NS 20 (Kameel)

In 1954 leverde Allan aan de NS het motorrijtuig 20, bedoeld als inspectievoertuig. Door de twee bulten op het dak waar de cabines zich in bevinden (zodat er aan beide koppen een panorama-uitzicht ontstaat) kreeg ze al gauw de bijnaam Kameel. Technisch was de Kameel gebaseerd op de DE1 en wordt tevens ook officieel tot deze soort gerekend (de nummering van de DE1 begint bij 21). Na jarenlang als inspectie- en directierijtuig gediend te hebben, kreeg de Kameel in 1973 de nieuwe geel-grijze huisstijl en werd het de zogeheten "VIP-car", die door gezelschappen afgehuurd kon worden. Deze functie heeft ze tot 1991 behouden, waarna er onderdelen afgestaan moesten worden ten behoeve van de DE2. In 2006 is de Kameel weer opgeknapt en zijn tevens de originele kleuren weer aangebracht. Sindsdien rijdt ze weer als directierijtuig voor de NS, de rest van de tijd is ze vaak in het Spoorwegmuseum te zien.


Op 24 maart 2012 fotografeerde ik de Kameel in het Spoorwegmuseum, waar ze, na een lange periode in Tilburg te hebben gestaan, eindelijk weer was teruggekeerd.

 

Op 9 maart 2013 maakte de Kameel een rit door Nederland, waarbij ook Rotterdam Centraal werd aangedaan. Met een clubje spotters stonden we op spoor 11, maar de Kameel kwam aan op spoor 3, en dan ook nog eens helemaal aan het eind van het perron... Dat was dus rennen geblazen.

 

Tijdens de Open Monumentendag 2013 in Amersfoort was ook de Kameel aanwezig.

 

Op 4 oktober 2014 werd er in de werkplaats van Nedtrain te Leidschendam een open dag gehouden om 175 jaar spoor in Nederland te vieren. Op deze open dag was onder andere de Kameel te gast.