Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Stations(gebouwen)

Stations zijn plaatsen waar treinen stoppen. Hé, deze website gaat over treinen! Nou, dan zet ik er ook maar foto's van stations op.


Middenspoor

18-05-12-003.large.jpg

18-05-12. Rotterdam Centraal.

Spoor 10 is altijd een middenspoor geweest waar geen treinen stopten, maar sinds kort is dat anders. Over spoor 11 is een tijdelijk perron geplaatst waardoor spoor 11 een kopspoor is geworden en op spoor 10 treinen kunnen stoppen. Langs perron 10b (10a is er niet) staat een Thalys naar Amsterdam.

 


Marconiplein

09-03-12-003.large.jpg

09-03-12. Marconiplein.

Dit 3e perron is vroeger in gebruik geweest, toen dit het eindpunt van de Oost-Westlijn was. Tegenwordig is het verlaten. De trap op de achtergrond leidt naar het RET-kantoor op dit station.

 


Hoek van Holland

03-12-11-001.large.jpg

03-12-11. Hoek van Holland Haven.

De verlaten sporen/perrons 4, 5 en 6. Er staan nog wel vertrekseinen en prullenbakjes op het perron, maar verder is het helemaal verlaten. Ik ben benieuwd of de RET hier wat mee gaat doen, als deze lijn in 2013 metro wordt.

 


Rotterdam Noord

05-11-11-003.large.jpg

05-11-11. Rotterdam Noord.

Het stationsgebouw, ontworpen door Sybold van Ravesteyn, is ondertussen afgesloten van de perrons. Hier zie je waar ooit de toegang naar het perron was. In het stationgebouw staat nu een kunstexpositie.

 


De nieuwe CTA

sp-a0036.large.jpg

29-05-11. Rotterdam Lombardijen.

Sinds kort hangen er ook op Rotterdam Lombardijen deze nieuwe CTA's. Dan is er eindelijk alle ruimte om de stationsnamen voluit te schrijven, doen ze het niet...

 


Het nieuwe Centraal

sdc12303.large.jpg

28-05-11. Rotterdam Centraal.

De 'perronpuist' aan perron 1. Deze is geplaatst om de treinen die op spoor 1b aankomen voor een deel op de wissel te kunnen laten stoppen.

 

 

28-05-11. Rotterdam Centraal.

Het nieuwe viaduct waar waarschijnlijk spoor 17 en 18 op komen te liggen.

 

 

28-05-11. Rotterdam Centraal.

De toekomstige kantoorruimte voor de NS. Deze ligt vlak naast de sporen. Daarom zijn de ramen van 24db werend glas (dat is ongeveer 6cm dik!), zodat de mensen ongestoord kunnen werken.

 

 

28-05-11. Rotterdam Centraal.

Tijdens "De open dag van de bouw" was er een rondleiding door Rotterdam Centraal. Dit is een foto genomen in de oude voetgangerstunnel. Deze is, i.v.m. de bouw, gesloten en de fietstunnel is de nieuwe voetgangerstunnel geworden. Het is de bedoeling dat in 2013 de fietstunnel weer een fietstunnel wordt en dat deze oude tunnel wordt verbreed van de 8 meter die ze eerst was, naar 49 meter! Daar gaan de winkeltjes nog vanaf (want die komen in de tunnel) en houdt je 30m loopruimte over!

 


Verlassene Station

sdc12295.large.jpg

06-05-11. Attendorn.

Het vervallen stationsgebouwtje van het Duitse station Attendorn.

 


Verlassene Plattformen

sdc12294.large.jpg

04-05-11. Olpe.

De twee verlaten perrons (nog inclusief de pilaren van spoorstaaf) van het Duitse station Olpe.

 


Moderne ruïne

16-06-10. Ruïne van station Rotterdam Wilgenplas.19-06-10. Oud station Rotterdam Wilgenplas.

19-06-10. Ruïne van station Rotterdam Wilgenplas.

Van dit oude NS-station is alleen nog maar een gebouwtje over. Er is nog een trap naar het perron (welk perron eigenlijk, want de perrons zijn foetsie!), maar die loopt dood.

 


__._.___|_ -____

sdc11901.large.jpg

19-06-10. Meijersplein.

Dit station is ter vervanging gekomen van station Wilgenplas. Net als bij station Rodenrijs staat er (heel onduidelijk geschreven) 'noordwaarts' en 'zuidwaarts' op de gevel.

 


Borden

sl272374.large.jpg

01-05-09. Welk station dit is, is duidelijk.

Op elk perron van een station staat een bord met de naam van dat station. Op een station met veel perrons, word je gek van al die borden!

 

23-08-08. Stoomdepot Rotterdam.23-08-08. Stoomdepot Rotterdam.

23-08-08. Stoomdepot Rotterdam.

Bij het Stoomdepot Rotterdam hebben ze van alle stations van de Hofpleinlijn (behalve Kleiweg) de borden. Hier de borden van Wilgenplas en Hofplein.