Nederlands materieel
Stoomloc's:
Nederlandse stoomlocs

Rangeerloc's:
Sik (NS 100, 200)
Bakkie (NS 500)
HLR 73
Köf
Overige rangeerloc’s

E-locs:
NS 1000
NS 1100
NS 1200
NS 1300
NS 1500
NS 1600/1800, 1700
Baureihe 186
Baureihe 189

Dieselloc’s:
NS 2200
NS 2400
NS 6400
ACTS 6700
MaK G 1206
Vossloh G 2000
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260
Class 66

Elektrische treinstellen:
ZHESM-materieel
Mat. '24 (Blokkendoos)
Mat. '35 en '36
Mat. '46 (Muizeneus)
Mat. '54 (Hondekop)
Mat. ’64 / Plan V en T
SGM en SGMm (Sprinter)
ICM (Koploper) en ICMm
DDM-1 en DD-AR
SM-'90 (Railhopper)
V-IRM (Regiorunner)
A32 (LightRail)
GTW (Spurt, Velios, enz.)
Protos
SLT
NID / DDZ
FLIRT 3

Dieseltreinstellen:
omC en omBC
Mat. '34 / DE3
DE1 & 2 (Blauwe Engel)
NS 20 (Kameel)
Plan U / DE3
DH1 & 2 (Wadloper)
DM-’90 (Buffel)
Lint
GTW (Spurt, Velios, enz.)

Rijtuigen:
Mat. ’24 (Blokkendoos)
Bolkoprijtuigen (Plan C, D, K)
Plan E rijtuigen
Plan W rijtuigen
DDM-1
ICK rijtuigen
ICR(m) rijtuigen
Overige rijtuigen

Internationale treinen:
Thalys en TGV
ICE internationaal
Beneluxtreinen
Fyra
D-treinen
TEE


Tram
Nederland:
Amsterdamse tram
Arnhemse tram
Haagse tram
Rotterdamse tram
Utrechtse tram
Elektrische Museumtramlijn Amsterdam

België:
Antwerpse tram
Gentse tram
Kusttram

Duitsland:
Tram van Dresden
Tram van Frankfurt (Main)
Tram van Hannover
Tram van Neurenberg

Overig Europa:
Deense trams
Tram van Dublin
Tram van Wroclaw
Manx Electric Railway


Metro:
Metro van Amsterdam
Metro van Londen
Metro van Neurenberg
Metro van Rotterdam
S-Bahn Berlijn


Overig OV:
Bussen


Industrieel, enz.:
Meettreinen
Goederentreinen
mP (Post)
Posttreinen (overig)
Bagagetreinen


Belgisch materieel
E-loc's:
HLE 21
Overige loc's

Treinstellen:
M6
MS96
Overige treinstellen


Duits materieel
Stoomloc's:
Baureihe 50
Baureihe 52
Overige Duitse stoomlocs

Dieselloc's:
Baureihe 202 (V100)
Baureihe 260 (V60)
Overige Duitse diesellocs

E-loc's:
Baureihe 186
Baureihe 189
Overige Duitse e-locs

Dieseltreinstellen:
Baureihe 622 (Lint 54)
Baureihe 628
Baureihe 640 (Lint 27)
Baureihe 642
Baureihe 646
Baureihe 648 (Lint 41)

Electrische treinstellen:
FLIRT (ET3, 4 en 5)
FLIRT 3
Intercity-Express (ICE)
Overige Duitse elektrische treinstellen

Overig materieel:
Köf
Railbus
Overige materieel


Luxemburg
E-loc's:
CFL 3000
CFL 4000

Electrische treinstellen:
CFL 2000

BeNeLux:
BeLux

Overig materieel


Engeland

Electrische treinstellen:
Overige treinstellen

Regionaal:
Underground


Overig buitenland:
Ierland
Italië
Oostenrijk
USA
Jordanië


Hobby:
Bouwplaten
LEGO
Digitaal bewerkt


Infrastructuur:
Stations(gebouwen)
Rails
Vanuit de cabine


Stations:
Utrecht:
Amersfoort
Driebergen-Zeist
Utrecht Centraal

Noord-Holland:
Haarlem

Zuid-Holland:
R'dam Bergweg
R'dam Hofplein

R'dam Lombardijen
R'dam Stadion
R'dam Zuid

R'dam Centraal
R'dam Wilgenplas

Overijssel:
Zwolle


Weetjes:
Namen en bijnamen
Spoortermen
Plaatsafkortingen
Materieeloverzicht


Overige thema's:
Opvallende dingen
Graffiti
Plakbriefkastjes


Verslagen:
1200'en reünie
Waterhuizen
150 jaar tram

Van spoorliefhebbers, voor spoorliefhebbers

Tram van Wrocław

Wrocław (uitgesproken als "Vrotsjwav") is een stad in het zuidwesten van Polen. Het is de vierde stad van het land. Toen het nog tot Duitsland behoorde en Breslau heette, was het de derde stad van Duitsland. Het tramnet is oorspronkelijk door de Duitsers aangelegd, maar is vandaag de dag dus in Poolse handen. Het is een groot tramnet met zowel vele lijnen als vele tramtypes. Op deze pagina zijn de foto's van de tram van Wrocław te vinden.


We zien hier tram 2908 van een gloednieuw tramtype van de fabrikant Modertrans bij de halte Galeria Dominikańska. Dit type is nog zo nieuw dat het internet er vrij weinig over te zeggen heeft, behalve dat in februari 2018 de mock-up gepresenteerd is. Wetende dat deze foto is gemaakt op 31 juli 2018 kunnen we dus wel stellen dat dit aardig nieuw is.

Als contrast zien we hier meteen het oudste tramtype dat in Wrocław te vinden is, namelijk de Konstal 105Na. De foto toont de 2254 met een soortgenoot op lijn 2 naar Biskupin.

Wederom een tram van Konstal, deze keer van het type 105NWr, wat eigenlijk gewoon een gemoderniseerde 105Na is. Het gaat hier om de 2276 met een soortgenoot op lijn 10, eveneens naar Biskupin.

Qua kopvorm lijkt de Protram 205 WrAs erg op de bovenstaande Konstal 105NWr, maar naast dat ze van verschillende fabrikanten komen is het grootste verschil dat de Protram een geleden tram is en de Konstal losse motorwagens zijn. De foto toont Protram no. 2705 op lijn 5 naar Księże Małe.

Vanaf 2006 telt Wrocław een aantal Tram PLUS-lijnen die, vergelijkbaar met het Rotterdamse TramPlus, grotendeels op een vrije baan rijden. Voor deze lijnen zijn er bij Škoda nieuwe trams van de types 16 T en 19 T besteld, met als enige verschil dat de 16 T éénrichtingstrams zijn en de 19 T tweerichtingstrams. We zien hier 19 T no. 3127 op lijn 33 naar Pilczyce.

Pesa Twist 3204, afkomstig uit 2015, halteerde ook bij deze halte, om vervolgens door te gaan op lijn 3 naar Księże Małe.

De vele foto's van verschillende trams op verschillende lijnen hierboven wijzen er al op dat Galeria Dominikańska een grote halte is, en dat klopt. We schakelen nu over naar de perrons aan de andere kant van het kruispunt waaraan de halte gelegen is. Vanaf het perron zien we 105NWr no. 2263 op lijn 23 naar Kowale aan komen rijden. Als je goed kijkt zie je dat de voordeur van de tram open staat, dit komt omdat het een ontzettend warme dag was en de bestuurder voor wat verkoeling deze maatregel heeft getroffen.

Vanaf dezelfde plek zien we later nog Modertrans 2920 wegrijden, terwijl 19 T 3104 net aankomt. De 3104 rijdt op lijn 8 naar Karłowice, dus de Škoda-trams worden niet alleen op de Tram PLUS-lijnen ingezet.

Na eindelijk vertrokken te zijn bij de Galeria Dominikańska, kwamen we Modertrans 2902 op lijn 7, één van de twee lijnen die door het oude centrum rijden, tegen.

Per toeval stuitten we tijdens de terugweg op een heus tramkerkhof. Na een handen-en-voeten-gesprek met een Russische vrouw die in haar tuinstoeltje de boel in de gaten hield mochten we even het terrein op om te kijken. Het is vrij lastig om te achterhalen om wat voor trams het hier gaat, maar als iemand meer weet dan hoor ik het graag.

 

Toen ik een hoekje om liep, zag ik daar nog vier oude trams staan. Wederom niet in een goede staat, maar gelukkig wel wat beter dan de bovenstaande trams.

 

Gelukkig zijn er ook nog oude trams die er wel goed aan toe zijn. Op hetzelfde terrein bevindt zich de loods van de organisatie die de museumtrams van Wrocław  onderhoudt. We zien hier motorwagens P-21, de servicewagen van Protram, 1336 en 1.

Achter bovenstaande trams stond de 1217 nog verscholen.

In de loods stonden een bus, gelede tram 2002 en een onverbouwde Konstal tram.

Tegenover de loods ligt een tramhalte waar alle drie de Tram PLUS-lijnen langskomen, vandaar dat er veel Škoda-trams voorbij kwamen. We zien achtereenvolgens de 3103 op lijn 31 naar het stadion van Wrocław, de eveneens op lijn 31 rijdende 3101 naast Modertrans 2911, de 3127 op een korttrajectlijn van lijn 33 naar de Zoo en de 3105 op lijn 32 naar Kozanów.