Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

RET tram (Rotterdam)

Hier vind je foto's van de Rotterdamse tram. Dit tramnetwerk telt 9 reguliere tramlijnen en 3 speciale lijnen:

Lijn

Begin- en eindpunt

Via

Bijzonderheden

2

Kromme Zandweg - Groene Tuin

Maashaven, Lombardijen

Enige lijn die CS niet aandoet

4

Molenlaan - Marconiplein

Noord, CS

 

7

Willemsplein – Woudestein

Eendrachtsplein, CS

 

8

Spangen - Kleiweg

CS, Noord

 

10

Willemsplein - Willemsplein

Het hele centrum

Citytour

10

Kan worden afgehuurd; men bepaalt zelf de route

12

Centraal Station – Stadion Feyenoord

Beurs, Wilhelminaplein

Bij evenementen in de Kuip

18

Centraal Station – Pelgrimsstraat

Beurs, Euromast

Bij Dunya Festival

20

Centraal Station – Kreekhuizenlaan

Eendrachtsplein, Lombardijen

 

21

Nesserdijk – Harreweg

Blaak, CS, Schiedam Centrum

 

23

Limbrichthoek - Marconiplein

Beurs, CS

 

24

Nesserdijk - Holysingel

Blaak, CS, Schiedam Centrum

 

25

Waterkant - Wilgenplaslaan

Beurs, CS, Melanchtonweg

 

In het openluchtmuseum in Arnhem is een tramlijn

met Rotterdamse trams (verderop de pagina te zien.

Daar hebben ze ook een oude haltepaal van de RET.


Door spanningsproblemen stonden op 19 november 2016 deze twee Citadissen van lijn 8 stil op het Drooglever Fortuynplein.

 


Op 1 oktober 2016 maakte Düwag 1616 een rit door Rotterdam, waarbij zoals op de foto te zien is ook het Wilhelminaplein werd aangedaan.

 


Op 2 april 2016 werd het trammuseum in de remise Hillegersberg na de winterstop weer geopend. Ter ere hiervan pendelde de pas gereviseerde Schindler 15 tussen het Centraal Station en het museum.

 


 

Op 30 september 2015 stond Düwag 1614 in de keerlus bij Woudestein klaar voor een afgehuurde rit van Business Network Rotterdam.

 


 

Op de Open Monumentendagen 2014 had Stichting RoMeO een aantal historische tram- en busroutes uitgezet in Rotterdam en omstreken. Naast lijn 5 (Remise Hillegersberg - Centrum - remise Hillegersberg), waar we hier bij Rotterdam Centraal motorwagen 1 dienst op zien doen, waren er ook buslijn 1 (Willemsplein - Van Nelleweg), tramlijn 2 (Willemsplein - Wilhelminaplein - Centrum - Willemsplein), een tramlijn Marconiplein - Holy en een aantal historische watertaxilijnen en veerponten.

 

Vanuit de 1 kon ik deze foto maken van de 303 op het Hofplein.

 


Op 5 april 2014 werd het Trammuseum aan de Kootsekade officieel geopend. De oudste Rotterdamse elektrische tram kreeg hierbij een mooi plekje waar iedereen hem goed kon bezichtigen.

 

Verderop staan de trams van de Tramweg Stichting, waaronder deze twee oude bijwagens.

 

Ook de drieramers 119 en 192 staan hier tentoongesteld.

 

In de jaren '60 is het plan voor de Oost-West metrolijn (de huidige lijnen A, B en C) ontstaan, maar aanvankelijk zou dit een premetrolijn worden met lijnnummer 7. Deze tramlijn is er nooit gekomen, maar (onder andere) Düwag 608 is wel voorzien van de eindbestemmingen van deze lijn op de koersrol. Een beetje draaien aan lier van de koersrol levert dan ook leuke foto's op.

 

Die middag was het dan zover: de eerste publieke rit van Allan 130. Er was veel belangstelling en het was daarom ook maar goed dat er een aantal ritten werden gemaakt. We zien de 130 hier vertrekken uit de remise en de Kootsekade oprijden.

 


2013 was het jaar van de omleidingen bij de RET. Hieronder valt te lezen dat er door langdurige werkzaamheden aan het Marconiplein de lijnen 4, 8, 21, 23 en 24 telkens een andere route reden. Door werkzaamheden aan de Beijerlandselaan reden lijnen 20 en 25 om via de Putselaan. Verder werd er ook nog meerdere keren gewerkt aan de Erasmusbrug, waardoor lijnen 20, 23 en 25 geknipt of zelfs tijdelijk opgeheven werden. In oktober was het weer raak. Door werkzaamheden aan het Kruisplein reden, op lijn 2 na, alle tramlijnen een gewijzigde route. Hierdoor werd het op de Van Oldenbarneveltstraat erg druk. We zien hier Citadis 2104 in die straat, rijdend op de zuidelijke lijn 4 Marconiplein - Beurs. Het noordelijke deel van lijn 4 bereed de route Rotterdam Centraal - Molenlaan.

 

Voor lijn 23 hadden de werkzaamheden minder impact. deze reed slechts een omleiding over de Van Oldenbarneveltstraat en Mauritsweg, in plaats van Weena en Stationsplein.

 

In dezelfde periode waren er ook werkzaamheden aan de trambaan van lijn 2 en 20 tussen het Breeplein en de Reyerdijk. Hierdoor werden deze twee lijnen gecombineerd tot een nieuwe lijn 2 Charlois - Rotterdam Centraal. Dit was de eerste keer sinds 1968 dat lijn 2 weer bij het Centraal Station kwam. We zien hier Citadis 2021 op deze lijn op het Wilhelminaplein.

 

Maar nog zeldzamer dan de bovenstaande foto is uiteraard deze: lijn 2 op het Stationsplein, zoals eerder gezegd de eerste keer sinds 1968. Voor de Rotterdamse tramspotter een lust voor het oog.

 

Als kers op de taart kwam ik ook nog eens Düwag 1628, beter bekend als de 'Snerttram', tegen bij station Blaak.

 


Citadis 2136 in de remise Kralingen, 1 september 2013.

 

Ook de 2103 stond hier, klaar om gerangeerd te worden voor de winterdienst.

 


Om de Coolhaven met de Nieuwe Maas te verbinden, zijn de Parksluizen aangelegd. Lijn 8 passeert deze sluizen normaliter via de zuidelijke brug, maar als deze open staat, rijdt lijn 8 via de noordelijke brug en de Puntegaalstraat. Op 27 augustus 2013 was dit het geval en dat resulteerde in deze foto van Citadis 2124.

 


Op 6 juli 2013 had stichting RoMeO een Allan-dag georganiseerd, waarbij Allan 130 door de stad zou rijden. Door een defect aan de 130 kon dit helaas niet doorgaan. Ter compensatie werd er gereden met Vierasser 303 en bijwagen 1020. Hier zien we deze samenstelling van de 's Gravenweg de Burgemeester Oudlaan opdraaien.

 

Ook de remise aan de Kootsekade was geopend. Vierasser 537 stond daar klaar om naar het Willemsplein te vertrekken voor lijn 10.

 

Achterin de remise stond ook Vierasser 504.

 

Partytram 606 stond er op deze dag ook mooi bij.

 


Op 3 juli 2013 startte de toeristische tramlijn 10 weer. Het is een leuke route, er word ook veel gereden over sporen waar geen reguliere tramlijnen rijden. Helaas werkte het weer niet mee op deze eerste dag, maar desondanks was het een leuke rit.

 


 

 

Wegens werkzaamheden aan het Marconiplein van 27 mei tot en met 15 september, zijn lijnen 4 en 8 ingekort tot Delfshaven en lijn 23 tot Spangen. Ook 21 en 24 hebben enige tijd naar Spangen gereden i.p.v. Woudhoek en Holy. Op de foto zien we Citadis 2060 op lijn 23 in de Spartastraat.

 


Op 8 juni 2013 vond het evenement 'Museumstraat 010' plaats op het Kastanjeplein in Schiebroek. Tegelijkertijd waren ook het Openbaar Vervoer Museum aan het Oostplein en de museumremise Hillegersberg geopend. Tussen de drie locaties reden pendeltrams van RoMeO. Op de bovenstaande foto zien we Vierasser 515, Düwag 606 en Allan 123 als onderdeel van de kleine line-up.

 

Hiernaast stonden de Düwags 1629, 1614 en 385.

 

De op sloop wachtende ZGT's 729 en 741 stonden daar weer naast...

 

En als laatsten in het rijtje de 2603 en de 608.

 

Het Trammuseum Rotterdam had een eigen plekje in de remise. Hier zien we Vierasser 556 en Drieramer 86.

 

Ook de door Ragheno gebouwde bijwagen 284 was aanwezig.

 

Drieramer 119 naast Tweeramer 1. De vader van het jongetje op de foto vertelde uitbundig over 'de oudste tram van de stad'.

 

Düwag 373 tussen Tweeramer 11 en de eerder genoemde bijwagen 284.

 

Ook de afgetakelde Vierasser 408 was aanwezig. Het groene rijtuig aan de linker kant is een Allan-bijwagen, welke een tijd bij de EMA heeft gereden en daar groen is geschilderd.

 

Een beetje afgezonderd stond lesrijtuig 2101. Deze wordt gebruikt om nieuwe trambestuurders van de stichting les te geven.

 

Nog eens de 2101, maar ook Schindler 15. Deze staat aardig in de grondverf, deze is in 2014 op lijn 10 gaan rijden.

 

Snerttram 1628 was ook van de partij.

 

Ook Allan 130 en ZGT 834 waren aanwezig. De 130 wordt zomer 2013 ingezet op lijn 10, wanneer dat met de 834 gebeurt is nog onduidelijk.

 

Vierasser 491 was één van de vier trams die reden die dag. Hier staat hij klaar voor vertrek in de remise.

 

Zelf reed ik mee met de 537. Hier een foto van het authentieke interieur.

 

De 537 op het Kastanjeplein.

 

De route naar Schiebroek ging ook langs het Centraal Station (noordzijde). Hier zien we de 537 op het Proveniersplein.

 

Even later kwam de 491 aangereden de andere kant op. Omdat de conducteurs even een praatje wilden maken, stonden de trams stil op de Provenierssingel en kon ik deze foto maken.

 

En de laatste foto van de dag. Onderweg naar huis kwam de 537 me nog tegemoet op de Bergweg.

 


Op 19 mei 2013 reed Vierasser 537 een testrit door Schiebroek voor het hierboven genoemde 'Museumstraat 010'. Hier zien we de 537 op de Schiekade op de terugweg naar de remise.

 


Omdat de Beijerlandselaan was afgesloten, reden lijnen 20 en 25 via de Putselaan en Hillevliet. Hier rijdt de 2055 op lijn 20 net de Putselaan op.

 


Op 6 april 2013 was er ook al een open dag bij stichting RoMeO. Er was, zoals altijd, veel te zien, waaronder Schindler 242. Helaas vertoonde mijn camera al een tijdje kuren, waardoor foto's soms rare streepjes krijgen. Vaak is dit weg te werken, maar als dat niet lukt, kan je altijd nog zeggen dat er een 'leuk effectje' overheen is gegaan, zoals ik er hier voor heb gezorgd dat het lijkt alsof je naar een oude zwart-wit-tv zit te kijken...

 

Ook Schindler 15 en ZGT 834 waren van de partij.

 

Ook Düwag 1628, de Snerttram, stond in de remise. Later reed deze nog weg, wat ik helaas niet kon vastleggen. Een leuk weetje waar ik deze dag achter kwam:

De eerste serie Düwag-trams (200-serie) waren gelede trams, ze bestonden uit twee delen. Jaren later kwam er een tweede (350-serie) en een derde serie (serie 600) en kregen de trams uit de eerste serie een tussenbak, waarna ze werden vernummerd naar de 300-serie. Toen de trams uit de eerste serie versleten waren, waren de tussenbakken, die een stuk nieuwer waren, nog bruikbaar. Die werden vervolgens in een aantal 600-trams geplaatst, waarna die werden vernoemd naar de 1600-serie. Dat is ook te zien: de 600-serie heeft twee banden die over de gehele tram lopen, terwijl de 300-serie dat niet had. De tussenbak van de 1600en heeft dus geen banden, terwijl de kop- en staartbakken die wel hebben. De 300en die het museum bezit, zijn dus niet historisch correct; ze missen de tussenbak.

 

De 1628 maakte ook deel uit van een line-up. Van links naar rechts: 1628, 606, 2102, 537, 368, 1629 en 2605.

 

Daar achter stond een kleinere line-up: de 726, de 556 (als ik het me nog goed kan herinneren) en de 2603.

 

Düwag 608 is de enige 'originele' Düwag die de Tramweg Stichting bezit (gebaseerd op het verhaal bij de 1628).

 

Twee generaties motorwagens: Vierasser 556 uit 1931 en Drieramer 86 uit 1906.

 

Nog een grotere generatiekloof: Tweeramer 11 uit 1905 en Düwag 373 uit 1964.

 

En dan weer een kleine generatiekloof: Drieramer 119 uit 1907 en Tweeramer 1 uit 1905.

 

De mooi uitziende 123 was ook van de partij. De Allans gaan in de komende jaren ook op lijn 10 rijden.

 

Even verderop stond de, iets minder gezond uitziende, 115. Deze is ook rijvaardig.

 

Nog een Allan, de 130. Ook deze is rijvaardig. De vierde Allan die hier staat is de 109, maar dit is alleen een karkas.

 

ZGT 819 behoort ook tot het museumbestand van RoMeO. De 800-serie reed, in tegenstelling tot de 700-serie, al een tijdje niet meer rond in Rotterdam.

 

Het Openbaar Vervoermuseum in metrostation Oostplein was ook open, daarom werd er met Vierasser 303 gependelt tussen Oostplein en remise Hillegersberg. We zien hier de 303 klaar voor vertrek in de remise.

 

De 303 bij aankomst op Oostplein. In de tussentijd is de koersrol gedraaid.

 

Ter compensatie nog een aantal moderne trams. We zien de 2109 bij halte Kleiweg, het eindpunt van lijn 8.

 

Aan de andere kant van de stad halteerden de 2150 en de 2135 van respectievelijk lijn 4 en 8 op het Marconiplein.

 

Citadis 2060 op lijn 24. Een bijzondere foto, Citadissen uit de eerste serie worden bijna nooit ingezet op lijn 24.

 

De 2052 op het uitstapperron van lijn 23. Deze TramPluslijn heeft wel twee ongelijkvloerse haltes, het is toch een schande!

 


Op 9 maart 2013 waren de Erasmusbrug en de Groene Tuin weer eens afgesloten en reden verschillende tramlijnen via een omleiding. Lijn 2 reed Charlois - Lombardijen, lijn 23 reed Beverwaard - Maashaven en lijn 25 reed Carnisselande - Maashaven en Willemsplein - Schiebroek. Lijn 20 reed niet. Hier zien we tramstel 2015 op lijn 2 in de keerlus aan de Kreekhuizenlaan.

 

Lijn 23 reed dus ook een omleiding, Beverwaard - Maashaven. Hier zien we de 2024 op hert laatstgenoemde eindpunt. Volgens de bestuurster moet je geld betalen als je een tram fotografeert...

 


Citadis 2059 draait bij halte Breeplein van de Bree de Randweg op, 1 maart 2013.

 

ZGT 710 op lijn 2 rijdt vanaf de Beukendaal de Randweg op.

 

En nog een foto de andere kant op: ZGT 750 op lijn 2 richting Groene Tuin.

 

Citadis 2016 rijdt op 28 februari 2013 op lijn 24 bij het Marconiplein. Zoals je een aantal foto's hierboven al hebt gelezen, worden de Citadissen uit de eerste serie niet vaak ingezet op lijn 24.

 

Opnieuw een Citadis, deze keer wel uit de tweede serie. De 2104 nadert eindpunt Molenlaan van lijn 4.

 

Een grote groep ZGT's staat opgesteld bij de remise Kleiweg. We zien van links naar rechts een anonieme ZGT, de 724 en de 744.

 

Aan de voorkant is een nog mooier plaatje te schieten. We zien hier de gele 737 naast de 728 en de 726, welke een ondertussen historisch lijnnummer op de koersrol heeft staan, namelijk de in 2012 opgeheven lijn 29.

 


Door een stroomstoring op de 2e Middelandstraat in Rotterdam reden tramlijnen 21, 23 en 24 op 22 februari 2013 een tijdje een omleiding over de Nieuwe Binnenweg en de Mathenesserlaan. Op de foto Citadis 2-tram 2127 op lijn 24 bij halte Heemraadsplein.

 

Een anonieme Citadis bij halte 's Gravendijkwal.

 

ZGT 720 reed op 15 februari 2013 op lijn 7. Een paar maanden hiervoor nog heel normaal, op het moment van de foto een zeldzaamheid en ondertussen volkomen verleden tijd.

 


Sinds de hieronder staande lijn 24 een deel van het traject van lijn 23 overnam, rijdt deze lijn maar tot Marconiplein. Hier een Citadis uit de eerste serie op 24 januari 2013 op het andere eindpunt, Beverwaard.

 


Door de Bruggenloop op 9 december 2012 reden lijn 21 en de die dag gestartte lijn 24 een ingekorte route: in plaats van naar De Esch reden ze naar Woudestein. Hier zien we de 2145 op lijn 21 naast de 2119 op lijn 7.

 

Lijn 24 had op haar eerste rijdag al meteen een omleiding. Hier zien we de 2118 op de nieuwe lijn.

 

Tijdens de kerstdagen had Rotterdam twee tramlijnen met lijnnummer 4. In de centrale bibliotheek stond namelijk "Tram 4 naar Schemerland".

 


Op 8 december 2012 reed lijn 4 voor het laatst naar Marconiplein. De dag erna ging namelijk de nieuwe dienstregeling in, waarbij lijn 4 werd verlengd naar Spangen.

 

Ook lijn 23 is per 9 december gewijzigd, deze is ingekort van Holy naar Marconiplein. (De lampen van de tram zien er raar uit omdat ze digitaal donker zijn gemaakt.)

 


Van februari tot november 2012 is lijn 7 ingekort geweest en bereed het traject Willemsplein - Oostplein. Dit in verband met de reconstructie van de Oude Dijk, zodat de Citadis er kan rijden. Sinds 22 november rijd lijn 7 weer de volledige route. De foto toont Citadis 2 2117 op 27 november 2012 bij de vernieuwde halte Mecklenburglaan.

 


Bij station Schiedam Nieuwland, en waarschijnlijk op meer plekken, hangen op 24 november 2012 al stickers van de nieuwe lijn 24 die op 9 december dat jaar in gaat. Foto: Mario Kwaytaal

 


Citadis 2 2121 rijdt op 10 november 2012 buiten dienst door Rotterdam Blaak.

 


Op 22 oktober 2012 waren er veel tramomleidingen in Rotterdam. Omdat de Erasmusbrug was afgesloten, reed lijn 23 op Zuid tussen de Beverwaard en het Wilhelminaplein. Hier zien we de 2044 (met totaalreclame van Meld Misdaad Anoniem) bij de halte Grote Hagen.

 

Ook lijn 2 had te lijden onder omleidingen, maar dit keer was het een afsluiting in Charlois. Daarom reed lijn 2 Groene Tuin - Maashaven. Hier zien we ZGT 702 die net halte Maashaven achter zich heeft gelaten en naar de keerlus in de Gaesbeekstraat rijdt.

 

Citadis 2041 op lijn 2 in de Gaesbeekstraat.

 

ZGT 711 op de Putselaan, te wachten om door te rijden naar de eindhalte.

 

ZGT 749 rijdt buiten dienst naar de Gaesbeekstraat.

 

Lijn 25 reed, door de afsluiting van de Erasmusbrug, ook naar Maashaven. Dit is de 2028 die de eindhalte nadert.

 

Citadis 2057 op zijn, in dit geval, beginhalte Maashaven.

 

Lijn 23 keerde, zoals eerder gezegd, op het Wilhelminaplein en gebruikte hierbij de keerdriehoek in de Posthumalaan.

 

Op Noord reed lijn 25 ook een andere route: Schiebroek - Willemsplein. Dit is bijna de route van de oude lijn 5, alleen reed deze over de Eendrachtsweg en lijn 25 over de Schiedamsedijk en Van Oldenbarneveltstraat. We zien hier de 2013 op het zuidelijke eindpunt Willemsplein.

 

Citadis 2012 op lijn 21, halte Weena.

 

Citadis 2 no. 2148 in de Spartastraat, het eindpunt van lijn 8.

 

Citadis 2113 rijdt buiten dienst over een extra spoor bij Marconiplein, waarna deze bij het perron van lijn 4 startte als lijn 23 naar Rotterdam Centraal...

 

Citadis 2031 rijdt de remise Beverwaard binnen.

 

Vijf rijen ZGT's in de remise. Van links naar rechts: 750, 704, 726, 715, 717.

 


Op 29 september 2012 nam ik een kijkje in de tramremise Hillegersberg. Hier stalt de stichting RoMeO al het trammaterieel, zoals Vierasser 522, maar er staat ook wat materieel van de RET te wachten op sloop, zoals ZGT 746.

 

Ook 728 staat te wachten op zijn laatste rit...

 

ZGT 819 is eigendom van stichting RoMeO.

 

Stichting RoMeO beschikt zelf ook over de kop van een ZGT. Dit moet een simulator worden, maar op korte termijn zal dit helaas nog niet gebeuren.

 

Gelukkig beschikt RoMeO ook over een hele ZGT, die rijvaardig is. Het gaat om de 834. Deze zullen we waarschijnlijk over een paar jaar op lijn 10 zien rijden.

 

Stichting RoMeO beschikt ook nog over een zwik Düwag's. Dit is de 368, in een speciale havenuitvoering.

 

RoMeO heeft ook de Tingeling gered. Deze tram staat ook wel bekend als de "Martin Lodewijk-tram". Links zien we Vierasser 523.

 

RoMeO heeft ook nog twee Düwag's waar veel aan moet gebeuren, zoals de 1610.

 

De andere is de 1635, hier naast het tweedelige Schindler-tramstel 242, die zichtbaar ook in revisie is.

 

Nog een andere Düwag is de 1629. Deze wordt nog steeds ingezet als lesrijtuig.

 

Verder bezit RoMeO nog over drie Düwag's in de originele okergele kleurstelling, één daarvan is de 1614.

 

De 606 is een andere Düwag in de originele kleuren. Rechts vierasser 491.

 

De laatste Düwag is de 373, een uit de eerst serie. Vergelijk de 373 met de 606 hierboven en de verschillen tussen de series worden duidelijk.

 

Stichting RoMeO heeft ook nog een twintigtal Vierassers. Hierboven hebben we al de 522, 523 en de 491 gezien, de rest volgt. Dit is de 2101, die, net als Düwag 1629, nog in gebruik is als lesrijtuig.

 

Aan de poster te zien, werd/wordt de 565 's zomers ingezet op Zoo-tramlijn 11.

 

Ook de 537 is bewaard gebleven.

 

We zien hier werkwagen 2603 (eigenlijk een zoutwagen) en een onbekende Vierasser in revisie.

 

Stichting RoMeO beschikt ook nog over een slijpwagen, de 2302.

 

En als laatste de alleroudste tram van Rotterdam, de 1.

 


Sinds 22 september 2012 staat tijdelijk de kopbak van ZGT 727 op de Wilhelminapier. De tram dient als ingang van een tentoonstelling over kunstenaar Cor Kraat. De foto is 3 dagen later genomen. De tentoonstelling duurt tot 9 december 2012.

 


Op 16 september 2012 kreeg ik een rondleiding door de tramremise Beverwaard. We zien hier Citadis 2034 tijdens het bijvullen van zand.

 

Uw webmaster naast Citadis 2 2128.

 

Op de opstelsporen staan hier de Citadissen 2127 en 2001. Zo is te zien dat de verschillen tussen verschillende series amper te zien is.

 

Ook staan er twee lange rijen ZGT's in de remise, met op kop de 713 en de 703.

 

Opnieuw Düwag 1614, die we een aantal foto's hierboven ook zagen. Op 13 september 2012 reed deze een afgehuurde rit. Waarvoor is me onduidelijk, in de tram zaten en stonden alleen mannen in regenjassen...

 


Tijdens de Werledhavendagen op 8 en 9 september 2012 reed lijn 10 extra vaak. Hier zien we Vierasser 522 op het Willemsplein. Deze motorwagen is recentelijk in de oorlogskleuren geschilderd.

 

Op het Wilhelminaplein stonden, ook ter gelegenheid van de Wereldhavendagen, twee historische trams opgesteld. Één van de twee was Vierasser 303.

 

De andere tram was Delmez-Tweeasser 210, waar een winkel van stichting RoMeO in zit.

 


Op 30 augustus 2012 reedt Vierasser 523 op lijn 10. Hier zien we hem op de Coolsingel.

 


Tijdens de Bavaria City Racing op 26 augustus 2012 waren diverse tramlijnen ingekort, omgeleid of gesplitst. We zien hier Citadis 2 2102 op het tijdelijke eindpunt van lijn 8; Oostplein.

 

Ook lijn 21 reed een omleiding, deze was opgeknipt in een deel Woudhoek - CS en Oostplein - De Esch. Dit is Citadis 2 2140 op het tijdelijke eindpunt van lijn 21 (en thans lijn 8), Oostplein.

 

Lijn 4 reed ook een omleiding. Deze reed tussen Molenlaan en Blijdorp. We zien hier Citadis 2 2150 op de Stationssingel.

 

Lijn 25 was ook opgeknipt. Deze reed Schiebroek - Blijdorp en CS - Carnisselande. Dit is Citadis 2 2148 die net wegrijdt van het tijdelijke eindpunt Blijdorp.

 


Op 17 augustus 2012 rijdt Citadis 2 2141 op lijn 7 Rotterdam Centraal binnen.

 

Opnieuw de 2141 (rechts), nu met de 2146, ook op lijn 7. Ook op deze lijn zijn geen ZGT's meer te bekennen...

 


Citadis 2'en 2106 (totaalreclame) en 2113 op het eindpunt van lijn 21, De Esch. Vier maanden later is dit beeld verleden tijd, dan zullen hier alleen nog trams van lijnen 21 en 24 naast elkaar te zien zijn.

 


Vierasser 535 op 3 augustus 2012 in het Openluchtmuseum te Arnhem.

 

Het Openluchtmuseum bezit ook over bijwagen 1050. Deze wordt alleen ingezet bij grote drukte.

 

Dit is de tweede Vierasser van het Openluchtmuseum. Helaas heeft dit tramstel niet meer de originele nummerstickers, en volgens mij is de cijferrol ook niet origineel.

 

Dit is de derde Vierasser, met het nummer 520. Deze tram ondergaat een grootse revisie. Als het weer rijdt, kan je eigenlijk zeggen dat het een nieuwe tram is.

 

Verder bezit het Openluchtmuseum ook nog over één Düwag, de 631. Dit geeft, vooral voor de Rotterdammers boven de 30, een raar gevoel, een Rotterdamse tram in Arnhem.

 


ZGT-stellen 739 en 715 staan bij de werkplaats aan de Kleiweg te wachten op wat er komen gaat...

 


In Citadis 2-stel 2119 zag ik iets opvallends. Vraag me niet waarom, ik vraag het me ook af...

 


Marconiplein, 09-03-12. De invasie van de Citadis 2'en is nu ook begonnen op lijn 4...

 

...maar ZGT 712 geeft zich nog niet gewonnen.

 


Op 3 maart 2012 was Düwag 606 afgehuurd voor een feestje. Hier rijdt het feest bij de Parksluizen.

 


25-02-12. ZGT 841 is overgenomen door Risk (trainingscentrum voor ongevallen) op de Maasvlakte. Op de koersrollen staan Lijn 6 naar Spangen, Lijn 9 naar de Pelgrimsstraat en lijn 10. Deze lijn 6 en lijn 10 waren eigenlijk hetzelfde en vrijwel uniek aan de huidige lijn 8.

 


Düwag 1628 als snerttram in de drukte voor de wedstrijd Feijenoord - RKC Waalwijk op 18 februari 2012. Hier even een overzichtje wat er allemaal reed:

  • Lijn 23 richting P+R Beverwaard (verkorte lijn)
  • Lijn 23 richting Limbrichtshoek (normaal)
  • Lijn 23 richting Holy (normaal)
  • Lijn 29 richting Stadion Feijenoord (speciale lijn)
  • Lijn 29 richting Rotterdam Centraal (speciale lijn)
  • Lijn 10 als Snerttram

Oftewel: Voetbalgekte.

 


Mecklenburglaan, 06-09-11. ZGT-tram 735 is één van de vele trams die van oogjes is voorzien. Niet alleen de trams, maar ook zebrapaden rond Marconiplein en een Europoint-toren waren van ogen voorzien.

 

Ook de werkwagen van stichting RoMeO, vierasser 2603, is van ogen voorzien. Hier rijdt deze tram op 7 november 2011 op de Stadionweg.

 


ZGT-tram 719 op 12 augustus 2010 te Kleiweg, het eindpunt van lijn 8. Tegenwordig zie je hier alleen nog maar nieuwe Citadis 2-trams.

 


Opnieuw Düwag 368 met een bijzonder jasje. Op het eerste gezicht lijkt het dat er bergen op de tram zijn geschilderd, maar eigenlijk moet het een zee voorstellen. Foto: Berend van Nijen.

 


Tijdens de Rotterdamse Marathon rijden de meeste tramlijnen niet. Er staat dan veel materieel te wachten  in de Putselaan, waar ook het personeel de lopers staan aan te moedigen.

 


Vierasser 504 doet op 2 september 2009 dienst op Zoo-tramlijn 11, hier tijdens de stop op het Proveniersplein (Rotterdam Centraal Achterzijde). Dit is een reguliere tramlijn door Blijdorp om mensen van en naar de Diergaarde te brengen. De lijn rijdt alleen in de zomer en wordt uitgevoerd met vierassers van RoMeO. Lijn 11 is in 2010 en 2011 een echte RET-tramlijn geweest, maar omdat het niet succesvol was, is het gestopt. Maar wat wil je: een tramlijn een rondje laten rijden door Blijdorp met geen enkele aansluiting op het centrum van de stad... Foto: Berend van Nijen.

 


ZGT 719 op 23 augustus 2009 bij de tramhalte van station Rotterdam Noord.

 

Tegen de gevel van remise Kleiweg heeft een tijd lang de kop van Düwag 363 gestaan. Helaas is deze nu weg.

 


ZGT 746 in nieuwe kleurstelling op het Willemsplein, 21 augustus 2009. Dit type tram reed op het moment van de foto rond in 4 kleurenstellingen: De originele (geel), de 'middelste' kleuren (wit met onder randjes groen en rood) en deze, de nieuwe kleuren. Er was ook nog een kruising van deze en de 'middelste: grijs met onder groen en rood (een aantal foto´s hierboven te zien, ZGT 715).

 

Opnieuw ZGT 746, maar nu ook Vierasser 522. Het aanhangrijtuig achter de 522 is waarschijnlijk de 1001.

 


De kop van ZGT 705 bij het eindpunt van lijn 2 aan de Kromme Zandweg, 28 juli 2009.

 


Citadis 2039 (rit 23519) staat op z'n eindpunt Limbrichtshoek (Beverwaard), 1 november 2008. Toen de Citadis in dienst kwam, waren de nieuwe kleuren ook een feit. De Citadissen droegen deze kleuren als eerst in 2003, de bussen volgden in 2007, de nieuwe metro's (SG3) hebben ze sinds 2010.

 

Citadis 2056 met totaalreclame van een niet nader te noemen energiebedrijf (anders maak ik reclame).

 


Eendelig Schindler-tramstel 15 in de remise Hillegersberg, 25 mei 2008. Foto Berend van Nijen

 

Tweedelig Schindler-tramstel 242 met mogelijk aanrijdschade. Foto Berend van Nijen


Allan-tramstel 115. Op de achtergrond zie je zijn broer, de 123, die er toch wat beter aan toe is. Foto Berend van Nijen

 


De meeste reclames op trams verpesten het beeld altijd een beetje, maar sommigen zijn wel leuk! Blaak, 30-04-08.

 


Allan-motorwagen 115 vanaf de andere kant, tijdens een open dag in de remise Hillegersberg op 10 februari 2008.

 

Een gestripte vierasser. De eindbestemming IJsselmonde valt mij op, meestal is dit Tuinenhoven.

 

Dit is waarschijnlijk de kleinste tram van stichting RoMeO. Maar eigelijk is het het tussenstuk van een Düwag-tramstel.

 

Twee H0-modellen van RET-trams. Links zien we een ééndelige Schindler, rechts Düwag 1383 op lijn 9 naar de Pelgrimsstraat.

 

Ook een model van de, toendertijd, nieuwste tram onbrak niet.

 

Opnieuw Düwag-tramstel 1383, samen met een andere Düwag.

 


Op 10 december 2006 rijdt Citadis-tramstel 2043 op de Groene Tuin, bij halte Antonius Ijsselmonde. Wat opvalt is dat de onderste platen aan beide zijkanten aan de verkeerde kant zijn geplaatst; de strepen staan verkeerd om.

 

Hier is de afdekplaat beter te zien.

 


Uw webmaster + vader in december 2000 in tramlijn 13, onderweg van De Esch naar Diergaarde Blijdorp. Helaas heb ik geen foto van de tram zelf, maar aangezien in lijn 13 bijzonder vind, heb ik deze toch geplaatst.

 


Parksluizen, 03-03-1984. We zien hier Düwag-tramstel 606 op lijn 9 naar de Burgemeester Oudlaan, het eindpunt dat nu bekend staat onder de naam Woudestein. Soms vind ik het jammer dat ik in 1998 ben geboren, omdat ik dingen als dit niet mee heb kunnen maken. Maar gelukkig heb ik een digitale tijdmachine, die ook wel Paint Shop Pro wordt genoemd. Dit is dan ook eigenlijk 03-03-2012. Maar een echte tijdmachine zou toch mooier zijn...

 


Een foto uit het familiearchief (januari 1969), geplaatst om de trambaan. Dit is de tramrails langs de Groene Tuin, naar het eindpunt van lijn 2 en/of 12, Prinsenplein. De jongen op de slee is mijn vader.

 


IJsselmonde, 10-03-1965. Motorwagen 432 tijdens haar laatste rit, naar de IJzer- en Metaalhandel Rotterdam-Zuid. De trailer rijdt hier achteruit het opslagterrein van dit bedrijf op. Op deze plaats ligt nu ongeveer de kruising van de Benedenrijweg en de Tristanweg. Bron: Groeten uit IJsselmonde (boek)