Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

E-loc NS 1300

De 1300en zijn, net als de 1100en, in Frankrijk gebouwd. De eerste locs (1301 t/m 1311) werden turkoois afgeleverd, locomotieven 1312 t/m 1316 werden gelijk in het blauw afgeleverd. In de jaren '70 werden de locs in de geel-grijze NS-huisstijl geschilderd. Bij hun laatste grote revisie werden ze bijna volledig geel. In 1999 kwam de buitendienststelling en werd de serie, op vier locomotieven na, gesloopt. Vervolgens bleven de 1302, 1304, 1312 en 1315 over. De 1302 en 1302 zijn bij het Spoorwegmuseum terecht gekomen en de 1304 en de 1315 bij Stichting KLOK. In 2015 zijn de 1304 en 1315 verhuurd aan goederenvervoerder HSL en zijn sinds dien weer op de baan te vinden.

Een bijzondere eigenschap van de 1300en is het urinoir. Deze zijn aangebracht nadat er vaak vreemde roestplekken in de gang werden gevonden...


Op 24 maart 2013 werd loc 1315 door de 1252 (beide van stichting KLOK) naar Coevorden gebracht, waarna deze verder werd vervoerd naar Duitsland. De 1252 kwam 's ochtends vanuit Amsterdam naar het Stoomdepot van de SSN om de 1315 op te halen. Die zouden daar om 13:30 weg gaan. Later werd dat 13:46, maar de locs kwamen pas om 15:50, dus met een mooie 2 uur en een kwartier vertraging, door het nabij gelegen station Rotterdam Alexander gereden. Er werd gezegd dat er een probleem was met de remmen, maar een officiële verklaring is er niet. Zo denk je dus even 10 minuten op een station te staan en wordt het opeens 2 uur.

 

Op 2 juni 2012 reed loc 1312, samen met loc 1202, een Plan E, een Plan K en een Plan W-rijtuig, een speciale 'Vriendenrit' van het Spoorwegmuseum. Hier zien we de loc tijdens een stop in Haarlem.

 

Loc 1304 van Stichting KLOK stond op 22 oktober 2011 in een loods in Blerick. Ondertussen is deze loc bruin geschilderd en rijd rond voor goederenvervoerder HSL.

 

Er was een tijd dat het Spoorwegmuseum loc 1302 vaak inzette voor ritten, totdat deze een defecte motor kreeg. Nu staat de 1302 opgeborgen in Blerick, de vraag is of er ooit nog wat mee gaat gebeuren.

 

Loc 1312 reed op 12 juni 2011 (samen met loc 1202, een Plan-D, een Plan-E en een Plan-W rijtuig) de Heimwee Express. Hier de trein in Driebergen-Zeist.

 

Op 19 oktober 2010 werd er wat gerangeerd met loc 1315 door stoomloc 8822 en dieselloc Wanda. Hoewel de 1315 eigendom is van stichting KLOK (waarvan het meeste materieel in Blerick staat), stond hij lange tijd in Rotterdam bij de SSN. Ondertussen is deze loc in dienst van goederenvervoerder HSL.

 

Toen en nu. De eerste foto toont de net afgeleverde turkooise loc 1302 (uit het boek 'D.108 brandt'). Op de tweede foto zien we dezelfde loc zo'n 55 jaar later. Hij is nu eigendom van het Spoorwegmuseum maar staat in Blerick.