Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Blokkendoos

In 1924 werd het Materieel 1924 (Mat.'24) als eerste elektrische trein van de NS in gebruik genomen. Vanwegen het rechthoekige uiterlijk kreeg de trein de bijnaam Blokkendoos. Ook de bijnamen Stofzuiger (door het geluid) en Buffermaterieel (eerste treinen met buffers) werden gebruikt. De treinen waren stammen en werden gevormd door een motorwagen, gewone rijtuigen en een stuurstandrijtuig. De Blokkendozen hebben dienst gedaan tot 1972. Er is maar één rijtuig in de huidige gele huisstijl geschilderd, dit was mP 9204 'Jules'. Bijna elke museumspoorlijn bezit minstens één Blokkendoosrijtuig.


Bewaarde motorwagens:

  • 9002
  • 9015
  • 9018
  • 9029
  • 9037
  • 9107
  • 9204

04-10-14-002.large.jpg

Op 4 oktober 2014 werd er in de werkplaats van Nedtrain te Leidschendam een open dag gehouden om 175 jaar spoor in Nederland te vieren. Op deze open dag was onder andere de Blokkendoostrein van het Spoorwegmuseum te gast.

 

22-08-13-002.large.jpg

Blokkendoosrijtuig C147 van de STAR in Stadskanaal, 22 augustus 2013. Hij kwam in 1925 dienst als mC 9014, het was dus een motorwagen. In 1956 is deze motor verwijderd. Van de jaren '70 tot 2005 heeft het rijtuig in het Spoorwegmuseum gegaan, waarna hij naar de STAR is gegaan.

 

11-02-12-006.large.jpg

Beekbergen, 11 februari  2012. Rijtuig WR 8527 midden in een stam Oostenrijkers van de VSM.

 

27-12-11-002.large.jpg

Rijtuig Cec 8503 van de VSM op 27 december 2011 op hetzelfde station.

 

22-10-11-004.large.jpg

Bovenleidingsmontagewagen 80 84 979 1 505-4, eigendom van Stichting 162, op 22 oktober 2011 in Blerick. Ondertussen is dit rijtuig gesloopt.

 

08-10-11-016.large.jpg

mBD 9107 langs het perron van Utrecht Maliebaan, 8 oktober 2011.

 

10-09-11-003.large.jpg

mP 9204 "Jules" op 10 september 2011. Dit is de enige Blokkendoos die in de gele NS-huisstijl heeft rondgereden. Rond 1985 is het, oorspronkelijk mBD motorwagen, omgebouwd tot postrijtuig mP. In 1998 heeft de STIBANS Jules gered, tegenwoordig is hij eigendom van Herik Rail in Amersfoort.


10-09-11-022.large.jpg
10-09-11-015.large.jpg

mBD 9021. Deze ex-motorwagen werd in het eind van de jaren '50 verbouwd tot mP 9205. In 1968 kreeg de postwagen de functie van houtwagen in de ongevallentrein. Hierbij is de motor verwijderd. Eind 2009 is dit rijtuig naar Herik Rail gegaan, waar het als statisch object bij de werkplaats zal staan. Op deze foto's is de houtwagen een studio voor Radio Veronica, waar Erik de Zwart een uitzending in had, zoals te zien op de onderste foto. Op die laatste foto houdt Erik een interview met Pleun van de stichting Mat. '54 Hondekop-Vier.

 

08-08-11-007.large.jpg

Goes, 08-08-11. mC 9015 van de SGB (Stoomtrein Goes-Borsele) doet dienst in de stoomtrein. Eigenlijkt is dit geen mC, het is geen motorwagen. Het zou wel vroeger een motorwagen geweest kunnen zijn, maar is later omgebouwd. Dus eigenlijk is het C 9015.

 

sdc12443.large.jpg

Op 9 juli 2011 reed de Blokkendoostrein de Heimwee-Express. De trein bestond uit mBD 9107, Ces 8104 en Cec 8553. Hier zien we mBD 9107 op station Driebergen-Zeist.

 

img-2922.large.jpg

Dit is Ces 8104. Dit stuurstandrijtuig was eerst een motorwagen, maar is in 1989 omgebouwd tot Ces. Ces = 3e klas, geschikt voor elektrische treinen, stuurstand.


sl271462.large.jpg
sl271463.large.jpg

Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van station Haarlem was er op 30 augustus 2008 een materieelshow en werd er met oud materieel gereden. Dit is mC 9002 (Jaap), die samen met loc 1202 en twee andere Blokkendoosrijtuigen pendelde tussen Haarlem en Zandvoort.

 

mat-36-mat-24-en-zhesm.large.jpg

Een Mat. '36, een Blokkendoos en motorwagen C 9906 van de ZHESM. Uit het boek 'D.108 brandt'.

 

blokkendoos-1930.large.jpg

Een Blokkendoostrein met motorwagen mC 4024 rond 1930 op station Berkel en Rodenrijs.