Sprinter Lighttrain (SLT)

Ter vervanging van het Materieel '64 besloot de NS in 2005 tot de aanschaf van de Sprinter Lighttrain, kortweg SLT, gebouwd door Bombardier en Siemens. Na bijna een jaar proefrijden wordt de SLT sinds begin 2009 ingezet, de laatst geleverde trein kwam in 2012. Er zijn 69 vierwagenstellen (ook wel S70 genoemd) en 62 zeswagenstellen (ook wel S100 genoemd) geleverd, wat uitkomt op een totaal van 131. Er is veel kritiek geweest op de SLT, aanvankelijk door kinderziektes die zich voordeden in de wintermaanden, maar het treintype was vooral berucht vanwege het ontbreken van een toilet, wat het zelfs tot een motie in de Tweede Kamer heeft geschopt. Uiteindelijk zijn in alle treinstellen alsnog toiletten ingebouwd.


Het gloednieuwe vierwagenstel 2401 tijdens een open dag in de werkplaats van Nedtrain te Leidschendam op 13 december 2008. Dit treinstel is in april van dat jaar als eerste uit de fabriek gerold. Drie maanden hierna werd de SLT voor het eerst ingezet, al was dit alleen nog proefbedrijf tussen Den Haag en Utrecht. Vanaf 2010 komen daar meer verbindingen bij.

 

SLT-stellen 2419 en 2440 als sprinters naar respectievelijk Breukelen en Rhenen maken op 10 april 2011 een stop op station Bunnik.

 

We bevinden ons langs dezelfde spoorlijn als hierboven, maar dan één station meer richting het oosten. Een onbekende SLT komt op 12 juni 2011 als sprinter naar Breukelen aan op station Driebergen-Zeist.

 

SLT 2436 op 27 juli 2011 langs perron 16 van Rotterdam Centraal, het perron dat het langst de oude overkapping uit de jaren '50 heeft behouden.

 


Een onbekende SLT naar Uitgeest en de 2404 naar Rotterdam Centraal op 5 november 2011 te Rotterdam Noord.

 

Een SLT langs perron 2 van Hoek van Holland Haven op 3 december 2011. Dit station was vrij ruim opgezet, al was er nog maar een klein deel in gebruik. Sinds 2019 is dit station in gebruik door de Rotterdamse metro.

 

De 2658 als sprinter naar Den Haag Centraal in Delft op 28 januari 2012. Sinds 2015 is dit beeld verleden tijd, want toen is het Delftse luchtspoor met bovengronds station gesloten. Sindsdien ligt er een een ondergronds station aan een viersporige tunnel. Het stationsgebouw uit 1847 staat er nog wel, al is het nu slechts in gebruik als restaurant.

SLT 2651 op 11 maart 2012 te Rotterdam Lombardijen. Volgens de omroepster was dit een stoptrein, maar met de invoering van dit materieel is de naam van die treindiensten veranderd in 'sprinter'.

 

SLT 2648 komt op 12 mei 2012 aan op spoor 1 van Bunnik, om vervolgens door te rijden naar Utrecht Centraal en Breukelen.

 

Op 15 juli 2013 maakt SLT 2652 een stop op Rotterdam Lombardijen als sprinter naar Den Haag Centraal.

 

Op 3 april 2019 trof ik de 2462 samen met een soortgenoot aan op het station van Tiel, klaar om te vertrekken als sprinter naar Woerden.

 


SLT 2643 op 21 juli 2021 op station Santpoort Noord als sprinter naar Hoorn.

 

Later die dag maakte de 2651 een stop op station Soest, om daarna zijn weg te vervolgen naar Utrecht Centraal.

 


De sprinter naar Rhenen staat op 27 augustus 2021 stil op spoor 1 van Driebergen-Zeist. Sinds de verbouwing van dit station bestaat het uit slechts één eilandperron met aan beide kanten één perronspoor en één inhaalspoor. Ook zien we dat de overkapping uit de 19e eeuw gespaard is en is geïntegreerd in de nieuwbouw.

 

Tijdens de coronaperiode werd de intercity van Rotterdam naar Utrecht uitgevoerd met SLT's. Op 5 oktober 2021 maakt de 2468 samen met de 2614 een stop op station Rotterdam Alexander.

 

De 2640 komt op 19 maart 2022 als sprinter naar Uitgeest aan op het station van Bunnik en passeert daarbij de locatie van de voormalige overweg, die ondertussen is vervangen door een tweetal tunnels.

 

Vanwege werkzaamheden was de sprinter van Zandvoort naar Amsterdam op 3 mei 2024 ingekort tot Haarlem. We zien SLT 2435 op spoor 4 van station Haarlem, wachtend op vertrek naar Zandvoort aan Zee.