Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

SLT

Naam: SLT (Sprinter Light Train)

Materieelnaam: SLT

Bijnaam: SLET

Leverjaar: 2009

Dienst: Sprinter NS

Verdiepingen: 1

Aantal rijtuigen: 4/6

Aparte stuurstand: -

Aparte motorwagen /loc: -

Energievoorziening: Bovenleiding (stroom)

Kenmerken: Geel onder, wit midden en blauw boven. Geen toiletten (niet slim, waarschijlijk daarom SLET)

Kleur: Wit met blauw en geel

Buitendienststelling /modernisering: -

Vervanger: -

Vervangt: Plan-V en Plan-T 


Een anonieme SLT komt op 25 mei 2013 het futuristisch ogende station Lelystad Centrum binnen.

 


SLT's 2615 en 2441 op 26 november 2012 op Rotterdam Centraal. Foto: Jeffrey Zeitzen

 


SLT-6 2601 staat op 10 november 2012 op Rotterdam Centraal klaar voor vertrek naar Roosendaal.

 


12 mei 2012. SLT 2648 komt aan op spoor 1 van Bunnik, om vervolgens door te rijden naar Utrecht Centraal en Breukelen.



Den Haag Centraal, 07-04-12. Een V-IRM naast een SLT waarvan ik er later achter kwam dat het de trein was die ik moest hebben en hem net miste...

Niet zo'n leuk weetje: Op het perron waarnaast deze SLT staat liggen 3 lieveheersbeestjes-tegels vlak bij elkaar. Die tegels worden geplaatst op plekken waar zinloos geweld is gepleegd...

 


SLT 2651 op 11 maart 2012 te Rotterdam Lombardijen. Volgens de omroepster is dit de stoptrein, maar een paar jaar geleden is die soort in Rotterdam toch echt vervangen door de treinsoort sprinter.

 


SLT 2658 als sprinter naar Den Haag Centraal tijdens de stop in Delft, 28 januari 2012. Over een paar jaar is dit "oud ontmoet nieuw-beeld" verleden tijd, dan wordt het in 1847 geopende station (en daarbij ook het Delftse luchtspoor) gesloten. Er is dan een gloednieuw ondergronds station aan een gloednieuwe viersporige tunnel. Gelukkig blijft het mooie oude stationsgebouw gewoon staan.

 


Pre-metro, maar dan anders

Een SLT langs perron 2 van Hoek van Holland Haven, 03-12-11. Dit station is best groot, al is er maar een klein deel in gebruik. En anno 2017 is dit beeld verleden tijd, dan stoppen hier alleen nog de metro's van RET lijn B.

 


05-11-11. SLT 2404 op Rotterdam Noord, klaar voor vertrek naar Rotterdam Centraal.

 

Een onbekende SLT naar Uitgeest.

 


SLT 2436 op 27 juli 2011 langs perron 16 van Rotterdam Centraal, het perron die het langst de oude overkapping heeft gehouden.

 


Driebergen-Zeist, 09-07-11. Een onbekende SLT-4 naar Rhenen.

 


Een onbekende SLT rijdt weg van spoor 2 van Driebergen-Zeist, 12 juni 2011.

 

Een andere onbekende SLT komt binnen op spoor 1.

 


SLT-4 2419 als trein naar Breukelen op spoor 1 van Bunnik, 10 april 2011.

 

SLT-4 2440 op spoor 2 als trein naar Rhenen.

 

SLT-4 2434 op spoor 1.

 

SLT-6 2606 rijdt net van spoor 2 weg, opweg naar Rhenen.

 

SLT 2408 langs perron 2.

 

Een onbekende SLT rijdt weg naar Rhenen.

 


Vreemde combi 

Capelle a/d IJssel, 15-12-10. Een bijzondere combinatie van V-IRM 9479 en SLT 2605. De SLT had pech en de kwam V-IRM kwam hem wegslepen.

 


Grafitti 

Zo nieuw en toch al slachtoffer...

 


13-12-08. Werkplaats Leidschendam.

De gloednieuwe SLT 2401 word tentoongesteld. Toen deze foto werd gemaakt, waren SLT's nog niet in dienst, dus dit was erg bijzonder en had ook veel belangstelling. Ik weet niet of deze trein al veel heeft gereden, want in december 2011 stond hij nog steeds (of weer) in Leidschendam.