Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
HLD 62 / ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DE4 (TEE)
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE

Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Belgisch materieel
Locomotieven:
HLE 21
HLE 28
HLD 62
HLR 73
Overige loc's

Treinstellen:
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Overig buitenland:
Groot-Brittannië
Ierland
Luxemburg


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Hobby:
LEGO
Digitaal bewerkt


Overige thema's:
Opvallende dingen
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine
Graffiti


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

RET tram (Rotterdam)

Hier vind je foto's van de Rotterdamse tram, geëxploiteerd door de RET (Rotterdamse Elektrische Tram). Dit tramnetwerk telt 9 reguliere tramlijnen en 3 speciale lijnen:

Lijn Route Bijzonderheden
2 Charlois - Keizerswaard
4 Marconiplein - Molenlaan
7 Willemsplein - Woudestein
8 Spangen - Kleiweg
10 Willemsplein - Willemsplein Citytour door Stichting RoMeO met oud materieel
10/11  - Afhuurritten rijden als lijn 10, of als lijn 11 als de citytour die dag rijdt
12 Rotterdam Centraal - Stadion Feyenoord Alleen bij evenementen in de Kuip
20 Rotterdam Centraal - Lombardijen Alleen in de spits
21 De Esch - Woudhoek
23 Marconiplein - Beverwaard
24 De Esch - Holy
25 Schiebroek - Carnisselande

Het wagenpark van de Rotterdamse tram bestaat vandaag de dag alleen nog maar uit Citadis-trams, onderverdeeld in de "gewone" Citadis uit 2003 en de vervolgserie Citadis 2 uit 2011.


Door spanningsproblemen stonden op 19 november 2016 deze twee Citadissen van lijn 8 stil op het Drooglever Fortuynplein.

Op 1 oktober 2016 maakte Düwag 1616 een rit door Rotterdam, waarbij zoals op de foto te zien is ook het Wilhelminaplein werd aangedaan.

 

Op 2 april 2016 werd het trammuseum in de remise Hillegersberg na de winterstop weer geopend. Ter ere hiervan pendelde de pas gereviseerde Schindler 15 tussen het Centraal Station en het museum. Hier zien we de 15 op de Bergweg, onderweg naar het Centraal Station.

Op 30 september 2015 stond Düwag 1614 in de keerlus bij Woudestein klaar voor een afgehuurde rit van Business Network Rotterdam.

Op de Open Monumentendagen 2014 had Stichting RoMeO een aantal historische tram- en busroutes uitgezet in Rotterdam en omstreken. Naast lijn 5 (Remise Hillegersberg - Centrum - remise Hillegersberg), waar we hier bij Rotterdam Centraal motorwagen 1 dienst op zien doen, waren er ook buslijn 1 (Willemsplein - Van Nelleweg), tramlijn 2 (Willemsplein - Wilhelminaplein - Centrum - Willemsplein), een tramlijn Marconiplein - Holy en een aantal historische watertaxilijnen en veerponten. Vanuit motorwagen 1 kon ik op het Hofplein nog een foto maken van Vierasser 303.

 


Op 5 april 2014 werd het Trammuseum aan de Kootsekade officieel geopend. De oudste Rotterdamse elektrische tram kreeg hierbij een mooi plekje waar iedereen hem goed kon bezichtigen.

 

Het museum is ingericht in de oude RET-remise Hillegersberg en is eigenlijk een combinatie van drie organisaties: Stichting RoMeO, het Rotterdams Openbaar Vervoermuseum en de Rotterdamse afdeling van de Tramweg Stichting. Achterin de remise staan de trams van de Tramweg Stichting, waaronder deze twee oude bijwagens, evenals drieramers 119 en 192.

 

In de jaren '60 is het plan voor de Oost-West metrolijn (de huidige lijnen A, B en C) ontstaan, maar aanvankelijk zou dit een premetrolijn worden met lijnnummer 7. Deze tramlijn is er nooit gekomen, maar (onder andere) Düwag 608 is wel voorzien van de eindbestemmingen van deze lijn op de koersrol. Een beetje draaien aan lier van de koersrol levert dan ook leuke foto's op.

 

Die middag was het dan zover: de eerste publieke rit van Allan 130. Er was veel belangstelling en het was daarom ook maar goed dat er meerdere ritten werden gemaakt. We zien de 130 hier vertrekken uit de remise en de Kootsekade oprijden.

 


2013 was het jaar van de omleidingen bij de RET. Hieronder valt te lezen dat er door langdurige werkzaamheden aan het Marconiplein de lijnen 4, 8, 21, 23 en 24 telkens een andere route reden. Door werkzaamheden aan de Beijerlandselaan reden lijnen 20 en 25 om via de Putselaan. Verder werd er ook nog meerdere keren gewerkt aan de Erasmusbrug, waardoor lijnen 20, 23 en 25 geknipt of zelfs tijdelijk opgeheven werden. In oktober was het weer raak. Door werkzaamheden aan het Kruisplein reden, op lijn 2 na, alle tramlijnen een gewijzigde route. Hierdoor werd het op de Van Oldenbarneveltstraat erg druk. Links zien we Citadis 2104 in die straat, rijdend op de zuidelijke lijn 4 Marconiplein - Beurs. Het noordelijke deel van lijn 4 bereed de route Rotterdam Centraal - Molenlaan. Voor lijn 23, waar we aan de rechterkant een anonieme Citadis op zien rijden, hadden de werkzaamheden minder impact. Deze reed slechts een omleiding over de Van Oldenbarneveltstraat en Mauritsweg, in plaats van Weena en Stationsplein.

 

In dezelfde periode waren er ook werkzaamheden aan de trambaan van lijn 2 en 20 tussen het Breeplein en de Reyerdijk. Hierdoor werden deze twee lijnen gecombineerd tot een nieuwe lijn 2 Charlois - Rotterdam Centraal. Dit was de eerste keer sinds 2007 dat lijn 2 weer in Noord kwam en zelfs de eerste keer sinds 1968 dat lijn 2 het Centraal Station aandeed. Links zien we de zeldzaamheid van Citadis 2021 op lijn 2 op het Wilhelminaplein, rechts zien we de nog grotere zeldzaamheid van lijn 2 op het Stationsplein.

 

Als kers op de taart kwam ik ook nog eens Düwag 1628, beter bekend als de 'Snerttram', tegen bij station Blaak.

 


Citadissen 2136 en 2103 in de remise Kralingen, 1 september 2013.

 

Om de Coolhaven met de Nieuwe Maas te verbinden zijn in de jaren '30 de Parksluizen aangelegd. Lijn 8 passeert deze sluizen normaliter via de zuidelijke brug, maar als deze open staat rijdt lijn 8 via de noordelijke brug en de Puntegaalstraat. Op 27 augustus 2013 was dit het geval en dat resulteerde in deze foto van Citadis 2124.

 


Op 6 juli 2013 had stichting RoMeO een Allan-dag georganiseerd, waarbij Allan 130 door de stad zou rijden. Door een defect aan de 130 kon dit helaas niet doorgaan. Ter compensatie werd er gereden met Vierasser 303 en bijwagen 1020. Hier zien we deze samenstelling vanaf de 's Gravenweg de Burgemeester Oudlaan opdraaien.

 

Ook de remise aan de Kootsekade was geopend. Vierasser 537 stond daar klaar om naar het Willemsplein te vertrekken voor lijn 10. Achterin de remise stond Vierasser 504 en ook de Partytram, Düwag 606, stond er mooi bij.

 


Op 3 juli 2013 startte de toeristische tramlijn 10 weer. Het is een leuke route, er wordt ook veel gereden over sporen waar geen reguliere tramlijnen rijden. Helaas werkte het weer niet mee op deze eerste dag, maar desondanks was het een leuke rit.

Wegens werkzaamheden aan het Marconiplein van 27 mei tot en met 15 september, zijn lijnen 4 en 8 ingekort tot Delfshaven en is het eidnpunt van lijn 23 verplaatst naar Spangen. Ook 21 en 24 hebben enige tijd naar Spangen gereden i.p.v. Woudhoek en Holy. Op de foto zien we Citadis 2060 op lijn 23 in de Spartastraat.

 


Op 8 juni 2013 vond het evenement 'Museumstraat 010' plaats op het Kastanjeplein in Schiebroek. Tegelijkertijd waren ook het Openbaar Vervoer Museum aan het Oostplein en de museumremise Hillegersberg geopend. Tussen de drie locaties reden pendeltrams van RoMeO. Op de bovenstaande foto's zien we een line-up van Vierasser 515, Düwag 606 en Allan 123 en Düwags 1629, 1614 en 385.

 

Naast de line-up waren nog de op sloop wachtende ZGT's 729 en 741 te zien, met als afsluiters van het rijtje de 2603 en de 608.

 

Zoals eerder vermeld staan in het achterste deel van het trammuseum voornamelijk de wat oudere voertuigen van de Tramweg Stichting, maar ook voordat deze remise officieel een museum werd was dit ook al het geval. We zien hier de door Ragheno gebouwde bijwagen 284, Drieramer 119 en Tweeramer 1. De vader van het jongetje op de foto vertelde uitbundig over 'de oudste tram van de stad'.

 

Düwag 373 was te zien tussen Tweeramer 11 en de eerder genoemde bijwagen 284. Ook Vierasser 556 en Drieramer 86 waren van de partij.

 

Ook de afgetakelde Vierasser 408 was aanwezig. Het groene rijtuig aan de linker kant is een Allan-bijwagen, welke een tijd bij de EMA heeft gereden en daar groen is geschilderd.

 

Schindler 15, hier nog volop in restauratie. Deze is in 2014 op lijn 10 gaan rijden. Daarachter zein we het ietwat afgezonderde lesrijtuig 2101. Deze wordt gebruikt om nieuwe trambestuurders van de stichting te leren rijden op een Vierasser.

 

 

Ook Allan 130 en ZGT 834 waren aanwezig. De 130 wordt zomer 2013 ingezet op lijn 10, wanneer dat met de 834 gebeurt is nog onduidelijk. Aan de rechterkant van de 834 stond Snerttram 1628 nog verstopt.

 

Vierasser 491 was één van de vier trams die reden die dag. Hier staat hij klaar voor vertrek in de remise.

 

Zelfs reed ik mee met de 537, die we links zien op het Kastanjeplein. Rechts is het authentieke interieur van de tram te zien.

 

Doordat het niet mogelijk is om vanaf de Bergweg de Schieweg richting Schiebroek op te gaan, moest er met een grote lus door Blijdorp gereden worden. Aangezien hier normaal gesproken geen trams komen is dit voor zowel passagiers als personeel een leuke bijkomstigheid. Links zien we de 537 op het Proveniersplein, links staat de 491 stil op de Provenierssingel omdat het personeel wat informatie moest uitwisselen met dat van de 537.

 

Onderweg naar huis kwam ik op de Bergweg nogmaals de 537 tegen.


Op 19 mei 2013 reed Vierasser 537 een testrit door Schiebroek voor het hierboven genoemde 'Museumstraat 010'. Hier zien we de 537 op de Schiekade op de terugweg naar de remise.

 

Omdat de Beijerlandselaan was afgesloten, reden lijnen 20 en 25 via de Putselaan en Hillevliet. Hier rijdt de 2055 op lijn 20 net de Putselaan op.

 


Op 6 april 2013 was er ook al een open dag bij stichting RoMeO. Er was, zoals altijd, veel te zien, waaronder Schindler 242. Helaas vertoonde mijn camera al een tijdje kuren, waardoor foto's soms rare streepjes krijgen. Vaak is dit weg te werken, maar als dat niet lukt, kan je altijd nog zeggen dat er een 'leuk effectje' overheen is gegaan, zoals ik er hier voor heb gezorgd dat het lijkt alsof je naar een oude zwart-wit-tv zit te kijken...

 

Ook Schindler 15 en ZGT 834 waren van de partij.

 

Ook Düwag 1628, de Snerttram, stond in de remise. Later reed deze nog weg, wat ik helaas niet kon vastleggen. Een leuk weetje waar ik deze dag achter kwam:

De eerste serie Düwag-trams (200-serie) waren gelede trams, ze bestonden uit twee delen. Jaren later kwam er een tweede (350-serie) en een derde serie (serie 600) en kregen de trams uit de eerste serie een tussenbak, waarna ze werden vernummerd naar de 300-serie. Toen de trams uit de eerste serie versleten waren, waren de tussenbakken, die een stuk nieuwer waren, nog bruikbaar. Die werden vervolgens in een aantal 600-trams geplaatst, waarna die werden vernoemd naar de 1600-serie. Dat is ook te zien: de 600-serie heeft twee banden die over de gehele tram lopen, terwijl de 300-serie dat niet had. De tussenbak van de 1600en heeft dus geen banden, terwijl de kop- en staartbakken die wel hebben. De 300en die het museum bezit, zijn dus niet historisch correct; ze missen de tussenbak.

 

De 1628 maakte ook deel uit van een line-up. Van links naar rechts: 1628, 606, 2102, 537, 368, 1629 en 2605. Daarachter stonden nog de 726, de 556 (als ik het me nog goed kan herinneren) en de 2603.

 

Düwag 608 is de enige 'originele' Düwag die de Tramweg Stichting bezit (gebaseerd op het verhaal bij de 1628).

 

Links zien we twee generaties motorwagens, namelijk Vierasser 556 uit 1931 en Drieramer 86 uit 1906. Rechts zien we een wat grotere generatiekloof: Tweeramer 11 uit 1905 en Düwag 373 uit 1964.

 

En dan weer een kleine generatiekloof: Drieramer 119 uit 1907 en Tweeramer 1 uit 1905.

 

Drie van de vier Allan-motorwagens waren deze dag goed te bewonderen. We zien de 123, 115 en 130. De 130 is in 2014 als eerste Allan op lijn 10 gaan rijden. De vierde Allan-motorwagen is de 109, maar dat is slechts een karkas.

 

ZGT 819 behoort ook tot het museumbestand van RoMeO. De 800-serie reed toen, in tegenstelling tot de 700-serie, al een tijdje niet meer rond in Rotterdam.

 

Het Openbaar Vervoermuseum in metrostation Oostplein was ook open, daarom werd er met Vierasser 303 gependelt tussen Oostplein en remise Hillegersberg. We zien hier de 303 klaar voor vertrek in de remise en ook de 303 later bij aankomst op het Oostplein.

 

Ter compensatie nog een aantal moderne trams. We zien de 2109 bij halte Kleiweg, het eindpunt van lijn 8.

 

Aan de andere kant van de stad halteerden de 2150 en de 2135 van respectievelijk lijn 4 en 8 op het Marconiplein.

 

Citadis 2060 op lijn 24. Toen lijn 24 het jaar hiervoor werd ingesteld, was deze route al bijna helemaal het domein van de Citadis 2. Daarom is een oudere Citadis, zoals we hier zien, een redelijke zeldzaamheid op deze lijn.

 

De 2052 op het uitstapperron van lijn 23. Deze TramPluslijn heeft wel twee ongelijkvloerse haltes, het is toch een schande!

 


Op 9 maart 2013 waren de Erasmusbrug en de Groene Tuin weer eens afgesloten en reden verschillende tramlijnen via een omleiding. Lijn 2 reed Charlois - Lombardijen, lijn 23 reed Beverwaard - Maashaven en lijn 25 reed Carnisselande - Maashaven en Willemsplein - Schiebroek. Lijn 20 reed niet. Hier zien we tramstel 2015 op lijn 2 in de keerlus aan de Kreekhuizenlaan.

 

Zoals gezegd reed lijn 23 reed ook een omleiding, namelijk Beverwaard - Maashaven. Hier zien we de 2024 op het laatstgenoemde eindpunt. Volgens de bestuurster van deze tram moet je blijkbaar geld betalen als je een tram fotografeert...

 


Citadis 2059 draait bij halte Breeplein van de Bree de Randweg op, 1 maart 2013.

 

Mijn laatste twee foto's van ZGT's in de normale dienst: ZGT 710 op lijn 2 naar Charlois en de 750 op lijn 2 naar Groene Tuin.

 


Citadis 2016 rijdt op 28 februari 2013 op lijn 24 bij het Marconiplein. Zoals je een aantal foto's hierboven al hebt kunnen lezen worden de Citadissen uit de eerste serie niet vaak ingezet op lijn 24.

 

Opnieuw een Citadis, deze keer wel uit de tweede serie. De 2104 nadert eindpunt Molenlaan van lijn 4.

 

Bij de werkplaats Kleiweg trof ik een groot aantal terzijde gestelde ZGT's aan. De enige twee die ik vanaf de achterkant kon identificeren waren de 724 en de 744. Vanaf de voorkant was gelukkig een mooier plaatje te schieten. We zien hier de gele 737 naast de 728 en de 726, welke een ondertussen historisch lijnnummer op de koersrol heeft staan, namelijk de in 2012 opgeheven stadionlijn 29.

 


Door een stroomstoring op de 2e Middellandstraat in Rotterdam reden tramlijnen 21, 23 en 24 op 22 februari 2013 een tijdje een omleiding over de Nieuwe Binnenweg en de Mathenesserlaan. Op de foto's zien we Citadis 2-tram 2127 op lijn 24 bij halte Heemraadsplein en een anonieme Citadis bij de halte 's Gravendijkwal.

 

ZGT 720 reed op 15 februari 2013 op lijn 7. Een paar maanden hiervoor nog heel normaal, op het moment van de foto een zeldzaamheid en ondertussen volkomen verleden tijd.

 

Sinds de hieronder staande lijn 24 een deel van het traject van lijn 23 overnam, rijdt deze lijn maar tot Marconiplein. Hier een Citadis uit de eerste serie op 24 januari 2013 op het andere eindpunt, Beverwaard.

 

Door de Bruggenloop op 9 december 2012 reden lijn 21 en de die dag gestartte lijn 24 een ingekorte route: in plaats van naar De Esch reden ze naar Woudestein. De foto's tonen de 2145 op lijn 21 naast de 2119 op lijn 7 en de 2118 op de nieuwe lijn 24.

 

Tijdens de kerstdagen had Rotterdam twee tramlijnen met lijnnummer 4. In de centrale bibliotheek stond namelijk "Tram 4 naar Schemerland".

 

Op 9 december 2012 ging er een nieuwe dienstregeling in waarbij voor het eerst sinds jaren redelijk aanzienlijke wijzigingen werden doorgevoerd. De avond ervoor heb ik op de valreep nog een tweetal verdwijnende dingen gefotografeerd. Het deel van lijn 23 tussen Marconiplein en Holy werd overgenomen door een nieuwe lijn 24. Omdat de sporen- en perronsituatie op het Marconiplein niet berekend waren op twee lijnen die hier keren, moest het plein op de schop. Tot die tijd zou lijn 4 doorrijden naar Spangen.

 

Van februari tot november 2012 is lijn 7 ingekort geweest en bereed toen het traject Willemsplein - Oostplein. Dit in verband met de reconstructie van de Oudedijk, zodat de Citadis er kan rijden. Sinds 22 november rijd lijn 7 weer de volledige route. De foto toont Citadis 2 2117 op 27 november 2012 bij de vernieuwde halte Mecklenburglaan.

 

Bij station Schiedam Nieuwland, en waarschijnlijk op meer plekken, hangen op 24 november 2012 al stickers van de nieuwe lijn 24 die op 9 december dat jaar in gaat. Foto: Mario Kwaytaal

 

Citadis 2 2121 rijdt op 10 november 2012 buiten dienst door Rotterdam Blaak.

 


Op 22 oktober 2012 waren er veel tramomleidingen in Rotterdam. Omdat de Erasmusbrug was afgesloten, reed lijn 23 op Zuid tussen de Beverwaard en het Wilhelminaplein. Hier zien we de 2044 (met totaalreclame van Meld Misdaad Anoniem) bij de halte Grote Hagen.

 

Ook lijn 2 kreeg deze dag te maken met omleidingen, al was dit door een afsluiting in Charlois. Daarom reed lijn 2 Groene Tuin - Maashaven. Hier zien we ZGT 702 die net halte Maashaven achter zich heeft gelaten en naar de keerlus in de Gaesbeekstraat rijdt en Citadis 2041 verderop in deze straat.

 

Tweemaal een ZGT op de Putselaan: de 711 staat te wachten om door te rijden naar de eindhalte Maashaven, de 749 kwam hier later buiten dienst voorbij.

 

Lijn 25 reed door de afsluiting van de Erasmusbrug ook naar Maashaven. Dit zijn de 2028 die de eindhalte nadert en de 2057 die daar juist wacht op vertrek.

 

Lijn 23 keerde, zoals eerder gezegd, op het Wilhelminaplein en gebruikte hierbij de keerdriehoek in de Posthumalaan.

 

Op Noord reed lijn 25 ook een andere route: Schiebroek - Willemsplein. Dit is bijna de route van de oude lijn 5, alleen reed deze over de Eendrachtsweg en lijn 25 over de Schiedamsedijk en Van Oldenbarneveltstraat. We zien hier de 2013 op het zuidelijke eindpunt Willemsplein.

 

Citadis 2012 op lijn 21 bij halte Weena.

 

Citadis 2 no. 2148 in de Spartastraat, het eindpunt van lijn 8.

 

Citadis 2113 rijdt buiten dienst over een extra spoor bij Marconiplein, waarna deze bij het perron van lijn 4 startte als lijn 23 naar Rotterdam Centraal.

 

Citadis 2031 rijdt de remise Beverwaard binnen, waar ZGT's 750, 704, 726, 715, 717 staan opgesteld.

 


Op 29 september 2012 nam ik een kijkje in de tramremise Hillegersberg. Hier stalt de stichting RoMeO haar trammaterieel, zoals Vierasser 522, maar er staat ook wat materieel van de RET te wachten op sloop, zoals ZGT's 746 en 728.

 

Ook ZGT's 819 en 834 kwam ik hier tegen, maar deze zijn beide eigendom van stichting RoMeO.

 

Stichting RoMeO beschikt zelf ook over de kop van een ZGT. Dit moet een simulator worden, maar op korte termijn zal dit helaas nog niet gebeuren.

 

Stichting RoMeO beschikt ook nog over een zwik Düwags, waaronder de bonte Haventram en Tingeling. De laatste is voorzien van een beschildering door de Rotterdamse cartoonist Martin Lodewijk.

 

RoMeO heeft ook nog twee Düwas waar nog veel aan moet gebeuren, namelijk de 1610 en de 1635. Rechts zien we het gelede Schindler-stel 242 in revisie.

 

Nog een andere Düwag is de 1629. Deze werd ten tijde van de foto nog steeds ingezet als lesrijtuig, maar staat nu bekend als de RotterTram, een rijdend restaurant. Vierasser 2101 is tevens in gebruik als lesrijtuig.

 

Om het plaatje compleet te maken bezit RoMeO nog over meerdere Düwags in de originele okergele kleurstelling. We zien hier de 1614 en de 373, die je overigens goed kan gebruiken om de verschillen tussen de series te zien.

 

Als laatste Düwag zien we de 606, ook in de originele kleuren. Rechts van de 606 staat Vierasser 491. Op de rechterfoto zien we nog een Vierasser, namelijk de 565.

 

Verder zijn ook de 537 en de deels verborgen 491 bewaard gebleven. Rechts zien we nog werkwagen 2603 (eigenlijk een zoutwagen) en een onbekende Vierasser in revisie.

 

Als afsluiter nog twee van de kleinere trams die Stichting RoMeO bezit: slijpwagen 2302 en de oudste elektrische tram van de stad, de 1.

 


Van 22 september tot 9 december 2012 stond de kopbak van ZGT 727 op de Wilhelminapier. De tram diende als ingang van een tentoonstelling over kunstenaar Cor Kraat.

 


Op 16 september 2012 kreeg ik een rondleiding door de tramremise Beverwaard. We zien hier Citadis 2034 tijdens het bijvullen van zand en uw destijds dertienjarige webmaster ongemakkelijk poserend naast Citadis 2 2128.

 

Op de opstelsporen staan hier de Citadissen 2127 en 2001. Zo is te zien dat de verschillen tussen verschillende series amper te zien is.

 

Ook stonden er twee lange rijen ZGT's in de remise, met op kop de 713 en de 703.

 


Opnieuw Düwag 1614, die we een aantal foto's hierboven ook zagen. Op 13 september 2012 reed deze een afgehuurde rit. Waarvoor is me onduidelijk, in de tram zaten en stonden alleen mannen in regenjassen...

 


Tijdens de Wereldhavendagen op 8 en 9 september 2012 reed lijn 10 extra vaak. Hier zien we Vierasser 522 op het Willemsplein. Deze motorwagen is recentelijk in de oorlogskleuren geschilderd.

 

Op het Wilhelminaplein stonden, ook ter gelegenheid van de Wereldhavendagen, twee historische trams opgesteld. Dit waren Vierasser 303 en Delmez-Tweeasser 210, waar een winkel van Stichting RoMeO in zit.

 


Op 30 augustus 2012 reed Vierasser 523 op lijn 10. Hier zien we hem op de Coolsingel.

 


Vanwege Bavaria City Racing waren op 26 augustus 2012 diverse tramlijnen ingekort, omgeleid of gesplitst. We zien hier Citadis 2 2102 op lijn 8 en Citadis 2 2140 op lijn 21, beide op hun tijdelijke eindpunt Oostplein.

 

Ook de lijnen 4 en 25 waren omgeleid en maakten hierbij gebruik van de sporen door Blijdorp. Links zien we de 2150 op lijn 4 op de Stationssingel, rechts de 2148 in de keerlus bij Diergaarde Blijdorp.

 


Op 17 augustus 2012 halteren de 2141 en 2146, beide op lijn 7, op Rotterdam Centraal. Ook op deze lijn kwam toen het ZGT-tijdperk ten einde.

 

Citadis 2'en 2106 (totaalreclame) en 2113 op het eindpunt van lijn 21, De Esch. Vier maanden later is dit beeld verleden tijd, dan zullen hier alleen nog trams van lijnen 21 en 24 naast elkaar te zien zijn (24 neemt de helft van de ritten van 21 over, dus er zullen nooit twee trams van dezelfde lijn staan).

 


Op 3 augustus 2012 bracht ik een bezoek aan het Openluchtmuseum in Arnhem, waar op de tramlijn meerdere Rotterdamse trams te vinden zijn. Links Vierasser 535, rechts 536, die overigens niet meer over de originele nummerstickers en cijferrol beschikt.

 

In de remise van het tramlijntje kwam ik ook nog wat Rotterdams materieel tegen. Het museum beschikt namelijk ook over bijwagen 1050, die alleen wordt ingezet bij grote drukte. Ook staat hier nog Vierasser 520, die zo een grote revisie ondergaat dat het eerder naar nieuwbouw neigt.

 

Verder bezit het Openluchtmuseum ook nog over één Düwag, de 631. Dit geeft de mensen die nog in deze tram hebben gezeten ten tijde van reguliere inzet een raar gevoel, een Rotterdamse tram in het bosrijke landschap.

 


ZGT-stellen 739 en 715 staan op 12 juli 2012 bij de werkplaats aan de Kleiweg te wachten op wat er komen gaat...

Een opvallend tafereel in Citadis 2119. Laten we het maar op een gevalletje kinderziekte houden.

Op het Marconiplein was op 9 maart 2012 te zien dat door de instroom van de Citadis 2 ook op lijn 4 de inzet van de ZGT langzaam aan een eind kwam, maar de 712 gaf zich nog niet gewonnen.

 

Op 3 maart 2012 was Düwag 606 afgehuurd voor een feestje. Hier rijdt het feest bij de Parksluizen.

 

ZGT 841 is overgenomen door Risk (trainingscentrum voor ongevallen) op de Maasvlakte en we zien hem hier op 25 februari 2012. Op de koersrollen staan Lijn 6 naar Spangen, Lijn 9 naar de Pelgrimsstraat en lijn 10. Deze lijn 6 en lijn 10 waren eigenlijk hetzelfde en vrijwel uniek aan de huidige lijn 8.

 

Düwag 1628 als snerttram in de drukte voor de wedstrijd Feijenoord - RKC Waalwijk op 18 februari 2012. Hier even een overzichtje wat er allemaal reed:

  • Lijn 23 richting P+R Beverwaard (verkorte lijn)
  • Lijn 23 richting Limbrichtshoek (normaal)
  • Lijn 23 richting Holy (normaal)
  • Lijn 29 richting Stadion Feijenoord (speciale lijn)
  • Lijn 29 richting Rotterdam Centraal (speciale lijn)
  • Lijn 10 als Snerttram

Oftewel: Voetbalgekte.

 

Mecklenburglaan, 6 september 2011. ZGT-tram 735 is één van de vele trams die van oogjes is voorzien. In het najaar van 2011 waren er meerdere trams van ogen voorzien. We zien ZGT 735 op 6 september 2011 bij de halte Mecklenburglaan. Zelfs werkwagen 2603 van Stichting RoMeO moest eraan geloven. Niet alleen de trams, maar ook zebrapaden rond het Marconiplein en één van de Europoint-torens waren van ogen voorzien.

 

ZGT-tram 719 op 12 augustus 2010 bij de keerlus aan de Kleiweg, het eindpunt van lijn 8.

 

Tijdens de Rotterdamse Marathon rijden de meeste tramlijnen niet. Er staat dan veel materieel te wachten in de Putselaan, waar ook het personeel de lopers staat aan te moedigen.

 

Vierasser 504 doet op 2 september 2009 dienst op Zoo-tramlijn 11, hier tijdens de stop op het Proveniersplein (Rotterdam Centraal Achterzijde). Dit is een reguliere tramlijn door Blijdorp om mensen van en naar de Diergaarde te brengen. De lijn rijdt alleen in de zomer en wordt uitgevoerd met vierassers van RoMeO. Lijn 11 is in 2010 en 2011 een echte RET-tramlijn geweest, maar omdat het niet succesvol was, is het gestopt. Maar wat wil je: een tramlijn een rondje laten rijden door Blijdorp met geen enkele aansluiting op het centrum van de stad... Foto: Berend van Nijen.

 

ZGT 719 op 23 augustus 2009 bij de tramhalte van station Rotterdam Noord.

 

Tegen de gevel van de werkplaats Kleiweg heeft een tijd lang de kop van Düwag 363 gestaan. Naast de kop is anno 2019 ook de oude werkplaats weg, er staat nu een gloednieuwe werkplaats waar ook ruimte is voor de metro.

 

ZGT 746 in nieuwe kleurstelling op het Willemsplein, 21 augustus 2009. Dit type tram reed op het moment van de foto rond in 4 kleurstellingen: De originele gele kleurstelling, het wit-groen (hieronder te zien) en deze, de nieuwe kleuren. Er was ook nog een kruising van deze en het wit-groen: grijs met onder groen en rood (een aantal foto's hierboven te zien bij ZGT 715). Op de tweede foto zien we ook nog Vierasser 522 op lijn 10.

 

Een portretfoto van ZGT 705 bij het eindpunt van lijn 2 aan de Kromme Zandweg, 28 juli 2009.

 

Citadis 2039 (rit 23519) staat op z'n eindpunt Limbrichtshoek (Beverwaard), 1 november 2008. Toen de Citadis in dienst kwam, waren de nieuwe kleuren ook een feit. De Citadissen droegen deze kleuren als eerst in 2003, de bussen volgden in 2007, de nieuwe metro's (SG3) hebben ze sinds 2010. Naast de 2039 stond nog de 2056 met totaalreclame van een niet nader te noemen energiebedrijf.

 

De meeste reclames op trams verpesten het beeld altijd een beetje, maar sommigen zijn wel leuk! Blaak, 30 april 2008.

 


Mijn eerste keer in de museumremise te Hillegersberg was tijdens een open dag op 10 februari 2008, als negenjarig jongetje. Ik had toen geen idee dat  ik tien jaar later als vrijwilliger in deze trams zou rijden. Links zien we Allan-motorwagen 115, rechts een gestripte Vierasser. De eindbestemming IJsselmonde valt mij op, meestal is dit Tuinenhoven.

 

Dit is waarschijnlijk de kleinste tram van stichting RoMeO. Maar eigelijk is het het tussenstuk van een Düwag-tramstel.

 

Tijdens te open dag waren er ook H0-modellen van RET-trams te zien. We zien een ééndelige Schindler, twee Düwags, maar ook het nieuwste tramtype mocht natuurlijk niet ontbreken.

 


Op 10 december 2006 rijdt Citadis-tramstel 2043 op de Groene Tuin, bij halte Antonius IJsselmonde. Wat opvalt is dat de onderste platen aan beide zijkanten aan de verkeerde kant zijn geplaatst; de strepen staan verkeerd om.

 

Uw webmaster + vader in december 2000 in tramlijn 13, onderweg van De Esch naar Diergaarde Blijdorp. Helaas heb ik geen foto van de tram zelf, maar aangezien ik als lijnenfetisjist lijn 13 bijzonder vind, heb ik deze toch geplaatst. Dit is overigens één van de eerste dingen die ik me kan herinneren, waarschijnlijk had de tram toen al indruk op me gemaakt.

Parksluizen, 3 maart 1984. We zien hier Düwag-tramstel 606 op lijn 9 naar de Burgemeester Oudlaan, het eindpunt dat nu bekend staat onder de naam Woudestein. Soms vind ik het jammer dat ik in 1998 ben geboren, omdat ik dingen als dit niet mee heb kunnen maken. Maar gelukkig heb ik een digitale tijdmachine, die ook wel Paint Shop Pro wordt genoemd. Dit is dan ook eigenlijk 3 maart 2012. Maar een echte tijdmachine zou toch mooier zijn...

 

Een foto uit het familiearchief (januari 1969), geplaatst om de trambaan. Dit is de tramrails langs de Groene Tuin, naar het eindpunt van lijn 2 en/of 12, Prinsenplein. De jongen op de slee is mijn vader.

 

IJsselmonde, 10 maart 1965. Motorwagen 432 tijdens haar laatste rit, naar de IJzer- en Metaalhandel Rotterdam-Zuid. De trailer rijdt hier achteruit het opslagterrein van dit bedrijf op. Op deze plaats ligt nu ongeveer de kruising van de Benedenrijweg en de Tristanweg. Bron: Groeten uit IJsselmonde (boek)