Wadlopers
"Wadloper" is de officiële bijnaam voor de series DH1 en DH2, die vanaf respectievelijk 1981 en 1983 te zien waren. Doordat de toenmalige dienstuitvoering op de Noordelijke Nevenlijnen te duur werd, zocht de NS naar een manier om het vervoer hier goedkoper te maken. Als oplossing werden de dieselhydraulische (vandaar de afkorting DH) motorrijtuigen DH1 en de tweewagenstellen DH2 aangeschaft, gebaseerd op de Duitse series Baureihe 627 en 628. In 1996 en 1997 zijn de Wadlopers gemoderniseerd, waarbij naast het interieur ook het exterieur werd gewijzigd: er werd een baanschuiver aangebracht en er werd meer grijs toegevoegd aan de kleurstelling. In 1999 werden de Noordelijke Nevenlijnen, met daarbij een groot deel van de Wadlopers, overgenomen door NoordNed. Drie stellen kwamen bij Connexxion terecht voor het traject Almelo - Mariënberg, waarbij ze werden omgedoopt tot Veenexxpress. Tot de overname door Syntus in 2007 hebben deze stellen daar gereden. In 2005 werd NoordNed overgenomen door Arriva, waardoor langzamerhand de Wadlopers werden verdrongen door de nieuwe Spurts, totdat in 2007 het doek was gevallen. Als laatste heeft er van 2006 tot 2008 nog een aantal Wadlopers nog bij Veolia in Limburg gereden. Alle Wadlopers (met uitzondering van een aantal zwaar beschadigde exemplaren) zijn naderhand verkocht aan vervoersmaatschappijen in Argentinië, Polen, Roemenië en Tsjechië, waardoor er vandaag de dag geen Wadlopers meer in Nederland zijn te vinden.
Op 23 oktober 2007 staat DH2 3206 op een opstelspoor in Zwolle.
Naast de werkplaats in Zwolle stonden op 19 januari 2008 DH2 3228 van NoordNed en de vanuit Canada naar Nederland teruggehaalde TEE.
Drieënhalf jaar later, op 10 september 2011, kwam ik bij de Wagenwerkplaats in Amersfoort de 3228 weer tegen, met nog steeds dezelfde graffiti en openstaande deuren.
Naast de 3228 stonden er nog meer Wadlopers op dit terrein. Hier zien we de 3215, die nu dienst doet in Polen.
Een onbekende bekladde Wadloper, gefotografeerd vanaf de andere kant dan zojuist, vanuit loc 2205 van de SHD (het was tevens Open Monumentendag). Dit is één van de stellen die later naar Argentinië vertrokken is.
Achter een hek op datzelfde terrein waren verder nog een aantal stellen te vinden. Hier zien we de 3216, de zogenaamde museumloper.
Als afsluiter zien we motorwagen 3112.
Na de buitendienststelling in Nederland zijn de Wadlopers in Argentinië, Polen, Tsjechië en Roemenië terechtgekomen. Op 31 oktober 2024 trof ik de voormalige 3231 aan op het noordstation van de Roemeense hoofdstad Boekarest.