Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

DDM-1, DD-AR en mDDM

 

Klik hier voor info over dit materieel.


Op 25 mei 2013 organiseerde Spoorforum de officiële afscheidsrit van de DD-AR. Deze begon in Amersforort en reed daarna naar Meppel, Zwolle, Dronten, Naarden-Bussum, Hilversum, Baarn en het Spoorwegmuseum. Hier zien we stam 7435 voor vertrek in Amersfoort.

 

Tijdens het wachten op de 7435 in Meppel, kwam een mDDM langs als sprinter naar Groningen.

 

Even later kwam de 7435 aanrijden op spoor 1.

 

Later reed de 7435 terug naar Zwolle, om vervolgens de Hanzelijn op te gaan.

 

De loc die de trein duwde en trok was de 1715, hier te zien onder de kap van Zwolle. Bij vertrek toeterde de machinist... Ik vloog bijna door het dak heen van schrik.

 

Hier zien we de 7435 vertrekken met de verkeerde lichten aan.

 

Later kwam de trein door Lelystad Centrum geracet.

 

Rond 16:00 kwam de 7435 aan in Baarn. Dit was gelijk een stukje roestrijden, omdat hiervoor erg verroeste spoor 1 werd gebruikt.

 

De 7435 klaar voor vertrek, met op de voorgrond een groepje andere belangstellenden.

 

Toen de 7435 uit Baarn vertrok, vertrok ik ook naar huis.

 


Op 24 maart 2013 maakte deze onbekende mDDM als sprinter naar Rotterdam Centraal een stop op Rotterdam Alexander.

 

Even later kwam deze weer terug als sprinter naar Alkmaar.

 


mDDM-stam 7473 op 22 februari 2013 als sprinter naar Den Haag Centraal op Rotterdam Centraal.

 


Een onbekende mDDM langs perron 6 van Rotterdam Centraal, 10 november 2012.

 


Een mDDM stam op 25 oktober 2012 op middenspoor 12 van Amsterdam Centraal.

 

mDDM stam 7854 op spoor 13.

 


Een mDDM als trein 5636, de Sprinter van Zwolle naar Utrecht tijdens een stop in Amersfoort, 23 juni 2012.

 

Eerst stonden er heel veel Wadlopers op deze plek achter de oude wagenwerkplaats in Amersfoort, maar sinds die weg zijn is er vrij zicht op dit bijzondere tafereel: De testrijtuigen voor de NID. Zoals op de kop van dit rijtuig, de 7041, te zien, is hier de nieuwe kleurstelling uitgeprobeerd. Achter dit stuurstandrijtuig staat de 7555, het rijtuig waar het interieur in is uitgeprobeerd.

 

Ook het stuurstandrijtuig 7072 staat in Amersfoort. Na een brand in Putten op 1 december 2009 is dit rijtuig buiten dienst gesteld en staat nog steeds te wachten op sloop.

 


Dordrecht, 2 juni 2012. 2e-klas rijtuig 280 7508, in stam 7429. Op het eerste oog is hier niets bijzonders aan zien, maar als je goed naar de ramen van de benedenverdieping kijkt, valt je iets op: Ze zijn groter dan normaal. Wat beneden vroeger 1e klas was (met grote ramen), is nu verbouwd tot 2e klas, maar de ramen bleven hetzelfde. Dat maakt dit rijtuig uniek. Foto: Berend van Nijen

 


Op 12 mei 2012 staat DD-AR-stam 7473 op spoor 2 van Utrecht Centraal naast een onbekende DD-AR op spoor 3.

 

Loc 1711 rijdt weg met DD-AR-stam 7455.

De intercity vanuit Almere komt het station binnenrijden op spoor 2.

 


Den Haag Centraal, 07-04-12. Een mDDM als intercity naar Amsterdam Centraal. Over een paar maanden zal hij deze dienst nog steeds rijden, maar dan als NID.

 


DD-AR 7410, geduwd door loc 1710, op 11 maart 2012 te Rotterdam Lombardijen.

 


Werkplaats Leidschendam, 17 december 2011. De ABvk van NID 7501. NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker) is de gemoderniseerde DD-AR. Zelf vind ik NID geen goede naam, ik vind de oude naam DDZ (Dubbel Dekker Zones) beter, want als er later nog een nieuwere intercity dubbeldekker komt, is dit niet meer de nieuwe. In februari 2012 zijn deze treinstellen voor het eerst gaan rijden tussen Den Haag en Amsterdam.

 

De DD-AR was een treinstam en werd getrokken door een loc. Later kwam er ook een motorwagen. Deze treinen kregen een aparte naam: mDDM. Nu het na de modernisering treinstellen zijn geworden is deze naam veranderd in mBk/mABk.

 


Loc 1713 met DD-AR-stam 7446 op 19 november 2011 in Rotterdam Centraal.

 


Geel en blauw hield van oranje...

 


Een mDDM-stam richting Rotterdam Centraal tijdens een stop op Rotterdam Lombardijen, 1 augustus 2011.

 


Op 27 juli 2011 staan twee mDDM stammen in de GDST op een opstelspoor nabij Rotterdam Centraal.

 

Een mDDM onder de nieuwe kap van Rotterdam Centraal, 28 mei 2011.

 


Op 14 augustus 2009 staat de stoptrein naar Amsterdam Centraal klaar op spoor 2 van Lelystad Centrum. Vanaf 2013 stoppen hier de treinen naar Zwolle, door de ingebruikname van de Hanzelijn.

 

De stoptrein naar Lelystad Centrum, hier op spoor 3 van Almere Centrum.

 


Een DD-AR komt binnenrijden op spoor 7 van Rotterdam Centraal. Niets bijzonders.

 

De achterste koppeling heeft een zak als bescherming. Niets bijzonders.

 

Valt je nu iets op? Er zit een loc in het midden. Je zal denken dat de loc de trein zowel trekt als duwt. Maar in werkelijkheid zijn het gewoon twee gekoppelde treinen, want als je goed kijkt, zie je dat er aan de loc een mDDM motorwagen zit gekoppeld. Niets bijzonders dus.

 


Op 30 augustus 2008 staat een mDDM in Haarlem, met een paar belangstellenden.

 


06-07-08, mDDM naast een SGMm in Maarn.

 

Een mDDM op spoor 6a van Rotterdam Centraal.

 

Een DD-AR naast loc 1843 achterop een ICK-trein in Amersfoort.

 


Rotterdam Blaak, 30-04-08. DD-AR in het licht (licht in een tunnel? Ja, echt!). 

 


DD-AR op spoor 2 van Rotterdam Lombardijen, 21 maart 2008. Niet een van de mooiste, maar wel een van mijn eerste treinenfoto's.

 

Een DDM-1-stam op spoor 2, getrokken door loc 1858 'Zaandam'.

 


mDDM-stam 7815 in Zwolle, 18 mei 2007. Tussen Amersfoort Schothorst en Zwolle heb ik in de cabine mogen zitten.