Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Baureihe 186

De locomotieven uit de serie Bombardier TRAXX F140 MS2 zijn door heel Europa te vinden. In Nederland zien we vooral de locomotieven van de NS (NS Hispeed 186) en van de Beglische Spoorwegen, hier rijden ze onder de naam "reeks 28". De NS Hispeed 186 worden vanaf 2005 geleased voor vervoer over de HSL-Zuid. De treinen bestaande uit rijtuigen en een 186 moesten vervangen worden door de V250, maar door de problemen hiermee zullen de geleasede 186en nog tot minstens 2020 te zien zijn. Vanaf 2014 is er een nieuwe bestelling van 186en op het Nederlandse spoor te zien, deze zijn eigendom van NS (niet geleased) en rijden rond in het NS-blauw-met-geel. Ook komt er nog een nieuwe lading aan in 2016, ten gevolge van het feit dat de ICRm BDs stuurstandrijtuigen niet overweg kunnen met de 186. Er zal dus een locomotief aan beide kanten komen.


26-12-11-0031.large.jpg

De grijze loc 186 144 op 26 november 2012 op Rotterdam Centraal. Foto: Jeffrey Zeitzen.

10-11-12-006.large.jpg

Loc 186 120 langs spoor 4 van Rotterdam Centraal op 10 november 2012.

12-05-12-007.large.jpg

Loc 186 183-0 van Metrans met een lange containertrein door Driebergen-Zeist, 12 mei 2012..

25-01-12-006.large.jpg

Loc 186 110. Het is opvallend dat dit type loc geen extra cijfer achter het nummer heeft staan. De correcte UIC-code van deze loc (want zo heet dat) moet 186 110-3 zijn.

27-07-11-008.large.jpg

Belgische loc 186 217, met het dubbele nummer 2825.

sl272350.large.jpg

Loc 186 122 op 29 september 2008 op Rotterdam Centraal, nog zonder Fyra-bestickering.

01-05-09-001.large.jpg

Een onbekende 186 richting Breda.

sl271510.large.jpg

Loc 186 115 rijdt op 30 augustus 2008 weg van de Haarlem-100-tentoonstelling.

27-07-11-007.large.jpg

Dezelfde loc, zo'n drie jaar later. In tegenstelling tot mijn andere "toen en nu's" is er weinig veranderd aan de loc, alleen wat dode vliegjes op de neus...