spoor 3 van Apeldoorn als Sprinter naar Enschede, 24 november 2012.

 


Sprinter 2989 maakt op 17 augustus 2012 een stop op spoor 8 van Rotterdam Centraal, om vervolgens door te rijden naar Den Haag Centraal.

 


Sprinter-tweetje 2119 als trein naar Arnhem, hier op het andere eindpunt Ede-Wageningen, 2 augustus 2012.

 


Sprinter-drietje 2949 op 12 mei 2012, op de dienst Utrecht Centraal - Rhenen, hier in Driebergen-Zeist. Meestal wordt deze dienst gereden door SLT's.

 

Even later kwam ik op Utrecht Centraal dit treinstel opnieuw tegen.

 


De glimmende 2955 van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland Strand op 3 maart 2012 in Schiedam Centrum. Een bijzondere verschijning, meestal doen er SLT's dienst op deze lijn. Als over een paar jaar de lijn naar Hoek van Holland wordt overgenomen door de RET, stoppen op dit perron de treinen naar Den Haag, die dan over een nieuwe viersporige lijn gaan rijden.

 

Vlaflip 2964 als sprinter naar Rotterdam Centraal. De stoptreinen zijn bijna verleden tijd, dit worden allemaal sprinterdiensten (niet te verwarren met dit materieel).

 


Sprinters 2947 en 2972 op 8 oktober 2011 te Utrecht Centraal, klaar om gekoppeld te worden.

 


Van links naar rechts: ICMm 4216 (Plan Z), SGMm 2962 (Plan Y) en Plan U 115.

 


De enige nog bestaande gele Sprinterkop is in het Spoorwegmuseum in gebruik als simulator.

 


Vlaflip 2930 (?) rijdt op 14 augustus 2009 weg van Almere Centrum naar Lelystad Centrum.

 


Vlaflip 2976 op 2 juli 2009 te Hoek van Holland Haven.

 


Sprinter-drietje 2954 op spoor 10 van Rotterdam Centraal, 1 mei 2009.

 

Sprinter-drietje 2965 op spoor 10.

 


Driebergen-Zeist, 9 januari 2009. Sprinter-tweetje 2135 als kontontstopper.

 


Sprinter-tweetje 2144 met een onbekend Sprinter-drietje op 7 december 2008 bij Rotterdam Stadion. Dit is waarschijnlijk een van de eerste gerenoveerde Sprinter-tweetjes.

 


Den Haag HS, 15 november 2008. De machinist van de 2959 en 2995 kijkt even de wielen na.

 


SGMm 2960 richting Utrecht, hier in Maarn op 6 juli 2008.

 

 06-07-08. Utrecht Centraal.

Een anonieme Vlaflip in de GDST nabij Utrecht Centraal.

 


Een SGM als Citypendel, Gouda Goverwelle, 22 maart 2008. Deze deden vooral dienst op de Hofpleinlijn en Zoetermeerlijn, maar sinds er op die trajecten met RandstadRail wordt gereden, kwamen ze weer in de gewone dienst terecht.

 

Sprinter 2943 op spoor 1.

 


Een Vlaflip op weg naar Rotterdam passeert op 19 februari 2008 de spoorwegovergang bij Moordrecht.

 


Op 13 december 2003 omstreeks 11:30 reed SGM 2869 op Den Haag Centraal een bonbonwinkel binnen waarbij deze 1,5 meter opschoof.. Er zijn geen gewonden gevallen. Foto: John Rieken.