Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

E-loc's NS 1600/1800 en NS 1700

1600-1700-1800.large.jpg

In de jaren '80 kwam de serie NS 1600 in dienst voor zowel reizigers- als goederenvervoer. In 1999 werd NS gesplitst in NS Reizigers en NS Cargo. De locomotieven die naar NS Cargo gingen, behielden de 1600-nummering, maar de locs die naar NS Reizigers gingen, werden allen vernummerd naar de 1800-serie. Na de fusie van NS Cargo met DB Cargo werden de 1600en eigendom van Railion. In 2009 werden de ICK-rijtuigen van de NS weggedaan, waardoor de 1800en overbodig raakten. De 1800-serie is ondertussen grotendeels gesloopt, slechts twee locomotieven zijn nog rijvaardig, de 1832 (van HSL Logistics) en de 1835 (van Bentheimer Eisenbahn). Tegenwoordig staan er ook veel 1600en aan de kant, maar er zijn er nog een paar die voor DB Schenker Rail (de opvolger van Railion) rijden, vanaf 2012 in het DB-rood. Verder zijn er nog een aantal 1600en naar kleinere bedrijven gegaan.

De NS 1700 is een locomotiefserie die qua uiterlijk identiek is aan de 1600/1800, maar technisch hiervan afwijkt. Vanaf 1991 werden deze locomotieven ingezet in de reizgersdienst en dat is vandaag de dag nog steeds het geval.


IMG_20160822_194305-1.jpg

Op 22 augustus 2016 was ik in Amersfoort, waar ik naast loc 1774 ook de helft van een Plan V tegen kwam.

 


21-02-14-001.large.jpg

Op 21 februari 2014 kwam ik op station Dordrecht de geblokte locomotief 1832 van HSL Logistics tegen.

 

25-01-14-001.large.jpg

Op 25 januari 2014 maakte ik een korte reis naar onze meest zuidelijke provincie. Na een reis door het mooie Limburgse heuvellandschap nabij Elsloo, kwam ik aan in Maastricht, waar ik deze foto van de 1767 naast een anonieme V-IRM maakte.

 

25-01-14-002.large.jpg

Voor de liefhebbers van deze locomotiefserie is het hier een waar paradijs. We zien van links naar rechts: 1752, 1701, 1727, 1713, 1722 en 1703.

 

15-09-13-002.large.jpg

Op 15 september 2013 was loc 1837 was bij de Open Monumentendag in Amersfoort aanwezig. Inmiddels is deze locomotief in dienst van Locon.

 

1368809-160530977488308-305339801-n.large.jpg

Loc 1747 met een ICRm-stam op 17 juli 2013 op Rotterdam Centraal. Foto: Matthijs Schreurs (www.ns1700.jouwweb.nl).

 

25-05-13-027.large.jpg

Loc 1739 met de IC Berlijn in Amersfoort op 25 mei 2013.

 

25-05-13-035.large.jpg

Later die dag kwam de 1760 met een soortgelijke trein door Baarn gesjeesd.

 

25-05-13-006.large.jpg

En nog later reed loc 1835 van Bentheimer Eisenbahn met een goederentrein de andere kant op.

 

22-02-13-007.large.jpg

Loc 1763 met een ICRm-stam van Venlo naar Den Haag Centraal op 22 februari 2013 op Rotterdam Centraal.

 

22-02-13-005.large.jpg

Loc 1612 kwam even eerder over spoor 9 door het station heen.

 

03-02-13-005.large.jpg

Loc 1738 in de late avond van 3 februari 2013 met de EuroCity Express naar Warschau.

 

image-2.large.jpg

Loc 1750 met de IC Berlijn op spoor 7 van Amersfoort. Foto: Bart Tummers.

 

image-1.large.jpg

Rode DB-loc 1611 in Sittard. Foto: Bart Tummers

 

24-11-12-002.large.jpg

Loc 1730 in Apeldoorn met de intercity vanuit Berlijn naar Schiphol, 24 november 2012.

 

24-11-12-009.large.jpg

Loc 1736 reed even later de andere kant op.

 

25-10-12-009.large.jpg

Loc 1716 achterop de sprinter naar Lelystad Centrum.

 

17-08-12-006.large.jpg

Op 17 augustus 2012 reed loc 1737 met een ICRm-stam weg van spoor 9 te Rotterdam Centraal.

 

17-08-12-008.large.jpg

Loc 1602 van DB passeert het station op spoor 9.

 

17-08-12-005.large.jpg

Even later reed ook loc 1615 voorbij, die een stop maakte op spoor 10.

 

12-08-12-002.large.jpg

Loc 1618 op 12 augustus 2012 op het emplacement Waalhaven. Opvallend is dat deze loc van Railion is, maar wel de originele NS-logo's en cijfers heeft. Deze locomotief in nu eigendom van Captrain.

 

12-08-12-003.large.jpg

Loc 1607 staat hier ook. Deze loc heeft in 1989 de langste reizigerstrein ter wereld getrokken. Opvallend is het ontbrekende nummerplaatje op de neus, deze is ongeveer een maand eerder "vakkundig verwijderd" ter behoeve van de collectie van Cor de Rijke, www.feijenoordsemeesters.nl.

 

12-08-12-001.large.jpg

Loc 9904 (ex 1631) staat iets verderop op het terrein van Shunter Waalhaven.

 

31-07-12-005.large.jpg

Locon 9905 (ex 1636) staat op 31 juli 2012 in de GDST te Apeldoorn.

 

23-06-12-010.large.jpg

Amersfoort, 23 juni 2012. Loc 1609 van HUSA is, samen met de 1606, de 1619 en de 1621, in de huisstijl van dit bedrijf gestoken. Plaatselijke hangjeugd heeft ook zijn eigen huisstijl toegepast op het rooster.

 

02-06-12-006.large.jpg

Loc 1722 met DD-AR-stam 7473 als trein naar Zandvoort aan Zee op spoor 3.

 

18-05-12-006.large.jpg

Loc 1714 staat op 18 mei 2012 met DD-AR-stam 7462 als trein naar Zwolle op spoor 4 van Utrecht Centraal.

 

18-05-12-001.large.jpg

Loc 1768 rijdt van Rotterdam Centraal weg met een ICRm-stam naar Den Haag.

 

12-05-12-016.large.jpg
12-05-12-011.large.jpg

Loc 1656 van het Spoorwegmuseum reed op 12 mei 2012 zijn eerste Heimwee Express, samen met loc 1202, een Plan E, K en W rijtuig. Op de bovenste foto de doorkomst in Dreibergen-Zeist richting Maarn. Op de onderste foto het keren op spoor 3 van hetzelfde station om terug te keren naar Maliebaan.

 

12-05-12-004.large.jpg

Utrecht Centraal, 12 mei 2012. Loc 1722 voor DD-AR-stam 7473.

 

12-05-12-006.large.jpg

Loc 1711 rijdt weg met DD-AR-stam 7455.

 

12-05-12-012.large.jpg

Loc 1713 met DD-AR-stam 7446.

 


11-03-12-004.large.jpg

11 maart 2012, loc 1710 met DD-AR-stam 7410 naar Dordrecht tijdens de doorkomst in Rotterdam Lombardijen.

 

11-03-12-011.large.jpg

Even later kwam de stam weer terug.

 

25-01-12-007.large.jpg

Op 25 januari 2012 stond loc 1610 gereed voor de sloop op het terrein van Shunter bij de Waalhaven. Zal deze loc net zo eindigen als de Köf naast hem?

 

04-01-12-005.large.jpg

Op 04 januari 2012 staat loc 1765 en zijn ICRm-stam op zijn eindpunt Venlo.

 

03-01-12-017.large.jpg

Op 3 januari 2012 stond loc 1756 te Zutphen klaar met de intercity naar Zwolle.

 

03-01-12-002.large.jpg

Loc 1656 van het Spoorwegmuseum op de Watergraafsmeer. Echt veel was er aan deze loc niet terug te brengen in de aflevertoestand, alleen het nummer.

 

19-11-11-001.large.jpg

Loc 1713 op 19 november 2011 te Rotterdam Centraal met DD-AR-stam 7446.

 

27-07-11-005.large.jpg

ICMm 4234 en loc 1747 op 27 juli 2011 op Rotterdam Centraal.

 

07-07-11-002.large.jpg

Shunter Waalhaven, 7 juli 2011. Loc 1608 in reparatie. Volgens mij is er brand geweest. Op 25 januari 2012 zag ik deze loc gewoon weer gezellig een stukje verderop bij zijn broers staan.

 

07-07-11-008.large.jpg

Emplacement Waalhaven. Loc 1603 is duidelijk in betere staat dan zijn broer hierboven.

 

07-07-11-011.large.jpg

Zo zie je ze toch het liefst?! Lekker het zonnetje erop! Loc 1620.

 

sdc12194.large.jpg

Op 23 december 2010 maakt loc 1752 te Bad Bentheim plaats voor zijn Duitse collega die al in de verte te zien is.

 

sl272381.large.jpg

Loc 1709 met DD-AR-stam 7455 op spoor 6 van Rotterdam Centraal, 1 mei 2009.

 

sl271574.large.jpg

Opnieuw Rotterdam Centraal, maar nu 29 september 2008. Loc 1766 met een ICK-trein.

 

img-1179.large.jpg

Op 5 juli 2008 stond loc 1843 te Amersfoort achterop een ICK-trein naast een DD-AR.

 

sl270712.large.jpg

Op 21 maart 2008 stond loc 1858, met bijnaam Zaandam, klaar met een DDM-1 stam op spoor 2 van Rotterdam Lombardijen om te vertrekken richting Rotterdam Centraal. Dit is de laatste loc uit de serie.

 

d222-wien-amsterdam-te-arnhem2.large.jpg

Arnhem, zomer 1991. Loc 1656 met een D-trein van Wenen naar Amsterdam. Dit is nu een museumloc van het Spoorwegmuseum. Foto: René Friebel.

 

d345-hoek-van-holland-berlijn-bad-harzburg-verlaat-utrecht-cs.large.jpg

Utrecht CS. E-loc 1613 met D-trein van Hoek van Holland naar Berlijn. Foto: René Friebel.