Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 450
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Metro Rotterdam (RET)

Op deze pagina staan foto's van de Rotterdamse metro's. Trouwens, weet je wat metro betekent? Met Een Teringgang Rotterdam Onderdoor!

Materieel dat hier te zien is:

  • MG2, Type M of 5000 en 5100
  • SG2 Type T of 5200
  • MG2/1, Tpe B of 5300
  • SG2/1, Type S of 5400
  • RSG2, Type T of 5200
  • RSG3, Type R of 5500
  • SG3, Type R of 5600

 

De Rotterdamse Metro telt 5 lijnen:

Lijn Route Via Bijzonderheden
A Binnenhof - Schiedam Centrum Alexander, Blaak, Beurs 's Avonds tot Kralingse Zoom
B Nesselande - Schiedam Centrum Alexander, Blaak, Beurs  
C De Terp - De Akkers Blaak, Beurs, Tussenwater  
D Rotterdam Centraal - De Akkers Beurs, Zuidplein, Tussenwater  
E Den Haag Centraal - Slinge Pijnacker, Beurs, Zuidplein Onderdeel van RandstadRail

In 2018 bestaat de Rotterdamse metro 50 jaar en om dit te vieren werd MG2 5024 vijf dagen lang ten toon gesteld in station Blaak. Het metrostel was ingericht als klein museum met voorwerpen en videobeelden uit de geschiedenis van de Rotterdamse metro. Op 12 februari bracht ik een bezoekje aan deze metro.

 


Toen ik op 10 mei 2016 van school naar huis fietste, kwam ik per toeval dit transport tegen. We zien SG2/1's 5413 en 5402 die SG2 5218 naar de remise Waalhaven trekken, waar hij twee dagen later op transport naar de sloper is gezet.

 


Op 4 november 2013 reed er een SG2 op lijn C, iets dat niet veel meer voor kwam destijds. Tegenwoordig rijden deze metro's helemaal niet meer.

 


15-01-13-002.large.jpg

Twee stellen RSG3 onderweg naar Den Haag Centraal bij de aansluiting tussen Nootdorp en Leidschenveen. Foto: Bas Meijer

 


RSG3 5617 op 6 april 2013 'buiten dienst' op spoor 3 van Kralingse Zoom Even later zal deze terug rijden naar Binnenhof. De sporen bij station Kralingse Zoom zijn raar genummerd: 1-3-2-4. De sporen 1 en 2 worden gebruikt voor de doorgaande metro's. Spoor 3 wordt eigenlijk alleen gebruikt als keerspoor voor de avond/zondagsdienst van lijn A (Binnenhof - Kralingse Zoom), wat op deze foto te zien is.

 

MG2 5024 naast Düwag 1635 (beide van stichting RoMeO) tijdens een open dag in de remsie Hillegersberg.

 

De stichting RoMeO bezit ook een oude TBA die vroeger op Marconiplein hing. In 2010 is de TBA weer werkend gekregen. Klik hier voor een filmpje.

 


SG3's 5608 en 5605 naderen op 24 maart 2013 station Alexander.

 


"Bolkop" 5336 op 9 februari 2013 op zijn beginstation Rotterdam Centraal. Aan de andere kant zat de 5339, met een nieuw type koersrol.

 


Vier jaar na de buitendienststelling in 2009 bestonden de RSG3-metro's nog steeds. Sinds 2010 stonden ze op een industrieterrein in Groot Ammers. Snel na het maken van deze foto op 13 januari 2013 zijn de stellen één voor één afgevoerd. Op de eerste foto zien we de 5266 en de 5261. Vanuit een andere hoek blijkt ook de 5269 zichtbaar te zijn. Deze is er een stuk slechter aan toe dan de andere twee.

 


SG2 5257, samen met de 5210 en de 5218, op lijn B naar Nesselande, hier op het beginstation Schiedam Centrum.

 

Ook SG2 5217 maakte een stop op Schiedam Centrum, samen met de 5239 en de 5243. De 5217 is gereserveerd voor stichting RoMeO.

 

MG2/1 5326 met een weigerende koersrol op lijn C naar De Akkers.

 


De SG2-metro's zijn aan het eind van hun Latijn. Een deel van de uit 1980 stammende metro's worden verkocht aan het metrobedrijf van de Turkse stad Bursa. Op 16 oktober 2012 moest de eerste metro, de 5259, vertrekken vanuit remise 's Gravenweg, alleen ging dit niet volgens plan. De combinatie was te lang om de bocht de doorgaande weg op te maken, maar de dag erna lukte het wel. Even na het maken van de eerste foto is de koersrol nog op "D R'dam Centraal" gezet, waarschijnlijk zodat onderweg duidelijk was waar dat gevaarte vandaan kwam.

 


25-10-12-018.large.jpg

RSG3-metrostel 5508 op spoor 11. De metro heeft ondertussen een eigen perron gekregen, zodat 11 en 12 weer vrij zijn gekomen voor de NS.

 


22-10-12-008.large.jpg

Op 22 oktober 2012 komt de 5514 buiten dienst op station Maashaven afrijden.

 


Op 29 september 2012 mocht ik een kijkje nemen in tramremise Hillegersberg. Dit is ook de plek waar MG2-metrostel 5024 wordt onderhouden. Met het interieur gaat het goed, dit zo goed als af. Hoe het met de verdere installaties e.d. gaat weet ik niet, hopelijk zien we hem op korte termijn weer rijdend op de rails. (NB: in 2018 zou het stel weer op de rails komen voor het 50-jarig bestaan van de metro, maar door technische gebreken mocht de metro niet zelf rijden)

 

Er staat nog een andere metro in de remise, maar eigenlijk is het alleen de kop van metrostel 5201. Deze is een aantal jaren terug uitgebrand. Het is de bedoeling dat er een simulator in de cabine komt, maar dit zal nog wel even duren. De kop is nu in gebruik als opslag voor o.a. stickers en een modelbaan.

 


03-05-12. Bij de remise 's Gravenweg staat, gescheiden van het andere materieel, een (bijna) volledig ondergekladderde SG2. De ongelukkige is de 5215. Op de koersrol staat De Akkers, wat opmerkelijk is, omdat er geen lijnnummer opstaat en er voor de ABCDE-tijd in plaats van De Akkers, Spijkenisse stond.

 


Op lijn C zijn de SG2-stellen al vervangen door de nieuwe SG3en, maar op de A- en de B-lijn rijden ze nog regelmatig, zoals metrostel 5239 hier op 9 maart 2012 op station Marconiplein.

 

Artistieke foto van een SG2-stel op lijn B naar Schiedam Centrum, hier tijdens een stop op Oostplein.

 


Op de eerste foto zien we een anonieme SG3 op lijn A of B op 3 maart 2012 op het eindpunt Schiedam Centrum. Er staat "Niet instappen" omdat dit het eindstation van deze lijnen is. De metro rijdt hierna nog een klein stukje door om vervolgens te keren. De keersporen zijn in 2019 deel geworden van de metrolijn naar Hoek van Holland. Toen deze metro weg reed kreeg ik een vriendelijke groet van de machinist, maar dat had ik net te laat door. Op de tweede foto zien we metrostel 5634 dat al "A Binnenhof" op de koersrol heeft, dus deze zal waarschijnlijk meteen omkeren.

 


Vreemd maar toch veel gezien: metro's van de serie 5600 op lijn E. Deze metro's horen eigenlijk op lijn A, B en C te rijden. Dit is metrostel 5612 op 3 januari 2012 te Den Haag Centraal.

 


17-12-11-004.large.jpg

Toen ik op 17 december 2011 op station Leidschendam-Voorburg aan kwam lopen, zag ik een bord waarop het ging over lijn E naar Hofplein, terwijl het tracé naar Rotterdam Centraal al even in gebruik was. Maar toen ik de achterkant van het bord zag ging ik nog verder terug in de tijd: daar ging het nog over de Erasmuslijn.

 


MG2/1 nr. 5330 op 5 november 2011 op het eindpunt van lijn D; Rotterdam Centraal.

 

05-11-11-008.large.jpg

RSG3 5517 op het eindpunt van lijn E, Rotterdam Centraal. Het is hier 05 november 2011, een maand later reed lijn E door naar Slinge.

 


sdc11986.large.jpg

Op 18 augustus 2010 rijdt een RSG3 op spoor 2 weg van het gloednieuwe station Blijdorp. In de beginperiode werd er maar in één tunnelbuis gereden en stopten beide richtingen op hetzelfde perron.

 

sdc11985.large.jpg

Vanuit het trapgat van het station kan je goed zien dat dit station het diepste is van Rotterdam (ongeveer 20m diep).

 


12-08-10-002.large.jpg

Een RSG3 heeft net de (eerste en enige) metro-overgang in de Kleiweg gepasseerd en rijdt het Hofpleinlijnviaduct op. Het is 12 augustus 2010; vijf dagen later was dit beeld verleden tijd, want vanaf toen reden de metro's van lijn E door naar Rotterdam Centraal en later Slinge.

 


Een metro van type SG2 op lijn B naar Nesselande maakt een korte stop op 15 juli 2010 te Alexander.

 


02-07-10-006.large.jpg

RSG3 5534 is gearriveerd op zijn eindpunt, Hofplein. Het is hier 02 juli 2012, zoals hierboven gezegd was dit station een maand later buiten gebruik door de ingebruikname van het Statenwegtracé.

 


Op 29 september 2009 werd het nieuwe metrostation Rotterdam Centraal geopend. Het is veel ruimer (3 sporen) en lichter dan het vorige. Door de gekleurde lampen en balken krijgt het station een vrolijke uitstraling.

 


Een metro van het type SG2/1 op lijn A naar Binnenhof.

 

SG2-stel 5214 op lijn B naar Schiedam Centrum komt het station binnenrijden.

 


sdc11902.large.jpg

RSG3 5509 van RET maakt op 19 juni 2010 een korte stop langs perron 2 van station Meijersplein.

 


30-03-09-001.large.jpg

Op 30 maart 2009 maakte RSG2-stel 5262 één van zijn laatste stops op station Hofplein.

 


13-12-08-014.large.jpg

RSG3 5503 werd op 13 december 2008 tentoongesteld op de open dag in de Nedtrain-werkplaats te Leidschendam.

 


website-001.large.jpg

Zicht op het Hofpleinlijnviaduct op 02 maart 2008 vanuit een RSG2.

 


Blaak, 03 april 2008. Een metrostel van het type SG2 op de Calandlijn richting Schiedam Centrum.

 


In de tramremise Hillegersberg worden niet alleen trams onderhouden, maar ook MG2-metrostel 5024. Deze zien we hier tijdens een open dag op 10 februari 2008.

 

De 5024 was hier nog volop in revisie. Dat is in de eerste bak niet te zien, maar in de tweede wel. In 2010 werd het interieur afgerond.

 


03-11-07-013.large.jpg

RSG2-stel 5268 + een soortgenoot op 03 november 2007 op het eindpunt van de, toen nog genaamde, RandstadRail Erasmuslijn: Den Haag Centraal.