Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Dieselloc's NS 2200

De NS-serie 2200 (doorlopend in 2300) is een 150-delige serie dieselloc's gebouwd door Allan, Schneider en Heemaf. Vanaf 1955 werden ze als vervanger van de stoomlocomotieven ingezet door de NS, zowel in de reizigers- als in de goederendienst. In 1971 werd het grootste deel van de serie in de geel-grijze huisstijl gestoken. Een aantal willekeurige loc's werden voorzien van ATB en een derde frontsein, waarna ze werden vernummerd in 2201-2225. Door de uitdunning van het goederenvervoer werden in datzelfde jaar de eerste 2200'en buiten dienst gesteld. In de loop der jaren werden verschillende loc's uitgerust met radiografische besturing, in 1992 werden deze 24 loc's vernummerd naar 2361-2384. In 1995 waren alle 2200'en eigendom van NS Cargo geworden, waarbij de 2384 als enige in de rode huisstijl werd gestoken. Die heeft 25 stuks verkocht aan de NMBS en gingen dienst doen bij de bouw van een hogesnelheidslijn bij Brussel en in de Antwerpse haven. Hierbij werden deze loc's vernummerd in de serie 7600. In 2003 werden ze, op twee stuks na, gesloopt. Een aantal loc's deden dienst op de Kijfhoek, deze werden vernummerd naar 2351-2354. In 1996 en 1997 hebben er vier loc's dienst gedaan bij Lovers Rail, die reed tussen Amsterdam en IJmuiden. Toen de goederentak van de NS zich in 1998 afsplitste en Railion werd, waren er nog vijf inzetbare locomotieven over, die uiteindelijk in ook 2003 aan de kant kwamen te staan. Van deze vijf loc's zijn er drie bewaard. Ook zijn er een drie 2200'en verkocht aan Strukton, die ze in 2007 weer heeft verkocht aan Eurailscout. Twee loc's doen nu dienst als videoschouwtrein, één staat half gesloopt in Zutphen. In 2012 is loc 2368 van Stichting Museum Materieel Railion verkocht aan Shunter Waalhaven en doet aldaar dienst als rangeerloc.

Museumloc's:

  • 2203 (VSM)
  • 2205 (SHD)
  • 2207 (VSM)
  • 2215 (SpM)
  • 2225 (SMMR)
  • 2233 (VSM)
  • 2264 (SpM)
  • 2275 (SHD)
  • 2278 (STAR)
  • 2299 (VSM)
   

15-09-13-006.large.jpg

Loc 2276 van de SHD op de Open Monumentendag 2013 in Amersfoort. Voorheen stond deze loc in Zutphen, maar deze is recentelijk hierheen gebracht.

 

15-09-13-005.large.jpg

De 2205 was ook aanwezig. deze staat hier al wat langer en is ook al opgeknapt.

 

22-08-13-004.large.jpg

Loc 2278 op 22 augustus 2013 in de werkplaats van de STAR in Stadskanaal. Op 15 september 2012 is deze loc van de SMMR naar de STAR gegaan.

 

05-08-13-002.large.jpg

Op 4 augustus 2013 kwam ik loc 2225 tegen bij Shunter Waalhaven. Hier werd hij vergezeld door de 6489.

 

23-03-13-004.large.jpg

Op 23 maart 2013 reed loc 2225 van de Kijfhoek naar het Stoomdepot van de SSN. Toen ik op mijn fiets aan kwam trappen bij station Rotterdam Noord om een foto te maken, reed de loc net voorbij. Gelukkig ligt het Stoomdepot daar niet ver vandaan, dus ben ik daar heen gefietst.

 

23-03-13-005.large.jpg

Even later begon de 2225 weer te rijden, om op een ander spoor te komen...

 

23-03-13-006.large.jpg

...waar deze werd gekoppeld aan Class 66 6310 van Crossrail...

 

23-03-13-007.large.jpg

...en ze samen weer terug rangeerden. Een leuke combinatie, vind ik zelf!

 

22-12-12-001.large.jpg

Op 22 december 2012 stond loc 2368 achter het gebouw van Railion op de Waalhaven verscholen. Of kan ik beter loc 2296 zeggen, want de stickers '2368' zijn verwijderd. Misschien heeft dit iets te maken met de overname door Shunter, maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten.

 

09-09-12-006.large.jpg

Loc 2205 op 09 september 2012 in Amersfoort. De loc was goed te bezichtigen, er mocht in de cabine worden gekeken en de deuren in de huif waren open.

 

23-06-12-012.large.jpg

Met een loc rijden hoeft niet altijd nuttig te zijn: Hier zien we de machinisten van de SHD op 23 juni 2012 lekker heen en weer rijden over het terrein van de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort met hun 2205.

 

02-06-12-010.large.jpg

02-06-12. Loc 2225 met een trein vanuit Duitsland, in het kader van Dordt in Stoom, op het bijpassende station. Foto: Berend van Nijen.

 

06-05-12-001.large.jpg

Beekbergen, 06 mei 2012. Loc 2299 voor een trein bestaande uit C 8536, C 8535, B 8501, C 8503, Nans, 660 en 55779.

 

24-03-12-008.large.jpg

Loc 2225 in het Spoorwegmuseum op 24 maart 2012.

 

28-01-12-002.large.jpg

Rotterdam Lombardijen, 28-01-12. Loc 2225 onderweg van de Kijfhoek naar het Spoorwegmuseum, waar hij een aantal maanden zal blijven. Op de bok zit Wim Berndsten.

 

25-01-12-012.large.jpg

Loc 2278 van de SMMR op z'n nieuwe standplaats, emplacement Waalhaven. Voor 21 januari 2012 (de foto is van 4 dagen later) stonden deze loc's nog in Beverwijk. Deze loc is op 15 september dat jaar overgenomen door museumspoorlijn STAR in Stadskanaal.

 

25-01-12-002.large.jpg

Loc 2328 staat hier ook. Dit is de enige overgebleven radioloc van de serie 2200. Hierom heeft Shunter interesse in de loc voor rangeerdiensten. Ondertussen is het de SMMR gelukt de loc te verkopen en is er dus weer een 2200 in dienst!

 

03-01-12-021.large.jpg

3 januari 2012. Loc 2275 (NMBS-nummer 7608 dragend) nog in Zutphen. Deze loc heeft (samen met 23 anderen) van 1995 tot 2002 dienst gedaan bij de NMBS voor de aanleg van de HSL ten zuiden van Brussel en voor werk in de Antwerpse haven. Daarna heeft de SHD de loc overgenomen. Opmerkelijk is dat deze loc nooit geel is geweest en dus altijd de bruine kleurstelling heeft behouden.

 

03-01-12-005.large.jpg

Loc 302328 'José' met een schouwwagon in Amersfoort.

 

03-01-12-015.large.jpg

Loc 302270 'Berta' (ex-NS 2270) staat hier half gesloopt in Zutphen. Helaas gaat deze loc naar de sloop, het had beter een museumloc kunnen worden.

 

22-10-11-013.large.jpg

Loc 2215 van het Spoorwegmuseum op 22 oktober 2011 in de loods te Blerick.

 

22-10-11-020.large.jpg

Loc 2264 ondergaat momenteel een volledige revisie, zoals hier te zien. De foto is digitaal behoorlijk bijgelicht, maar wat wil je in een donkere loods met je vinger voor de flits...

 

10-09-11-017-0181.large.jpg

Hier houd ik van: rijvaardig museummaterieel in de gele kleurstelling. Dit is loc 2205 van SHD, waarmee je op 10 september 2011 heen en weer kon rijden op het terrein van de voormalige wagenwerkplaats in Amersfoort.

Foto linksboven: Loc 2205 rijdt heen en weer

Foto rechtsboven: Loc 2205 rijdt heen en weer met uw webmaster in de cabine

Foto linksonder: Loc 2205 wacht eventjes op vertrek

Foto rechtsonder: Loc 2205 heeft zijn dienst voor de dag erop zitten en is geparkeert

 

03-09-11-004.large.jpg

Loc 2299 tijdens Terug Naar Toen 2011 op de spoorlijn Dieren-Apeldoorn, nabij Beekbergen.

 

03-09-11-006.large.jpg

Van links naar rechts: TM 565, Oersik 116, loc 2233, een onbekend Plan K-rijtuig en Plan D 7705. Loc 2233 is rijvaardig, maar kan wel een verfbeurtje gebruiken.

 

sdc12445.large.jpg

Loc 2225 staat op 16 juli 2011 bij het stoomdepot Rotterdam te wachten om terug te gaan naar Beverwijk, nadat hij een viertal SSN-rijtuigen naar de Stoomtreindagen van de ZLSM heeft gebracht en opgehaald. Zoals je hier goed kan zien, zijn bij de zijramen van de cabine (niet alleen van deze loc, maar bij alle loc's van deze serie) zachte armleunigen geplaatst zodat de machinist lichtelijk comfortabel uit zijn raampje kan kijken. Vanuit binnen door het smalle raampje langs de huif kijken is namelijk erg lastig.

 

09-11-10-004-018.large.jpg

Beekbergen, 09 september 2010. De in 1955 gebouwde loc's 2207 en 2203 in de moderne NS-kleuren. Deze treinen zijn niet meer 'bedrijfsvaardig', ze kunnen niet meer zelfstanding rijden. Zelf zou ik zal maar al te graag zien rijden, één zo houden, één in de originele blauwe kleuren, zou ik zeggen.

sdc12123.large.jpg

Loc 2299 van de VSM.

 

img-1157.large.jpg

Loc 2328 omgebouwd tot VideoSchouwTrein VST07-2 (José) van Eurailscout, hier op 5 juli 2008 te Rotterdam Lombardijen.

 

sl271477.large.jpg

Loc 2225 tijdens Haarlem 100 op 30 augustus 2008. Deze, misschien nu wel bekendste dieselloc, is pas in 2007 bruin geschilderd.

 

2201-denk-ik.large.jpg

Loc 2201, uit het boek 'D.108 brandt'.